Nu tycker jag att jag har suttit tillräckligt många timmar i sadeln på min Spark 720 plus -17 för att våga mig på en recension:
Scott har (nästan) fått till en fantastisk stök-och-bröt-maskin som man behöver gå upp till betydligt längre fjädringslängder för att matcha. Med rätt cyklist bakom styret flyter den fram över det mesta. Det är mer en på-och-över-cykel än en finess-hoj som slinker runt. Däcken greppar där smalare däck inte gör det, och lera simmar man på rätt bra i. Jag skrev (nästan), för de har missat en del, några småsaker och en stor. Just nu rear Scott ut sitt ganska stora lager av årsmodell -17 så man kan få en för runt 25 kkr på t.ex. Sportson, och då känns den riktigt prisvärd, men när den kostade 35 kkr så var den väldigt snålt utrustad för det priset, med en usel sadel och riktigt kassa bromsar (tycker jag) som inte hör hemma i den prisklassen. Om det ska sitta Sram GX i den prisklassen är ju en smakfråga, men allt detta går att uppgradera för en relativt billig peng.
Vad som inte går att åtgärda är den förtvivlat dåliga markfrigången. Det känns som om cykeln släpar magen i backen hela tiden. Jag vet att det ska vara långt och lågt för trendiga ramar, men det här är rent löjligt. Jag har varit tvungen att öka på trycket i dämparen för att få ett sag som gör att bb inte tar i i varenda rot, och det gäller att undvika alla former av högre stenar. Alla som har provat min hoj håller med, så jag tror inte att det är jag som cyklar så illa.