[OT] Happys symaskinstråd!

Du har inte nålen bakvänd?
Fins en fram/baksida på den. Om den sitter fel går tråden väldigt lätt av.

Liten "urgröpning"/"dike" på framsidan i nålsögat.

geologen sa:
Nej, allt sitter rätt. Nålen är bara idiotiskt konstruerad.

I detta fall handlar det om att du har fel nål för ändamålet. Den tråd du köpt, Glace 25, kräver en nål i storlek 120-140. (25 NM = 105 TEX, ifall du vill googla vidare själv) Om nålsögat är för litet så skavs tråden sönder när du syr ett tjockare parti, eller i hög hastighet.

Det är inte själva nålen som är problemet. Konstruktionen som sådan är beprövad i över 100 år och många bililjontals km sömmar. (En hushållsnål är konstruerad på samma sätt som de som används i fabriksmiljö, den är bara lite klenare och har en platt sida för enklare isättning.)

Fast nog är det galet om kanten på ögat är vass. Oavsett om det funkat halvdant i biljoner sömmar. Glödlampor har lyst i biljoner timmar, men är ändå ganska (medvetet) dåligt konstruerade.

geologen sa:
Fast nog är det galet om kanten på ögat är vass. Oavsett om det funkat halvdant i biljoner sömmar. Glödlampor har lyst i biljoner timmar, men är ändå ganska (medvetet) dåligt konstruerade.

En något haltande jämförelse kan jag tycka. En icke fungerande symaskinsnål pga tillämpning gör ju att det inte blir något producerat. En trasig glödlampa ger ju inte evigt mörker om har en att byta med.
Kul att det går framåt hursomhelst.

Om du försöker köra in en fullstor 4 m hög lastbil i en tunnel avsedd för personbilar och tydligt skyltad med 2,1 m takhöjd, är det då verkligen fel på tunneln?

Snarare skulle man kunna säga att man ska köra en 4 m hög lastbil in i en tunnel som egentligen är 5 m hög, men som har en omotiverad 3.99 m hög stålbalk i öppningen.

Senast ändrad:
geologen sa:
Snarare skulle man kunna säga att man ska köra en 4 m hög lastbil in i en tunnel som egentligen är 5 m hög, men som har en omotiverad 3.99 m hög stålbalk i öppningen.
Det går. Bara att sänka luftfjädringen en aning. ;)

Jimel sa:
Funderar på att sy en mindre väska till cykeln, vad rekommenderas för tyg? Eventuellt en dragkedja också.

Cordura körde jag med, blev kardborre ist för dragkedja.
CF007DB4-75FD-4CBE-8317-729BFD6EC4BB.jpeg

Efter att ha hängt på happyride i tio år så kommer här mitt första inlägg i en tråd :)

Jag är nu klar med att sy mina bikepackingväskor till min MTB.
Styrväskan och sadelväskan sydde jag redan förra året till min första bikepackingtur.
Film från den turen finns här
för den som är intresserad. (tyvärr så är kvaliteten inte så bra)

Innan jag sydde väskorna så Googlade jag runt och studerade andra väskor som finns att köpa och plockade idéer från flera som jag sen kombinerade till väskor som passar mig och min utrustning.

Bilagor

• bikebags.jpg
    bikebags.jpg
    314.4 KB · Besök: 181
Finns det någon stark tråd som går att sy med i symaskin? (Björntråd har jag för mig att det finns/fanns något som heter, men vet inte om den är avsedd för symaskin) Behövs det någon speciell nål?

Är materialare i ett hockeylag och behöver laga utrustning ibland.

Ja, det finns gott om varianter av lite grövre syntettråd, vanligen ren polyester eller nylontråd, som går att sy med i vanlig symaskin och som bör fungera utmärkt för dina behov. Sedan beror det lite på hur tjockt det du skall sy i är om en vanlig hushållssymaskin klarar av det eller om du behöver en som är gjord för kraftigare material.

Symaskinstråd... Måste ju rimligtvis vara rätt ställe att ställa frågan på. Jag behöver en ny symaskin. Något som inte kräver service jämt och ständigt, kan sy minst 2, helst 3 lager jeans, så man kan laga byxorna i röven, och helst är nästan gratis.
Begagnat-tips går bra det med, men då i "helsingborgstrakten" så det faktiskt går att få tag på den, det gör ju inte mig mycket nytta om det är en fantastisk maskin till halva priset, men enbart för avhämtning, i stockholm... ;- )

Köp en Husqvarna 2000 på Blocket i ditt närområde. Vänta tills det dyker upp en för under tusenlappen. Kolla att den kan sy innan du swishar över pengarna. Det blir enklast, billigast och bäst.

Aron sa:
Köp en Husqvarna 2000 på Blocket i ditt närområde. Vänta tills det dyker upp en för under tusenlappen. Kolla att den kan sy innan du swishar över pengarna. Det blir enklast, billigast och bäst.
Man måste ändå älska sådana här raka enkla no nonsens svar! Önskar nästan att jag var i symaskinköpartagen

Nja, det är en hel del som skiljer dom 10 olika modellerna av Husqvarna "2000" (samt en handfull "lightvarianter") åt, om man intresserar sig för detaljer, men om någon av dom är "viktig" beror helt på hur man värderar just dom detaljerna!

Dock är jag inte säker på att en Husqvarna 2000 är det bästa valet, chansen att få en under 1000:- som inte är i behov av service är tämligen minimalt, och dom flesta i den prisklassen behöver ganska snart reservdelar för minst en femhundring. Dessutom är dom förhållandevis svårmekade, jämfört med andra symaskiner.

Det beskrivna behovet stämmer bättre in på en enklare maskin, exempelvis en Husqvarna "Kompakt", dvs 1600/3600/5600/5710, som dessutom är väldigt "lättmekade" maskiner, eller en lite äldre robust Husqvarna, Singer, PFAFF eller Bernina som klarar trestegs sicksack och därmed jämförbara sömmar.

Mer specifikt råd kräver mer ingående beskrivning av vad som skall sys, t.ex. huruvida någon trikåsöm eller "fuskoverlock" behövs, som kräver att maskinen klarar att ta backsteg på vissa stygn.

Det som sys absolut mest, är lappning av röven & skrevet på jeans. Inte helt sällan genom att man sprätter bort merparten av sömmarna till backfickorna, lappar hela aktern, och syr tillbaka fickorna. Överlägset värst där är ju sömmarna mitt på, sen är det när man syr tillbaka fickorna. Det blir rätt mycket jeanstyg man ska igenom i de fallen. Jag har haft en Singer inköpt för skitpengar på Maxi, som inte längre fungerar som den ska, så jag antar att den inte tålde det där...
Visst hade det varit kul med en maskin som broderar 50x50cm, med 10-12 färger, men i realiteten är det en väldigt basal symaskin jag behöver. Det där med extra extra allt, kostar så förbannat, och det är jag inte intresserad av.

Du behöver en maskin som syr raksöm, sicksack och trestegs sicksack (det senare är så överlägset allt annat för att enkelt maskinstoppa röven på jeans när tyget inte är helt bortnött än så det skall du absolut ha!) och som är stadig och stabil.

Inga konstigheter, vilken sicksackmaskin som helst med utbytbara kamskivor/kamvalsar fungerar egentligen så länge det är en gammal kvalitetsmaskin och inget nytillverkat billighetsskräp. Då får du antagligen osynlig fållsöm till finkostymen och någon eller några andra enklare mönstersömmar "på köpet".

En Husqvarna 21 (Automatic) är en tidig toppmodell med dom funktionerna, en av dom enklare Husqvarna(/Hugin) kompakt är exempel på senare men enklare modeller. Någon motsvarande jämnårig maskin från Singer, PFAFF eller Bernina fungerar troligen lika bra, det finns så många modeller att välja på så det är svårt att rekommendera någon specifik. Se till att den tar standardnålar (15x1 = 130/705) och är lätt att få tag på spolar till, så spar du pengar och gråa hår i längden!

Men....

Om du också vill laga / sy om T-shirts, badbrallorna, MEMIL-utstyrseln eller något annat i stretchmaterial så föreslår jag nästa generations symaskin som syr speciella sömmar för stretchmaterial. Den generationen har kamvalsar för sömmarna som inte bara styr nålen i sidled för varje stygn utan även styr matningen i längsled mellan stygnen.

I så fall tycker jag att en av dom senare Husqvarna(/Hugin) kompakt är ett rätt så bra val. Dom är ganska vanliga på marknaden och folk som "kan" symaskiner brukar fnysa åt dom, så dom brukar gå att hitta billigt... Dom lider av samma tendenser att becka ihop med tiden som Husqvarna 2000, men är enormt mycket lättare att fixa med lite ny olja och värme från en hårtork. Ingen som syr mycket skulle ens tänka tanken att köpa en sådan, så dom brukar inte vara utslitna, och det är inga delar i dom som är speciellt kända för att totalhaverera oprovocerat.

Mr B sa:
Det verkar finnas en uppsjö olika modeller av Husqvarna 2000. Är det något "viktigt" som skiljer dem åt?

Det finns väldigt lite historik om dessa symaskiner publicerat, men jag har försökt dokumentera skillnaden mellan de olika maskinerna i serien. Jag har tyvärr inte en av varje, så jag är inte helt säker på att nedanstående sammanställning är 100% rätt. Någon som har en av varje kanske kan rätta mig... :-)

"2000" är en utveckling av gamla modell 21 (med varianter), förutom ett nytt "standardchassie" har dom även det som Husqvarna kallade för "trimotion", dvs att olika sömtyper kan innefatta inte bara nålens position i sidled utan även variationer i matningen av tyget, även bakåt. "2000" blev sedan under nästan 25 år benämningen på Husqvarnas toppmodell, fram till den första datoriserade maskinen.

Den ursprungliga modell 2000, den första gröna, lanserades i slutet av 50-talet, såldes med 4 kamvalsar med vardera 4 sömtyper (raksöm, sicksack och tresteg har dock hela tiden varit inbyggda sömmar i maskinerna, så dom kunde sy 19 olika sömmar totalt). Den hade trådspännaren utvändigt monterad på framsidan, som alla andra äldre maskiner. Mitt i serien kom det en guldfärgad variant som var märkt "Colormatic", vilket syftar på systemet med kamvalsar där olika sömmar representeras av olika färger. Under produktionen av den ursprungliga 2000 gjordes mekaniken för att låsa dom lösa kamvalsarna på plats i maskinen om.

6010 var den andra varianten, den var beige och fungerade bara med den nya låsningen av kamvalsarna. Den hade också en annan bottenplatta och trådspännaren var integrerad i locket utanför den övre armen.

6020 fick snedskurna drev i reduktionsväxeln och lite mer klös i motorn, samt en ny variant av justeringar för nålstången.

6030 kan nog sägas vara den första i den "andra generationen". Det var den första "smörjfria", dvs smörjhålen var borttagna, de största lagren var bytta mot sintrade oljebronslager (livslängd på "smörjan" i dom var ca 15-20 år, dvs dom har behövt eftersmörjas de senaste 40 åren, men få har gjort det eftersom det står i manualen att dom är "smörjfria"...) och övrigt smörjmedel bytt mot "långtidsverkande". "Smörjfri" avsåg egentligen på den tiden att maskinen bara behövde lämnas in på översyn en gång per år, som alla andra symaskiner, två gånger om man sydde mycket, men användaren själv behövde i alla fall inte smörja varje gång man skulle sy, vilket annars var det normala.

Trådspänningsmekanismen flyttades också från locket till maskinkroppen och den hade ytterligare förändrade justeringar för nålstången. Den fick också en utvändigt åtkomlig ratt för pressarfotstrycket, och mekaniken för kamvalsarna ändrades igen! Den nya varianten av fast kamvals blev reservdel för alla äldre maskiner. Den fick också en inställning för balans mellan söm framåt och bakåt, framförallt för att sy snyggare knapphål!

6430 kommer i början av 70-talet. Det var i princip samma maskin som 6030 men i ett nytt chassie som blir gemensamt för även andra modeller. Den gick att få i vitt eller i en klart lysande 70-talsorange färg, och levererades från början med 6 kamvalsar. Den fick ett speciellt krönt emblem för att fira Husqvarnas 100 år som symaskinstillverkare. Skillnaden i övrig var ett nytt utförande på remspänningen.

Alla dessa äldre maskiner hade inställningsrattar av en plast som blir spröd med åldern. En inte speciellt originaltrogen variant av den klenaste av rattarna finns på Thingiverse, för den som har en 3D-skrivare, i övrigt finns tyvärr inga nytillverkade reservdelar till dessa, och plastdelarna från skrotade maskiner är lika spröda...

6440 var 70-talets "Heavy duty"-modell, den fanns i vitt och i jordnära 70-talsbrunt utförande. Största skillnaden är att tidigare modellers 4 mm stygnlängd utökades till 6 mm. Den fick också nytt utförande på vissa kugghjul, och en helt ny konstruktion av trådtilldragararmen som får en mer linjär rörelse. Kåpan över motorn integrerades också med resten av kåpan på baksidan, och den fick en solid kåpa över friarmen.

6450 har jag sett bilder på, men jag känner inte till en enda skillnad mot 6440. Om någon vet vad som skiljer dessa två så är jag väldigt nyfiken! :-)

6460 SL är nästa generation av maskin, den gick att få i vitt eller vackert djuprött. Den är markant lättare än tidigare modeller och levererades med 8 mönstervalsar. Den har också ett nytt utförande på inställningsrattarna och nya kolhållare i motorn som skall skydda kollektorn om kolen blir för nedslitna.

6570 SLE är den sista maskinen i Husqvarna 2000-serien. Den är mekaniskt nästan helt identisk med 6460, men remspännaren har fått ett annat utförande för att ge plats för elektroniken. Den har elektronisk motorstyrning, dvs istället för att pedalen innehåller en reostat som alla tidigare modeller så har den i princip motsvarande en "dimmer", och den har dessutom möjligheten att stanna med nålen längst upp eller längst ned, utan att den är datorstyrd.

Nästa modell från Husqvarna, som direkt uppföljare till 2000-serien, är 6680. Världens första datorstyrda symaskin, och nästa efter det är 6690 med större minneskapacitet vilket ger den möjligheten att sy löpande text...

Genom hela 2000-serien så finns det en del styrkor och svagheter som går igen, framförallt är det en del plastdetaljer som gärna går sönder, även om maskinerna bara står oanvända!

På de tidiga maskinerna är det reglagen av en plast som blir mycket spröda över tiden.

När dom blir "smörjfria" så blir dom sämre underhållna och smörjmedlet har större tendens att stelna.

På samtliga maskiner i serien så är den "fasta kammen", som hanterar sicksack och trestegs sicksack, och som mönstersömvalsarna monteras utanpå, tillverkad av en plast som krymper med tiden och som då spricker eftersom den sitter på ett stålrör som inte krymper... En reservdel finns som passar nästan alla maskiner i serien, men tyvärr inte dom tidigaste som är utan hjälp. Den kostar ca 550:- och är ganska enkel att byta.

Minst från och med 6440 (inte helt säker på när den infördes) så är sliden som styr trådtilldragararmen av samma plast som "fasta kammen", och sitter runt en oljebronsbussning. Det är inte riktigt lika vanligt att den spricker än så länge, men den kommer att göra det förr eller senare. Reservdelen är desto dyrare, och betydligt mer komplicerad att byta!

I övrigt är det ont om reservdelar att få tag på, och alla maskinerna i serien är extremt svårmekade jämfört med de flesta andra symaskiner.

Maskinerna är så gott som alltid ihopbeckade av gammalt smörjmedel. Dom är avsedda för den som syr mycket. Dom skall användas kontinuerligt och dom kräver sin årliga service för att må bra! Om dom står orörda i en garderob så har dom en tendens att självdestruera. Dom går fortfarande att rädda om man är beredd att betala för reservdelarna, såvida ingen gett sig på att försöka vrida runt reglagen med våld när dom börjar bli tröga, för då är det vanligen kört!

Det är kanske en av dom mest mångsidiga och kompetenta av alla mekaniska symaskiner som någonsin tillverkats, men det är också bland dom allra mest underhållskrävande i långa loppet, och bland dom jävligaste att meka med!

Det är väldigt mycket mekanik svåråtkomligt inklämt i ett kompakt chassi. Servicemanualen är på nästan 200 sidor, och den innefattar i huvudsak hur man mekar loss dom enskilda modulerna från innanmätet så man kan skicka hem dom till Husqvarna för service på fabriken...

Men om man verkligen älskar symaskiner, mekanik och utmaningar så är en gammal "2000" helt rätt maskin att ta sig an!

(jag har fem)

Loadrunner:
Wow! Är djupt imponerad av din detaljkunskap om 2000-serien!
Har själv fått igång några igenbeckade maskiner med hårtork och 5-56. För den som tänker försöka rädda en gammal maskin varnas det för WD-40. Tydligen bildas en beläggning som som ger nya problem. Har läst att Husqvarna gick ut med servicemeddelande om detta när de första sk smörjfria modellerna började kärva ihop och ägarna "oljade" med WD-40...

Danne K:
Grymt snyggt!

Mr B sa:
Spikrakt tips. Det verkar finnas en uppsjö olika modeller av Husqvarna 2000. Är det något "viktigt" som skiljer dem åt?

Loadrunner har ju helt uppenbart mycket bättre koll än jag. Och det menar jag verkligen. Men om jag dristar mig att summera hens utförliga inlägg ovan och det jag tidigare läst mig till så handlar det för operatören framförallt om att knapphålsautomatiken blev bättre över åren.

Anledningen till att jag rekommenderade modellen var att det är en maskin med världsrykte och att de är rätt lätta att få tag på i Sverige, och prisvärda, på ebay kostar samma maskin minst fyra gånger så mycket som på Blocket. Jag hade dock inte koll på att de var så svårmekade.

Om du httar en 2000:nått som du gillar så kolla backen noga så att du kan dra ut den utan kärv, det verkar vara en av de saker som rasar först.

Här finns bild på de olika modellerna, notera att samma modell hade flera färger. http://ermanarik.therealviking.com/hva2000.htm

(jag har bara en, en 6030 som jag köpte på loppis för 200 kr)

Senast ändrad:
niner sa:
Har själv fått igång några igenbeckade maskiner med hårtork och 5-56. För den som tänker försöka rädda en gammal maskin varnas det för WD-40. Tydligen bildas en beläggning som som ger nya problem.

Helt rätt!

WD-40, Water Dispersal formulation 40, är ett rost- och skitlösande och vattenbortträngande medel framtaget för att få bort saltvatten från el- och ånganläggningar på hangarfartyg... Det är inte på något vis tänkt som smörjmedel, vare sig för cyklar eller symaskiner, men det är sjukt bra som rengöringsmedel! Det lämnar efter sig ett vaxartat skikt som skall förhindra vatteninträngning, men som också totalt förstör dom självsmörjande egenskaperna hos sintrade fosforbronslager, så det har inget i symaskiner att göra!

5-56 är lite bättre, men det lösande och smörjande medel som generellt rekommenderas till symaskiner är Tri-Flow.

Hårtork i kombination med lämpligt lösningsmedel är en bra metod att ta itu med stelnat smörjmedel i gamla Husqvarnamaskiner, helst på låg temperatur för att inte överhetta plastdetaljerna i maskinen, kombinerat med en rejäl skopa tålamod. Ungefär som zen-cykling! :-)

Själv föredrar jag att istället ta isär och göra helt rent och sedan smörja med en högkvalitativ lättflytande ren mineralolja, men det är definitivt överkurs. :-)

Senast ändrad:
Aron sa:
Loadrunner har ju helt uppenbart mycket bättre koll än jag.
Av inlägget att döma, så har Loadrunner nog bäst koll i världen. Shit, vilket kanon inlägg. Det enda jag saknar, är rimliga priser, men man kan inte få allt.
En liiiten sidofråga kanske...

Loadrunner sa:
6570 SLE är den sista maskinen i Husqvarna 2000-serien. Den är mekaniskt nästan helt identisk med 6460, men remspännaren har fått ett annat utförande för att ge plats för elektroniken. Den har elektronisk motorstyrning, dvs istället för att pedalen innehåller en reostat som alla tidigare modeller så har den i princip motsvarande en "dimmer", och den har dessutom möjligheten att stanna med nålen längst upp eller längst ned, utan att den är datorstyrd.
Jag ser "2000SL" på blocket, som ser identisk ut med, och är prissatt i klass med, 6570. Men de två exemplaren jag hittar har rätt olika pedaler. Är det rehostat vs dimmer teknologi, så att det är helt olika maskiner, eller är det "egentligen" samma maskin?
2000 SL vs 6570

Ingen av dem är ju i mitt närområde så det är riskfritt att länka dem, inte som om jag tänker åka och provköra, och jag har förstått att man ska provköra, om man inte vänder sig till någon som servar och säljer begagnade maskiner, med garanti.
Jag har fått ett tips på en butik i stan som gör just det, så jag ska ge mig ned där i veckan, för att inte ha lämnat någon sten "ovänd".

Och eftersom jag sett sådana när jag surfat runt och letat mer information... Vad fan är en overlock maskin, går de och använda till att sy lappar i röven på ett par byxor, och varför är de så in i helvete dyra?

Haha, det finns nog många som livnär sig på att reparera gamla symaskiner som har mycket bättre koll än jag, men jag tackar för komplimangen! :-)

2000 SL = 6460, rheostat, pedal "FR-550" med rundade former.
2000 SLE = 6570, elektronisk fartreglering, fyrkantig pedal "FR-700".

Det enda som skiljer är att 6570 är elektroniskt styrd och kan stanna med nålen i översta eller understa läget, och för att få plats att klämma in elektroniken i maskinen fick dom göra om remspännaren för drivremmen mellan stegväxeln och den övre axeln, mekaniken i övrigt är identisk.

En overlockmaskin använder du för att sy ihop två tygstycken, klippa rent kanten och sy över kanten så den inte rimlar upp sig i ett och samma steg. Om du t.ex tittar på sidosömmarna (från under ärmen och ned till midjan) på en t-shirt så är det vanligen en overlocksöm. Det finns en massa olika varianter av overlocksömmar beroende på användningsområde. Vissa overlockmaskiner kan också sy kedjesöm och/eller flatsöm.

Loadrunner sa:
2000 SL = 6460, rheostat, pedal "FR-550" med rundade former.
2000 SLE = 6570, elektronisk fartreglering, fyrkantig pedal "FR-700".
Ah, så av de båda, är det den senare man skulle ha, om priset är det samma.

Loadrunner sa:
En overlockmaskin använder du för att sy ihop två tygstycken, klippa rent kanten och sy över kanten så den inte rimlar upp sig i ett och samma steg. Om du t.ex tittar på sidosömmarna (från under ärmen och ned till midjan) på en t-shirt så är det vanligen en overlocksöm. Det finns en massa olika varianter av overlocksömmar beroende på användningsområde. Vissa overlockmaskiner kan också sy kedjesöm och/eller flatsöm.
Känns som om det går något utanför mitt användningsområde. Det ser ut som kul maskiner rent tekniskt, men jag ska bara lappa byxor, möjligen sy upp någon framtida gardin osv. Nå, tack för all info, morgondagen leder till ett besök hos det lokala tipset, och utöver det misstänker jag att jag får hålla ögonen på blocket... Det verkar som om många maskiner ska ha betydligt mer service än de faktiskt får, så begagnade maskiner kan vara rena vrak, och fantastiska fullträffar, så vi får se vad som händer.

Vad du "borde" ha beror, om man skall vara tråkig, helt på vilka funktioner du egentligen behöver. Mer funktioner är alltid trevligt, men mer funktioner betyder också fler saker som kan gå sönder. Så egentligen rekommenderar jag som sagt en enklare maskin, exempelvis en Husqvarna Kompakt, som är billig och lättmekad, och som jag själv har erfarenhet av att laga och sy om åtskilliga jeans och blåställ med, så jag vet att den duger till det.

Dock är jag den första att skriva under på att det är roligare med en mer avancerad maskin, fast det allra roligaste är egentligen flera specialiserade maskiner istället för en som gör "allt"... n+1 gäller i högsta grad även för symaskiner! :-)

Om du absolut vill ha en Husqvarna 2000 (jag är fel person att säga att du inte skall ha en sådan...) och huvudsakligen vill sy i tjocka material så säger min magkänsla att en 6440 (och kanske även 6450 som jag i princip inte vet något om) kan vara det bästa valet. Det är den första med 6 mm stygnlängd, och den är svintung så den har sannolikt ett styvare chassi än dom senare modellerna.

Jag kan inte tänka mig att du skulle ha någon meningsfull nytta av en Overlock till ditt beskrivna användningsområde. Jag har mina stående i cykelverkstaden och använder dom i princip bara till att kanta putstrasorna för att slippa trådändar som trasslar in sig i dreven på cyklarna... :-)

Loadrunner sa:
Jag kan inte tänka mig att du skulle ha någon meningsfull nytta av en Overlock till ditt beskrivna användningsområde. Jag har mina stående i cykelverkstaden och använder dom i princip bara till att kanta putstrasorna för att slippa trådändar som trasslar in sig i dreven på cyklarna... :-)
Ah. Ja, då ska jag definitivt inte ha någon. Jag köper bara putstrasor som redan är sydda i kanten... ;- )

Om man vill ha en superkraftig maskin som kan sy genom stålplåt (nästan!) men som bara behöver kunna raksöm, och som inte kräver trefas, och som är rimlig i budget (upp till 3-4 tusenlappar begagnad), vad ska man leta efter då?

Vill du ha tips på en metallbearbetningsmaskin, eller på en symaskin? :-)

En senare variant av Singer 15 är kanske det bästa valet om du skall sy i plåtburkar, den tuggar sig igenom nästan vad som helst. Ett tag så kategoriserade Singers sina tre linjer av symaskiner så att 15 var för lantbruk, 99 var en allroundmaskin för hemmet och 201 var den ultimata maskinen för finsömnad...

Många anser att 201 ger dom allra finaste stygnen av alla raksömsmaskiner som någonsin tillverkats. Det sägs att Rolls Roys använde den för att sy sina bilklädslar under många år, för att det inte fanns någon annan maskin som gav lika fina stygn!

Under efterkrigstiden när den nya varianten av 201 lanserades, med chassi i aluminium, var det en exklusiv maskin i större delen av världen, men här i Sverige ratade agenturen de andra maskiner och lanserade enbart 201, inte som en lyxvariant, utan som det naturliga valet för alla som ville ha en symaskin!

Därmed finns det också ovanligt många 201 på marknaden här, så om du vill ha det som anses som världens genom tidernas bästa symaskin så kan du köpa den för ett par hundringar...

Vad var frågan i övrigt???

Senast ändrad:
Under våren sydde jag ett rullfockskapell. På en symaskin som inte riktigt klarade av det. Jag handmatade så mycket att jag fick kraftig träningsvärk i underarmarna. Men det är förbaskat kul att sy egna grejer. Jag har fler syprojekt på gång, men orkar inte med att kämpa med den gamla symaskinen jag har. Den är bra för vardagsändamål, men klarar inte tunga jobb.

Jag vill kunna sy i flera lager kapellduk och segelduk med riktigt tjock tråd utan att det strular. Men jag behöver bara raksöm. Däremot skulle det vara käckt med övermatning.

Klarar den det jag begär då? Jag har inget begrepp om vad som är extremt billigt i symaskinsvärlden, men en budget upp till säg 4000 för en begagnad maskin, är det extremt billigt?

Beställa från USA är inte aktuellt, utan den måste gå att köpa i Sverige eller möjligen i norra Europa. Men att köpa nytt känns inte vettigt. Nog borde jag få bättre grejer för pengarna om jag köper begagnat? Ny hittar jag Sailrite bara för mer än dubbelt vad jag anser mig kunna lägga ut. Så vad är näst bästa alternativet?

Sailrite med kloner är såvitt jag vet de enda bärbara maskinerna med riktig övermatning. Annars återfinns den funktionen bara på industrimaskiner.

En Husqvarna 12 i bordslåda kanske kan vara något? Den är väldigt robust konstruerad och du får en för ett par hundringar. Nackdelen är att matningen är konstruerad för klädsömmnad. Men för det lilla den kostar så kanske det kan vara värt att testa?

Pfaff 330/332 och 360/362 verkar vara väldigt populära bland hemmakappellmakare, men så kostar de också därefter på Blocket.

Nån av de är Pfaffarna verkar det nog ändå få bli då. En sån Sailrite hade varit häftigt, men det är för mycket pengar. Pfaff verkar hamna runt 3000-4000, och det är vad jag kan tänka mig. De ser ändå lite väl "vanliga" ut på ytan. Klarar de verkligen 4-5 lager riktigt tjock duk med riktigt grov tråd utan att bråka?

Kan inte garantera det tyvärr, men det är det billigaste alternativet jag kan komma på rakt av som klarar det du frågar efter, om du vill köpa en ny eller nästan ny maskin... Sök efter Sailrite på Youtube! (kolla

På din beskrivning låter det som du vill tugga dig igenom material som kräver antingen över- och/eller nålmatning, helst båda!

Har du kollat på en skomakarmaskin, t.ex. Singer 29K, varianten med kort arm kan ibland gå extremt billigt... (Symaskinsmuppar som jag själv vill ha den med låg arm, så vi bjuder inte på den med kort på nätauktioner, så den brukar kunna gå ganska billigt...) Den är egentligen inte avsedd till det du beskriver, men kanske kan tugga sig igenom dina segel!

Gör lite research och kolla tradera och blocket efter begagnade industrimaskiner, kanske finns det någon som presterar det du är ute efter, och som ingen annan vill ha eller fattar vad det är!

Jag har kollat på säkert 30 filmer på Sailrites egen Youtube-kanal för att lära mig så mycket som möjligt inför att jag sydde kapellet. Mycket bra där. Så deras maskin har jag sett. Men för nästan 900 dollar i USA blir det nog 15 000 innan jag har den hos mig i Sverige.

Jo, och det jävliga är att en Sailrite är budgetvarianten av vad du egentligen vill ha! Det enda billigare alternativet jag kommer på är som sagt en gammal skomakarmaskin! Nackdelen med dom är att dom har väldigt liten spole för undertråden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp