Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Nu tycker jag att jag har suttit tillräckligt många timmar i sadeln på min Spark 720 plus -17 för att våga mig på en recension:

Scott har (nästan) fått till en fantastisk stök-och-bröt-maskin som man behöver gå upp till betydligt längre fjädringslängder för att matcha. Med rätt cyklist bakom styret flyter den fram över det mesta. Det är mer en på-och-över-cykel än en finess-hoj som slinker runt. Däcken greppar där smalare däck inte gör det, och lera simmar man på rätt bra i. Jag skrev (nästan), för de har missat en del, några småsaker och en stor. Just nu rear Scott ut sitt ganska stora lager av årsmodell -17 så man kan få en för runt 25 kkr på t.ex. Sportson, och då känns den riktigt prisvärd, men när den kostade 35 kkr så var den väldigt snålt utrustad för det priset, med en usel sadel och riktigt kassa bromsar (tycker jag) som inte hör hemma i den prisklassen. Om det ska sitta Sram GX i den prisklassen är ju en smakfråga, men allt detta går att uppgradera för en relativt billig peng.

Vad som inte går att åtgärda är den förtvivlat dåliga markfrigången. Det känns som om cykeln släpar magen i backen hela tiden. Jag vet att det ska vara långt och lågt för trendiga ramar, men det här är rent löjligt. Jag har varit tvungen att öka på trycket i dämparen för att få ett sag som gör att bb inte tar i i varenda rot, och det gäller att undvika alla former av högre stenar. Alla som har provat min hoj håller med, så jag tror inte att det är jag som cyklar så illa.

Scott spark the tråd
BUMP!!

Vad är det för bredd på standardsadlarna på Scott Spark, 132 eller 142???

mcperand: Instämmer i princip helt på det du skriver. Har en 910 själv och det ända jag kan klaga på egentligen är prissättningen och markfrigången.

Scott spark the tråd
Scott 900

8.9 kilo klar att cykla :-)

Bilagor

• IMG_2815.JPG
    IMG_2815.JPG
    158.9 KB · Besök: 179
Scott spark the tråd
Funderar på lättare hjulset till min spark 920 -18

Vet nån vad orig syncros 2,5 väger?

Lätt bra och ca 25 innerbredd som orig söker ja. Rimlig budget. Max 7000:-

Scott spark the tråd
Nån som har problem med lockout-delen på sin Fox Elite-gaffel? Jag har en RC WC -17 och den där blåa prylen på gaffeln (vet ej vad den heter) som styr låsningen strular till och från. Det verkar som att den inte släpper vajern ordentligt ibland vilket resulterar att det inte går att låsa gaffeln om jag inte drar lite i vajern för hand först.

Jag ser också att höljet till vajern "hoppar ut" ur sitt fäste där den går in låsprylen, känns som att den inte borde göra det...

Det här är precis mitt problem, verkar vara många som har det

Bilagor

• IMG_4568.JPG
    IMG_4568.JPG
    153.7 KB · Besök: 158
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Den kanske drar lite för mycket så att ratten hamnar i sitt låsta läge där man måste dra tillbaka den förhand. Om du släpper lite på vajern i remoten kanske det blir bättre.

Scott spark the tråd
Nej problemet med den där låsningen är att fjädern som sitter under den svarta ratten hoppar ur sitt hål.
Ratten är fjäderbelastad med en spiralfjäder som dels har en pigg i ratten, och dels en i gaffeln. Piggen som fäster i gaffeln brukar hoppa ur och då drar den inte hela vägen.
Du kan lösa det genom att skruva själv.
Jag minns inte nu men hittade tidigare en instruktion på nätet om hur man får det att fungera.

Scott spark the tråd
mcperand sa:
Vad som inte går att åtgärda är den förtvivlat dåliga markfrigången. Det känns som om cykeln släpar magen i backen hela tiden. Jag vet att det ska vara långt och lågt för trendiga ramar, men det här är rent löjligt. Jag har varit tvungen att öka på trycket i dämparen för att få ett sag som gör att bb inte tar i i varenda rot, och det gäller att undvika alla former av högre stenar. Alla som har provat min hoj håller med, så jag tror inte att det är jag som cyklar så illa.

Nu vet inte jag hur det är på Spark 720 2017, men på min Spark 730 2015 sitter det en vändbar bricka i bakdämparens bakre infästning. Om du har en sådan, se till att den är i läge "High", då får du något mer bb-frigång.

Scott spark the tråd
mvp sa:
mcperand sa:

Nu vet inte jag hur det är på Spark 720 2017, men på min Spark 730 2015 sitter det en vändbar bricka i bakdämparens bakre infästning. Om du har en sådan, se till att den är i läge "High", då får du något mer bb-frigång.
Ingen bricka, tyvärr. Jag har en sån på min Spark 35 och skulle ha uppskattat den på den nya med.

Scott spark the tråd
c.o.h.j sa:

Kört på mina fälgar 50 mil nu iaf och funkar mycket bra än så länge . Jag byggde själv på lättare nav . här borde va med dt350, får inte fram det för tillfället ? Men sidan kommer väl igång snart igen .
1320g SUPER LIGHT carbon BOOST wheelset 29er MTB XC 30mm asymmetric 22mm deep clincher tubeless straight pull mountain wheels
http://s.aliexpress.com/VreeyiMb?fromSns=Copy to Clipboard

Edit mina xr 1.5 vägde ca 1600gram har jag för mig , så xr2.5 lär ju väga några 100g mer ?

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Tergorotas sa:
BUMP!!

Vad är det för bredd på standardsadlarna på Scott Spark, 132 eller 142???

mcperand: Instämmer i princip helt på det du skriver. Har en 910 själv och det ända jag kan klaga på egentligen är prissättningen och markfrigången.

Enligt en säljare jag pratade med för något år sedan så är bredden 132. Det överensstämmer med vad min bakdel tycker också, kör med Specilizedsadlar 143 breda då Scott original ger mig mycket obehag.

Scott spark the tråd
Bergsmannen sa:
Hur gör ni andra med bussningarna i länkaget? Tvättar och torkar rent? Smörjer?

Lyfter denna fråga igen eftersom jag själv har (haft sedan inköp) problem med gneggande, gnirkande länkage/bussningar på min 945 från -17. Har flera ggr fettat in berörda delar men problemet är snabbt tillbaks.
Någon som besitter erfarenhet och tips om detta?

Scott spark the tråd
Kanyonen sa:
Bergsmannen sa:
Hur gör ni andra med bussningarna i länkaget? Tvättar och torkar rent? Smörjer?

Lyfter denna fråga igen eftersom jag själv har (haft sedan inköp) problem med gneggande, gnirkande länkage/bussningar på min 945 från -17. Har flera ggr fettat in berörda delar men problemet är snabbt tillbaks.
Någon som besitter erfarenhet och tips om detta?
Själv har kört med vanlig cykeltvätt och sen lite siliconspray i lederna på svingen/länkage/infästning. Har funkat bra hittils.

Scott spark the tråd
hm sa:
c.o.h.j sa:

Kört på mina fälgar 50 mil nu iaf och funkar mycket bra än så länge . Jag byggde själv på lättare nav . här borde va med dt350, får inte fram det för tillfället ? Men sidan kommer väl igång snart igen .
1320g SUPER LIGHT carbon BOOST wheelset 29er MTB XC 30mm asymmetric 22mm deep clincher tubeless straight pull mountain wheels
http://s.aliexpress.com/VreeyiMb?fromSns=Copy to Clipboard

Edit mina xr 1.5 vägde ca 1600gram har jag för mig , så xr2.5 lär ju väga några 100g mer ?

Mina xr 2,5 vägde 1920gr årsm 2017
Mina xr 2,0 vägde 1808gr årsm 2018, 1730gr årsm 2017.

Dessa väger olika nästan varje år, i år verkar Formula göra delar av oem hjulen till Syncros/ Scott

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Hej

Håller med om att nya sparken är väldigt låg. Hoppas någon har något smart tips på hur man kan höja!

Har en 900 med Fox dämpare väger 81 kilo

Vad kör ni för tryck i dämparna?

Jag har 95f fram och 150 bak

\\ micke

Scott spark the tråd
Jag har bytt airshaften i framdämparen på min Spark 930 2017 från 120 till 140mm slaglängd vilket påverkade flera faktorer positivt, bl.a ett högre bb. Utöver det något flackare gaffelvinkel och inte minst blev den roligare i stökigare partier.
Upplever inte att jag slår i pedalerna alls lika ofta som innan och minimal påverkan i klättring uppför.

Scott spark the tråd
Vrålåket med slanglöst. Dock lite väl pys bak. Fyllt på lite vätska ikväll och cyklat. Fårse om det håller trycket bättre. Körde 60ml fram å bak först

Bilagor

• 26A539FE-CC45-4606-B2E8-EBBD5808B41F.jpeg
    26A539FE-CC45-4606-B2E8-EBBD5808B41F.jpeg
    604.8 KB · Besök: 129
Scott spark the tråd
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:
Hej, jag har en Scott Spark 910 -17 där jag upplever lite småproblem men bakdämparen, helt enkelt finjusteringar som jag skulle önska. När jag är ute och kör nu för tiden så är det ofta som jag har bottnat helt under tuffare partier. Ökar jag på trycket i dämparen så upplever jag den stötig. Är det något som går att göra med detta mer än att bara bita i det sura äpplet och öka trycket?

Fråga 2:
Går det att öka slaglängden på Fox 34 framgaffel till 130 och är det någon som har testat det som kan komma med en utvärdering?

Bilagor

• Foxnudeshock.jpg
    Foxnudeshock.jpg
    40.6 KB · Besök: 101
Scott spark the tråd
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:
Hej, jag har en Scott Spark 910 -17 där jag upplever lite småproblem men bakdämparen, helt enkelt finjusteringar som jag skulle önska. När jag är ute och kör nu för tiden så är det ofta som jag har bottnat helt under tuffare partier. Ökar jag på trycket i dämparen så upplever jag den stötig. Är det något som går att göra med detta mer än att bara bita i det sura äpplet och öka trycket?

Går det att montera en "volume spacer" så dämparen blir lite mer progressiv? Isf borde du kunna köra med det lägre trycket utan att bottna.

Scott spark the tråd
Bergsmannen sa:
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:

Går det att montera en "volume spacer" så dämparen blir lite mer progressiv? Isf borde du kunna köra med det lägre trycket utan att bottna.

Vet inte om det går att göra det i bakdämparen men jag ska kolla runt lite.

Scott spark the tråd
Bergsmannen sa:
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:

Om det inte löser problemen så är det lätt att trimma dämparen.

Sedan kan det också vara att spark bara har 120mm och då får man kompromissa med dämpningen eller åkstil.
Som exempel:
Det krävs 2000N att gå genom 120mm slaglängd, men om du kör 160mm cykel och ställer in den för att bottna vid 2000N. Vilken är "bekvämast"?

Mindre häng gör också att du har mer potentiell positiv dämpning. Tänk om du ligger på 30% häng för tillfället och mer luft med mjukare dämpning så kan du ligga på 25% utan att tappa följsamheten men där du fått 5% mer positiv slaglängd. Dämpning är en kompromiss, det bästa resultatet man kan nå är: bra nog.

Scott spark the tråd
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:

Fråga 2:
Går det att öka slaglängden på Fox 34 framgaffel till 130 och är det någon som har testat det som kan komma med en utvärdering?

Se mitt inlägg ovan :)

Scott spark the tråd
Goddamn72 sa:
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:

Fråga 2:

Se mitt inlägg ovan :)

Tack för alla goda råd och svidande sanningar. Min körstil just nu är kanske lite väl hård för en spark men den platta terrängen som det i stor mån är gör att jag vill åt trampeffektiviteten i denna typ av cykel.

Missade helt ditt inlägg tidigare goddamn72. Att förlänga dämparen skulle ge en flackare vinkel även med en lite hårdare bakdämparen så det är kanske ditåt man ska gå?

Scott spark the tråd
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:
Du kanske kan prova att öka returdämpningen om du kör med högre tryck för att slippa ifrån känslan av stötighet lite?
Åtminstone upplevde jag min Spark så.

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Tergorotas sa:
DÄMPARFRÅGOR!

Fråga 1:
Du kanske kan prova att öka returdämpningen om du kör med högre tryck för att slippa ifrån känslan av stötighet lite?

Jag har planerna att mixtra lite med den på nästa runda faktiskt. Ska försöka komma ihåg att återkomma med resultat :)

Scott spark the tråd
Har en scott spark RC wc 2018, som bekant har lite lägre BB vilket har avhandlats. Min fråga är, hur mycket slag tål botten på ramen egentligen. Upplever att man slår i i tid o otid=)

Scott spark the tråd
Ted_B sa:
Tergorotas sa:

Är ju så det fungerar, så det låter väl klokt. Ökad förspänning (högre tryck) kräver mer returdämpning för att den inte ska gå tillbaka ut snabbare. Intressant att trampisarna kommit ikapp och fått samma "problem" som vi skruvat med på MC i "alla" år. :)

Tillbaka
Topp