Scott spark the tråd

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Scott spark the tråd
Jag har årets modell av Scott spark RC Team. Den har ju ingen dropper och det vill jag nu montera. Min fundering är vad behöver jag för reglage? Jag vill ha ett som kan låsa både gaffel, dämpare och justera dropper.

Scott spark the tråd
Hjälp!
Jag har precis köpt en begagnad scott spark 900 premium från 2016 som saknar en distans/bussning. Någon som har tips på vilken modell det skall sitta där? Se bifogad bild

Hittar ett helt kitt på nätet för 1000kr men vet fortf. inte exakt vilken som skall sitta där. Kan man inte köpa just dessa distanser/bussning?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Bilagor

• D2B301AB-9FD3-446E-BA82-135796E487E8.jpeg
    D2B301AB-9FD3-446E-BA82-135796E487E8.jpeg
    351.5 KB · Besök: 168
Scott spark the tråd
Jag har årets modell av Scott spark RC Team. Den har ju ingen dropper och det vill jag nu montera. Min fundering är vad behöver jag för reglage? Jag vill ha ett som kan låsa både gaffel, dämpare och justera dropper.

Alla tre i samma reglage? Och samma spak? Då kan du köra med twistlock dubbel och ett T kors från Fox.
Men dämpare och gaffel kan inte vara push too lock.

Scott spark the tråd
Alla tre i samma reglage? Och samma spak? Då kan du köra med twistlock dubbel och ett T kors från Fox.
Men dämpare och gaffel kan inte vara push too lock.
Tack för bra svar. Jag löste det dock genom att skaffa ett separat reglage för droppern anpassat för om man redan har reglage på vänster sida. Det sitter mer ”uppe på styret” Bikeyokes 2x trigger.

Scott spark the tråd
Halloj!

Ska köpa min första fulldämpade hoj.
Har siktet inställt på två ”nya”.

Scott spark RC Comp från 2020

Scott spark 970 från 2022

Vilken skulle man satsa på?
Tycker ju att den nya ramen är grymt snygg! ?

Scott spark the tråd
Halloj!

Ska köpa min första fulldämpade hoj.
Har siktet inställt på två ”nya”.

Scott spark RC Comp från 2020

Scott spark 970 från 2022

Vilken skulle man satsa på?
Tycker ju att den nya ramen är grymt snygg! ?
Är det Rc Comp 900?
Cyklarna skiljer sig ju en del, en mer rejs, den nya mer stig så det beror lite hur du ska använda den. Nya är sämre specad än gamla men återigen beror på vad du ska ha den till då geometrin skiljer en del. Ramen är svår att uppgradera efteråt :)

Scott spark the tråd
Är det Rc Comp 900?
Cyklarna skiljer sig ju en del, en mer rejs, den nya mer stig så det beror lite hur du ska använda den. Nya är sämre specad än gamla men återigen beror på vad du ska ha den till då geometrin skiljer en del. Ramen är svår att uppgradera efteråt :)
Yes, det är en 900.
Blir väl för det mesta stigcykling och ett och annat lopp. Blir Cykelvasan iaf. Fast där kan man ju cykla med vad som helst ?

Scott spark the tråd
Hjälp!
Jag har precis köpt en begagnad scott spark 900 premium från 2016 som saknar en distans/bussning. Någon som har tips på vilken modell det skall sitta där? Se bifogad bild

Hittar ett helt kitt på nätet för 1000kr men vet fortf. inte exakt vilken som skall sitta där. Kan man inte köpa just dessa distanser/bussning?

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Designen är nog sådan, saknas inget där

Scott spark the tråd
Hej! Någon vet var jag hittar bult för att ersätta kedjestyraren på en Scott spark 920 från 2019? Ska ta bort kedjestyraren.

Bilagor

• IMG_20220517_175022.jpg
    IMG_20220517_175022.jpg
    448.5 KB · Besök: 112
Scott spark the tråd
Renoverar en scott spark 930 2015. Ska bla. byta kedja, KMC X10 114 länkar. Den gamla är KMC X10 112 länkar. Är det bara att montera nya kedjan med 114 eller måste den kortas till 112?

tacksam för svar

Scott spark the tråd
Hej! Någon vet var jag hittar bult för att ersätta kedjestyraren på en Scott spark 920 från 2019? Ska ta bort kedjestyraren.
Kedjestyraren är en mutter med en speciell form. Den går inte enkelt att ersätta.
Länken nedan är till en Spark RC, men lösningen är likadan till en vanlig Spark.

Scott spark the tråd
Kedjestyraren är en mutter med en speciell form. Den går inte enkelt att ersätta.
Länken nedan är till en Spark RC, men lösningen är likadan till en vanlig Spark.

Borde gå kapa lite om man vill få bort själva bygeln för kedejstyraren och bara behålla "mutter-delen"

1652960376750.png

Scott spark the tråd
Var nära att slå till på en ny Spark RC WC i helgen, men backade när jag tittade på vinkeln för sadelstolpen, kändes väldigt brant.
Hur upplever ni som har de nya Spark-cyklarna att geometrin funkar och någon som har tips på hur man får till en offset på en dropper post? Tror att jag skulle behöva komma bakåt ca 15mm för att få till en bra position.

Scott spark the tråd
Var nära att slå till på en ny Spark RC WC i helgen, men backade när jag tittade på vinkeln för sadelstolpen, kändes väldigt brant.
Hur upplever ni som har de nya Spark-cyklarna att geometrin funkar och någon som har tips på hur man får till en offset på en dropper post? Tror att jag skulle behöva komma bakåt ca 15mm för att få till en bra position.
Det är det nya svarta, att ha brant sadelvinkel :).

Geometrisk så funkar den nya sparken kalas, du kommer lite längre fram på cykeln men det balanseras upp av den flackar och längre gaffel. Den känns välbalanserad både i långsamt knix och snabbt utför.

Men lägg tid på att ställa in med bakdämparen och gaffel. Jag kör med mindre tryck och snabbare ”rebound”.

Innan körde jag på en spark rc med 120 gaffel, framskjuten sadel och en dropper utan offset. Så geometriskt är de nog rätt lika. Bytte för att det är kul att prova nytt.

Det finns många bra cyklar och välja på, nya sparken är helt klart en av dem.

Scott spark the tråd
Lite nyfiken på hur många psi ni kör med i gaffel och dämpare.
har en RC 900 Prp från -19 med SID-gaffel och Fox-dämpare.
Kör med en token i gaffeln. kör med 80 psi i gaffeln och ca 230 i dämparen. Vägar nära 90 pannor.

Scott spark the tråd
Jag TROR de levereras med låg inställning, läste eller såg det på youtube nånstans, men minns inte vart, min 910 -22 levererade med ”Slack headtube angle”.

Ska mäta på min, den ska ha 331,5 enl spec.

/henrik
Det kan bara handla om någon mm i så fall.
Har monterat 2,35 däck så jag har sänkt den ca 2mm pga av det.
Skiljer bara 1,5mm mellan spark och rc.
Hur ser man vilket läge lagret är i?

Scott spark the tråd
Det är det nya svarta, att ha brant sadelvinkel :).

Geometrisk så funkar den nya sparken kalas, du kommer lite längre fram på cykeln men det balanseras upp av den flackar och längre gaffel. Den känns välbalanserad både i långsamt knix och snabbt utför.

Men lägg tid på att ställa in med bakdämparen och gaffel. Jag kör med mindre tryck och snabbare ”rebound”.

Innan körde jag på en spark rc med 120 gaffel, framskjuten sadel och en dropper utan offset. Så geometriskt är de nog rätt lika. Bytte för att det är kul att prova nytt.

Det finns många bra cyklar och välja på, nya sparken är helt klart en av dem.

Scott spark the tråd
Hel allihopa.
Har en Spark 900 RC PRO 21. Är riktigt, riktigt nöjd med cykeln med det finns en liten grej... nämligen bromsarna.
Har xt8100 på min andra cykel och är lite besviken med xtr9100. Ok, vikt vikt bla bla, men varför är klossarna så mycket mindre än XT?
Det räcker liten touch med xt och man känner bromskraften direkt. Det inte mycket man kan göra åt designen, men vad tycker Ni? Vad kör ni för beläg? Är ni nöjda med XTR?
Lite bilder på klossar.
XT, Mt200 och XTR.

Bilagor

• DSC_4976.JPG
    DSC_4976.JPG
    694.2 KB · Besök: 64
  • DSC_4898.JPG
    DSC_4898.JPG
    185 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Scott spark the tråd
Har kontrolldragigt alla utvändiga skruvar, men kan var något löst inuti vid dämparen men den har jag inte haft ur.
Ok, det skulle kunna vara övre dämpar bulten också.
Den går att komma åt via lilla inspektionshålet.
- Sänk trycket i dämparen.
- Ta bort gummitätningen.
- Sätt någon på sadeln så ser du bulten.

Jag lossade på de undre dämpar skruvarna första gången, funkar men inte lika smidigt.

Scott spark the tråd
Slog till på en Spark 910 i fredags så nu är jag snart tillbaka i Team Spark efter att tillbringar två år i Team Yeti ? Ser verkligen fram emot den nya cykeln och hoppas verkligen ryggen håller ?

Scott spark the tråd
Tack för bra svar. Jag löste det dock genom att skaffa ett separat reglage för droppern anpassat för om man redan har reglage på vänster sida. Det sitter mer ”uppe på styret” Bikeyokes 2x trigger.
Kunde du inte löst det genom att köpa ett reglage till 900 serien som har tre reglage. Jag har tänkt köpa ett RC reglage för jag gillar att styra droppern med grip shift istället för med tummen.

Tillbaka
Topp