Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Går det inte att göra nåt liknande såhär. Funderar också på att skaffa en axs

Bilagor

• Screenshot_20200906-102645_Chrome.jpg
    Screenshot_20200906-102645_Chrome.jpg
    180 KB · Besök: 455
Scott spark the tråd
Hej. Behöver en ny hjulaxel bak till min spark 2018. Någon som vet hur kort axel som fungerar? Standard är ju 171,5mm lång men kan en 167mm lång fungera?

Scott spark the tråd
Hej. Behöver en ny hjulaxel bak till min spark 2018. Någon som vet hur kort axel som fungerar? Standard är ju 171,5mm lång men kan en 167mm lång fungera?
Varför köpa en kortare?

Skulle köpt med rätt längd, eftersom gängorna sitter ute i växelörat och rätt stor skillnad med 4.5mm. Så kommer knappt ha några gängor att fästa i

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Tänkte köpa in delar till service av gaffel+dämpare på min Spark 920 my19, är det nedan prylar som jag ska ha i så fall?

Gaffel: https://www.cykelgear.se/fox-forx-34-wiperkit-low-friktion-ingen-flans
Dämpare: https://www.cykelgear.se/reservdelar/bakdampare/tillbehor-bakdampare/fox-float-air-sleeve-kit

Något annat som jag behöver skaffa? Olja till gaffel antar jag för det såg inte ut att ingå i kitet.

Här finns länk till alla service procedurer och oljor. Går även få lite kryptisk info om vad man har utifrån 4-siffrig kod:

NUDE bakdämpare: Kan gå att köra upp till 300 timmar med bara air spring service, på egen risk, ifall man gjort rent och haft i ny fox blå fluid med 50-70 timmars mellanrum och det är hyfsat rent i air can hela tiden. Helservice är nog för krångligt för de flesta, lämna in.

34 gaffel (fritt ur minne, kolla service procedurer mm):

Troligen har du en RHYTHM eller performance gaffel med FIT GRIP cartridge. Finns även FIT4 som är en annan modell än GRIP.

Ytterben: Fox pressverktyg för att få i nya skrapringar. För att få bort ytterben behövs något att knacka med som inte skadar rebound-skruven, typ en metallstav med hål i (jag använde en bit-förlängare). Muttrarna är för mjuka att slå på, även med hylsa mellan skadas muttrarna. Fox 5w teflon olja i ben med GRIP. Fox 20w gold på air sida och i air spring, kolla mängd för din gaffel. Tratt eller spruta för att få in oljan. Slick honey för skrapringar.

Air spring: Serva när du ändå har isär för ytterbenservice. Är troligen bara göra rent och kleta på ny slick honey. Behövs en 26 mm planslipad hexhylsa för att få bort topplock, skruvmejsel för låsring. (För att även byta packningar så behövs bullit tool, loctite röd och något att värma loss loctite röd med.)

Cartridge: Det är inte helt enkelt att få isär GRIP cartridge pga loctite (bara blå här iofs) och tunt gods som kräver special clamp. Behövs även bullit tool för byte av en packning i cartridge-shaft, men shaft service görs inte normalt.

Momentnycklar 1,8-25 nm. Hexhylsor. Insex.

Edit: rättade lite angående bullit tool, typ av loctite och momentnycklar.

Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Tänkte byta airshaft på en Scott Spark 920 (2020). Sitter en Fox 34 SC Performance och är ute efter 130 eller 140mm. Letat utan att hitta någon som passar. Någon som kan länka vilken man ska ha?

Scott spark the tråd
Är det någon mer än jag som har lite glapp (1 mm) i hålet innanför, bussningen är ok. Har ni löst detta på något sätt eller kör ni bara på
glapp.jpg

Scott spark the tråd
Tänkte byta airshaft på en Scott Spark 920 (2020). Sitter en Fox 34 SC Performance och är ute efter 130 eller 140mm. Letat utan att hitta någon som passar. Någon som kan länka vilken man ska ha?

Maila info@foxservice.nu så fixar dom fram rätt airshaft till dig. Jag har en FIT4 från 2017 och använde den här.

Scott spark the tråd
Scott spark the tråd
Hej ny på forumet.
Har efter flera års MTB uppehåll fått tillbaks intresset av MTB och funderar på att införskaffa en SCOTT Spark RC 900 Pro.
Är det någon som vet om det är en prisvärd hoj ?
Mvh: Fredde

Scott spark the tråd
Maila info@foxservice.nu så fixar dom fram rätt airshaft till dig. Jag har en FIT4 från 2017 och använde den här.
Fick svar nu att set inte går att byta air Shaft. Kanske sätta denna gaffel på min Spark RC och leta upp en 130-140mm gaffel till Spark 920....

Scott spark the tråd
Fick svar nu att set inte går att byta air Shaft. Kanske sätta denna gaffel på min Spark RC och leta upp en 130-140mm gaffel till Spark 920....
Har varit inne jag med på att ändra från 120 till 140.
Nedan är svaret från Fox:
"Thanks for your inquiry. It looks like your fork is capable of going to 140mm, but you would need a new Damper and Air Spring Assembly to do this conversion.
The air spring you need is 820-02-528-KIT and retails for $35.
The Push to lock Damper you need is 820-18-223-kit, and sells for $215. There are other dampers out there that could work as well, this is just the most recent version. "

Hittar inte något ställe att köpa dessa kit dock (stackars de som köpt dessa gafflar då det inte finns reservdelar att köpa).
Skicka mig gärna PM om du lyckas köpa 820-02-528-KIT och 820-18-223-kit!
/Ebbe

Scott spark the tråd
Har varit inne jag med på att ändra från 120 till 140.
Nedan är svaret från Fox:
"Thanks for your inquiry. It looks like your fork is capable of going to 140mm, but you would need a new Damper and Air Spring Assembly to do this conversion.
The air spring you need is 820-02-528-KIT and retails for $35.
The Push to lock Damper you need is 820-18-223-kit, and sells for $215. There are other dampers out there that could work as well, this is just the most recent version. "

Hittar inte något ställe att köpa dessa kit dock (stackars de som köpt dessa gafflar då det inte finns reservdelar att köpa).
Skicka mig gärna PM om du lyckas köpa 820-02-528-KIT och 820-18-223-kit!
/Ebbe
Båda delarna på för Fox i Tyskland och kan säkert beställas hos de flest återförsäljare.
De passar dock bara till Fox 34 och inte Fox 34 Step-cast.

Scott spark the tråd
Hur f-nfår man loss över fästet på bakdämparen? Är det inte T30? Eller gör jag helt fel☹️

Bilagor

• F9EFDE65-B6D2-47DF-AD14-EC6AFB1395C4.jpeg
    F9EFDE65-B6D2-47DF-AD14-EC6AFB1395C4.jpeg
    193 KB · Besök: 259
Scott spark the tråd
Nybliven ägare till en spark 910 från 2017 som jag skulle vilja byta air shaft i gaffeln på, sitter en fox 34 performance elite fit4 på nu, och vill ha nyare evol shaft, någon som bytt och rentav hittat delen så ens närmaste fox lbs kan fixa de och slippa skicka till Danmark? Konstigt nog är dämparen evol men inte gaffeln..

Tillbaka
Topp