Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Det sa bara pang, ställde mig upp i en backe och skulle trycka på när swingen small av. Inte ett märke finns av ev. Ikörning.

Bilagor

• 20180802_201825.jpg
    20180802_201825.jpg
    134 KB · Besök: 167
  • 20180802_201805.jpg
    20180802_201805.jpg
    224.2 KB · Besök: 210
  • 20180802_201805.jpg
    20180802_201805.jpg
    224.2 KB · Besök: 205
Scott spark the tråd
Min Scale 945 2017 har Syncros X23 fälgar som är tubeless ready. Bakhjulet lyckades jag få slanglöst först när jag bytte ut fälgbandet mot Stans tejp. Är det jag som gjorde nåt fel eller är det fler som haft problem med Syncros fälg?

Tycker inte att originaltejpen sitter som en tejp utan mer som ett vanligt band (dvs sitter inte klistrad mot fälgen)
20180705_183938.jpg

Scott spark the tråd
c.o.h.j sa:
Skulle gärna testa en RC ja med hur den känns motför vanliga sparken på stig. BB höjd på RC är ju riktigt låg va ja förstått. Tycker rc e låg men börjat vänja mig

Antingen rc world cup 2019 eller nya spark eller nya Epic EVO

Nu har jag tagit en kort tur med nya RC Team. Vilken hoj ? jämfört med min gamla 950 Spark. Upplever skillnader både utför och uppför, bara positivt än.Känns som helt rätt cykel för min typ av cykling.

Scott spark the tråd
Kainu sa:
Min är knäckt så långt bak så att om nått skulle ha slagit i skulle det ha tagit båda växel och kassett innan.
Jag har knäckt två baktrianglar på samma ställe. Det är väldigt lätt om man krashar på en sten. :) Men det är ju bara att gratulera om scott tar det där.

Scott spark the tråd
Lingon sa:
Kainu sa:
Min är knäckt så långt bak så att om nått skulle ha slagit i skulle det ha tagit båda växel och kassett innan.
Jag har knäckt två baktrianglar på samma ställe. Det är väldigt lätt om man krashar på en sten. :) Men det är ju bara att gratulera om scott tar det där.

Kraschar man på en sten blir det ju märken. Då förstår jag att scott inte tar det.

Scott spark the tråd
Står i valet mellan spark rc 900 pro eller spark rc 900 world cup. Nån som testat bägge och har någon bedömning på skillnader. Hur är hjulen på wc modellen? Inte hittat så mycket info om dom

Scott spark the tråd
SPARK RC 900 COMP kostar 29 900:- som årsmodell 2019, dvs 2000:- billigare än 2018. Någon kunnig som ser någon väsentlig skillnad i specen som man bör vara medveten om??

Scott spark the tråd
Funderar på en Spark, men man blir ju smått förvirrad av alla modeller. Så fort det är långlopp med i bilder, är det RC-modellerna dom gäller då? Eller är en 920/930 lika potent på de flesta långlopp som inte är rena grusvägsrallyn, typ Vasan? Tappar man mycket i tekniskt stök med en RC jämfört med en 920/930?

Scott spark the tråd
På en RC kan köra mer stök än du kan tänka dig och en 920/930 går hur bra som helst på CV om du slänger på lättrullade däck. Själv har jag en 920 med två hjulpar (kom över ett RC hjulpar till ett bra pris) och kör både grusvägsrally och enduro på den, med det senare är roligast. En jäkla mångsidig cykel tycker jag.

Scott spark the tråd
bearthefear sa:
Funderar på en Spark, men man blir ju smått förvirrad av alla modeller. Så fort det är långlopp med i bilder, är det RC-modellerna dom gäller då? Eller är en 920/930 lika potent på de flesta långlopp som inte är rena grusvägsrallyn, typ Vasan? Tappar man mycket i tekniskt stök med en RC jämfört med en 920/930?
En RC är mer optimerad mot XC och den ”vanliga” ngt mer mångsidig... mångsidighet innebär ju alltid kompromisser.
Jag har själv en vanlig Spark som jag tänkt köra lopp med. Dock har jag inga som helst placeringsambitioner och kommer sannolikt min vana trogen hålla mig i motionsklass.

Huruvida du kommer cykla fort eller inte är i större utsträckning avhängt på hur duktig du är som cyklist än materialet du sitter på (detta under förutsättning att du inte elitsatsar... men då hade du rimligen inte ställt frågan)

Scott spark the tråd
Är bara intresserad av två modeller så jag vet bara priserna på dessa:
Rc Comp som jag skrev, 29 900:-
Spark 940 34 900:-
Dessa två modeller kostar ju samma som årsmodell 2018

Scott spark the tråd
De senaste åren har cykeltillverkarna inte höjt priserna. De verkar bedöma sig ha nått någon form av tak för vad vi konsumenter är beredda att betala prismässigt. De har då valt att behålla priserna samma som föregående år, och för att klara det har de nedgraderat delar på cyklarna till billigare prylar. Sram GX istället för X01 exempelvis. I första hand på delar som inte direkt syns, dvs växelreglage, kedja, kassett m.m. men även nu vevpartier och bakväxlar.

Så man ska inte låta sig luras av att priserna är samma. Måste även noga granska specen för att se var de sparat pengar.

Scott spark the tråd
poppig sa:
Min Scale 945 2017 har Syncros X23 fälgar som är tubeless ready. Bakhjulet lyckades jag få slanglöst först när jag bytte ut fälgbandet mot Stans tejp. Är det jag som gjorde nåt fel eller är det fler som haft problem med Syncros fälg?

Tycker inte att originaltejpen sitter som en tejp utan mer som ett vanligt band (dvs sitter inte klistrad mot fälgen)

Hade EXAKT samma problem med min Spark 945 (2017). Först efter att jag tagit bort Syncros ’tejp’ o tejpat om fick jag mina täta... Uselt tejpade från fabrik, både fram o bak. Hålen för ventilen satt dessutom ocentrerade över fälgens ventilhål vilket såklart inte hjälpte till att få TL-ventilerna täta... Lite för kass, även för hjul i denn4e lägre prisklassen.

Scott spark the tråd
bson87 sa:
Står i valet mellan spark rc 900 pro eller spark rc 900 world cup. Nån som testat bägge och har någon bedömning på skillnader.

Kolfibern i ramen på RC World Cup 2019 är den finare HMX, och RC Pro 2019 är det HMF kolfibern.
2018 var det samma ibåda, så där är det lite skillnad till 2019.

Scott spark the tråd
Köpte ju en spark 710+.
130 slag. Hur hårt vågar man köra i bikeparks? Typ Järvsö? Är ju halvamatör så kör ju inte så hårt och blir ju typ twist-twist, Barbro osv. Kanske rullar ner i stenbrötlederna lite.
Väger straxt under 70 kg.
Förutom att byta pedaler, vad ska man ändra på hojen för en lift-helg?

Scott spark the tråd
Hej,

Har problem med växlarna på min rc pro-18, 12-delat eagle.
Vid justering så blir antingen de höga växlarna bra eller de låga. Det går inte få alla att bli bra.
Hade en lite mindre marksyning i våras.
Hade då inne cykeln på service då bytte de växelvajjern då den hade skrapats sönder.
Funderar på om även Örat blivit snett?
Kanske skulle chansa på det först(behöver ändå köpa ett att ha i reserv)
Men var köper jag ett som passar och till bra pris?
Om det inte är örat som är felar vad kan vara fel mer?

Scott spark the tråd
MrFocus sa:
Hej,

Vid justering så blir antingen de höga växlarna bra eller de låga. Det går inte få alla att bli bra.
Hade då inne cykeln på service då bytte de växelvajjern då den hade skrapats sönder.

Örat eller växeln.

Scott spark the tråd
Någon som har monterat en hisspinne på sin Spark? Något tips för att dra vajern internt uppskattas. Har lyckats få den runt kröken ovanför vevlagret men sen tror jag att den fastnar någonstans vid flaskstället, irriterande.

Scott spark the tråd
Bergsmannen sa:
GetLucky sa:

Ja så borde det vara. Kom "längst" när jag provade med vajern från sadelröret. Får testa lite olika varianter med hölje och vajer tills det funkar.

Tricket var att börja från styrhuvudet och föra ner vajern därifrån. Lite framför vevlagret sitter en genomförning för bakbromsen, öppna den luckan och dra ut vajern där. Sikta sen på sadelröret underifrån och du är hemma.

Scott spark the tråd
MrFocus sa:
Hej,

De 12-delade är mycket mer känsliga vad det gäller uppriktning och jag hade det på samma sätt med min Eagle. För mig var det växelörat som var snett.

Scott spark the tråd
Åkerskog: Med en plus vågar du helt klart stå på bra, särskilt på 70kg. Har du sänkt/vänt styrstamen nedåt kan det ju vara skönt att montera om styret i högsta läget, men annars är det bara att se över däcktryck och gasa!

MrFocus: Bara dubbelkollar, har du b-skruven rätt justerad på växeln? Eagle är väldigt känsliga på den punkten, och felet visar sig genom just dålig gång på högre eller nedre delen av kassetten.
Dålig koll på webshoppar men växelöra bör ju din lokala Scott-handlare ha hemma, eller kan annars få hem lite kvickt. Är inte särskilt dyra.

Scott spark the tråd
Cyklist sa:
Åkerskog: Med en plus vågar du helt klart stå på bra, särskilt på 70kg. Har du sänkt/vänt styrstamen nedåt kan det ju vara skönt att montera om styret i högsta läget, men annars är det bara att se över däcktryck och gasa!

MrFocus: Bara dubbelkollar, har du b-skruven rätt justerad på växeln? Eagle är väldigt känsliga på den punkten, och felet visar sig genom just dålig gång på högre eller nedre delen av kassetten.
Dålig koll på webshoppar men växelöra bör ju din lokala Scott-handlare ha hemma, eller kan annars få hem lite kvickt. Är inte särskilt dyra.

Skulle precis skriva samma sak. Garanterat b gap.

Scott spark the tråd
Cyklist sa:

Vad jag kunde läsa mig till så skulle det vara 15mm mellan dreven. Jag justerade till det för det var ca 10mm. Detta gjorde dock ingen skillnad.
Nu slutade det med att cykeln står hos lbs så de skulle kolla på detta plus att jag har problem med att bakaxeln skruvar upp sig så bakhjulet börjar glappa.

Tillbaka
Topp