Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har årets modell av Scott spark RC Team. Den har ju ingen dropper och det vill jag nu montera. Min fundering är vad behöver jag för reglage? Jag vill ha ett som kan låsa både gaffel, dämpare och justera dropper.
Tack för bra svar. Jag löste det dock genom att skaffa ett separat reglage för droppern anpassat för om man redan har reglage på vänster sida. Det sitter mer ”uppe på styret” Bikeyokes 2x trigger.Alla tre i samma reglage? Och samma spak? Då kan du köra med twistlock dubbel och ett T kors från Fox.
Men dämpare och gaffel kan inte vara push too lock.
Är det Rc Comp 900?Halloj!
Ska köpa min första fulldämpade hoj.
Har siktet inställt på två ”nya”.
Scott spark RC Comp från 2020
Scott spark 970 från 2022
Vilken skulle man satsa på?
Tycker ju att den nya ramen är grymt snygg! ?
Yes, det är en 900.Är det Rc Comp 900?
Cyklarna skiljer sig ju en del, en mer rejs, den nya mer stig så det beror lite hur du ska använda den. Nya är sämre specad än gamla men återigen beror på vad du ska ha den till då geometrin skiljer en del. Ramen är svår att uppgradera efteråt :)
Hade valt en RC Comp alt. om du kan hitta en RC Team som har en bättre spec.Yes, det är en 900.
Blir väl för det mesta stigcykling och ett och annat lopp. Blir Cykelvasan iaf. Fast där kan man ju cykla med vad som helst ?
Hjälp!
Jag har precis köpt en begagnad scott spark 900 premium från 2016 som saknar en distans/bussning. Någon som har tips på vilken modell det skall sitta där? Se bifogad bild
Hittar ett helt kitt på nätet för 1000kr men vet fortf. inte exakt vilken som skall sitta där. Kan man inte köpa just dessa distanser/bussning?
Uppskattar all hjälp jag kan få.
Kedjestyraren är en mutter med en speciell form. Den går inte enkelt att ersätta.Hej! Någon vet var jag hittar bult för att ersätta kedjestyraren på en Scott spark 920 från 2019? Ska ta bort kedjestyraren.
Du måste korta kedjan till rätt längd. Annars funkar växlingen inge bra!Renoverar en scott spark 930 2015. Ska bla. byta kedja, KMC X10 114 länkar. Den gamla är KMC X10 112 länkar. Är det bara att montera nya kedjan med 114 eller måste den kortas till 112?
tacksam för svar
Kedjestyraren är en mutter med en speciell form. Den går inte enkelt att ersätta.
Länken nedan är till en Spark RC, men lösningen är likadan till en vanlig Spark.
![]()
Chain Guides & Bash Guards
Protect your chain with chain guides & bash guards for mountain bikes & e-bikes – lightweight & durable | bike-componentswww.bike-components.de
Hej! Någon vet var jag hittar bult för att ersätta kedjestyraren på en Scott spark 920 från 2019? Ska ta bort kedjestyraren.
Attans, kanske får låta den sitta kvar då... Tack för info!Borde gå kapa lite om man vill få bort själva bygeln för kedejstyraren och bara behålla "mutter-delen"
Visa bilaga 556232
Tusen tack ?Du måste korta kedjan till rätt längd. Annars funkar växlingen inge bra!
Vad har du haft för cykel innan denna?
Körde på en Genius 920 2018 innan, så det blir en lite smidigare o lättare cykel.Vad har du haft för cykel innan denna?
Hej! Någon vet var jag hittar bult för att ersätta kedjestyraren på en Scott spark 920 från 2019? Ska ta bort kedjestyraren.
Det är det nya svarta, att ha brant sadelvinkel :).Var nära att slå till på en ny Spark RC WC i helgen, men backade när jag tittade på vinkeln för sadelstolpen, kändes väldigt brant.
Hur upplever ni som har de nya Spark-cyklarna att geometrin funkar och någon som har tips på hur man får till en offset på en dropper post? Tror att jag skulle behöva komma bakåt ca 15mm för att få till en bra position.
Kan det vara så att headset-lagren står i den låga inställningen ?Upplever den som låg mot min gamla cykel.
Enligt geometritabellen ska bb vara 333mm
Men i verkligheten 320mm (Scott spark rc -22)
Var i butiken mätte på flera, verkar vara lika.Kan det vara så att headset-lagren står i den låga inställningen ?
/henrik
Var i butiken mätte på flera, verkar vara lika.
Det kan bara handla om någon mm i så fall.Jag TROR de levereras med låg inställning, läste eller såg det på youtube nånstans, men minns inte vart, min 910 -22 levererade med ”Slack headtube angle”.
Ska mäta på min, den ska ha 331,5 enl spec.
/henrik
Det är det nya svarta, att ha brant sadelvinkel :).
Geometrisk så funkar den nya sparken kalas, du kommer lite längre fram på cykeln men det balanseras upp av den flackar och längre gaffel. Den känns välbalanserad både i långsamt knix och snabbt utför.
Men lägg tid på att ställa in med bakdämparen och gaffel. Jag kör med mindre tryck och snabbare ”rebound”.
Innan körde jag på en spark rc med 120 gaffel, framskjuten sadel och en dropper utan offset. Så geometriskt är de nog rätt lika. Bytte för att det är kul att prova nytt.
Det finns många bra cyklar och välja på, nya sparken är helt klart en av dem.
Har fått glapp i länkaget bak min -22
Ska lämna in den.
Någon mer som varit utför det?
Övre, de får kolla på garanti.Nej, inte än i alla fall.
Var exakt glappar det, de 2 övre, splinen till dämparen eller nedre ?
/henrik
Övre, de får kolla på garanti.
Dämpar bult och högra övre tappat momentet för mig efter några månaders användning.Övre, de får kolla på garanti.
Har kontrolldragigt alla utvändiga skruvar, men kan var något löst inuti vid dämparen men den har jag inte haft ur.Dämpar bult och högra övre tappat momentet för mig efter några månaders användning.
Inga konstigheter tycker jag.
Jag brukar ta ett varv med momentnyckel för att slippa strul.
Ok, det skulle kunna vara övre dämpar bulten också.Har kontrolldragigt alla utvändiga skruvar, men kan var något löst inuti vid dämparen men den har jag inte haft ur.
Detta är det enda som oroar mig! Det var en av de absolut sämsta sakerna med min 900 2018! Slog i vevpartiet hela tiden ? Hade hoppats på att det skulle bli bättre på 2022 men verkar vara lika dåligt.Var i butiken mätte på flera, verkar vara lika.
Kunde du inte löst det genom att köpa ett reglage till 900 serien som har tre reglage. Jag har tänkt köpa ett RC reglage för jag gillar att styra droppern med grip shift istället för med tummen.Tack för bra svar. Jag löste det dock genom att skaffa ett separat reglage för droppern anpassat för om man redan har reglage på vänster sida. Det sitter mer ”uppe på styret” Bikeyokes 2x trigger.
Skulle vara bättre på pappret, inte i verkligheten.Detta är det enda som oroar mig! Det var en av de absolut sämsta sakerna med min 900 2018! Slog i vevpartiet hela tiden ? Hade hoppats på att det skulle bli bättre på 2022 men verkar vara lika dåligt.