Vaxa kedjan ?? ?

Vaxa kedjan ?? ?
Hur gör ni när ni rengör en vaxkokad kedja och hur vaxar ni om den? Är det komplett rengöring likt första gången eller räcker det att lägga den direkt i grytan för omkok med nytt vax?
Jag gör en lätt variant på Sheldon Browns tvättmetod: Tar av kedjan från cykeln, knyter en tandtråd i ena änden. Släpper ner kedjan i en flaska med några deciliter avfettningsmedel. Sätter på locket med tandtråden utanför. Skakar en stund. Drar upp kedjan, låter den rinna av. Sen får den hänga på tork till nästa kväll då jag lägger den i vaxet.

Vaxa kedjan ?? ?
Har läst igenom tråden utan att bli speciellt mycket klokare. Jag är en cykelentusiast men jag har aldrig varit någon större entusiast av att förstå och mecka med min cykel. Är cykelvax någonting för mig då, eller finns det större risk att man bara dabbar sig? Jag är inte så intresserat av maximal prestation och livslängd, bara att jag inte ska hamna i en situation där halva min cykel är förbrukad på grund av dåligt underhåll. (Min förra cykel slutade på detta sätt då jag mot bättre vetande oljade kedjan typ varannan dag vilket innebar att cykeln blev som en magnet för all smuts i hela grannskapet.)

För att slippa komplicerad rengöring med till exempel avfettningsmedel har jag alltså därför börjat intressera mig för vax, men det kanske är ännu jobbigare? Squirt verkar till exempel intressant.

Vaxa kedjan ?? ?
Har läst igenom tråden utan att bli speciellt mycket klokare. Jag är en cykelentusiast men jag har aldrig varit någon större entusiast av att förstå och mecka med min cykel. Är cykelvax någonting för mig då, eller finns det större risk att man bara dabbar sig? Jag är inte så intresserat av maximal prestation och livslängd, bara att jag inte ska hamna i en situation där halva min cykel är förbrukad på grund av dåligt underhåll. (Min förra cykel slutade på detta sätt då jag mot bättre vetande oljade kedjan typ varannan dag vilket innebar att cykeln blev som en magnet för all smuts i hela grannskapet.)

För att slippa komplicerad rengöring med till exempel avfettningsmedel har jag alltså därför börjat intressera mig för vax, men det kanske är ännu jobbigare? Squirt verkar till exempel intressant.
Min erfarenhet av Squirt är att jag fick chainsuck med trilskande framväxling som följd. Var tvungen lägga på nytt ca var 10-15 mil, annars kvittrade kedjan.

Efter jag gått tillbaka till drylube är problemen med chainsuck borta, och det räcker att jag smörjer efter 25-30 mil.

Vaxa kedjan ?? ?
Min erfarenhet är noll problem. Jag kan inte jämföra smörjintervall med andra produkter eftersom det var så längesedan jag hade något annat. Men normalt cyklar jag längre än ooms innan det kvittrar. Förra helgen cyklade jag 20 torra mil utan kvitter, och jag tror att det blev mer än så på pendlarhojen. Sen beror det på väder också.

Vaxa kedjan ?? ?
Min erfarenhet är noll problem. Jag kan inte jämföra smörjintervall med andra produkter eftersom det var så längesedan jag hade något annat. Men normalt cyklar jag längre än ooms innan det kvittrar. Förra helgen cyklade jag 20 torra mil utan kvitter, och jag tror att det blev mer än så på pendlarhojen. Sen beror det på väder också.
Många särskilt lite mer till åren människor har ju svårt att höra kvittret också. Ska tilläggas!

Vaxa kedjan ?? ?
Många särskilt lite mer till åren människor har ju svårt att höra kvittret också. Ska tilläggas!

Tur att jag är "ung" och hör när det kvittrar ?

Nog hör jag när det kvittrar, men visst kan det vara så att jag missar det allra tidigaste.

Som en anekdot, en gång när jag hörde kvitter tänkte jag att nu är det dags att smörja. Men kvittret försvann. Sen kom det tillbaka.
Det var fåglar som stod för kvittret. ?

Senast ändrad:
Vaxa kedjan ?? ?
Snälla ta inte tips fron Oz cycle. Jag rekommenderar att Zero friciton cycling (https://zerofrictioncycling.com.au/) som den primära källan för allt som rör waxning av kedjor. Han testar och jämför med väldigt gedigen process. In och läs på. Det finns också guider för exakt hur man går till väga för att göra det hemma.

Molten speed wax är det som ständigt prestera bäst i tester.

Det kan du köpa här(ej affiliate eller nått sånt): https://bikeshop.se/tillbehor/reparation--and--underhåll/underhåll/vax/molten-speed-wax-kedja-vax-453-g-revolutionerande-smörjmedel-msw10001-p0000155982

Jag gjorde en video när jag körde igenom hela processen första:

Och sedan även en vanlig omvaxning:

Vaxa kedjan ?? ?
Jag kör med det på familjens pendlarcyklar och de håller länge och bra. Kör en egen blandning av Biltema gravljus + paraffinolja som jag kokat ihop i en billig riskokare.

Trixet enligt mig är: plocka loss kedjan och tvätta noga innan (jag kör i bad av lösningsmedel och blåser rent med tryckluft). Låt kedjan ligga och mättas av vax (luftbubblor tränger upp från samtliga kaviteter). Ta ur kedjan och häng på tork några minuter och torka av med trasa innan det stelnat för mkt.

Svärmors cykel vaxas var sjätte månad och hon plöjer 4 mil ToR på cykel alla dagar om året. Det funkar kanon.
Det var en svärmor heter duga det??

Vaxa kedjan ?? ?
Bästa är ju Molten speed wax som man kokar kedjan i. Provade squirt lube men dels kladdade den ned trissor o klinga och kedjan börja gnissla lite väl fort. Dom problemen slipper jag nu. Min kasett och klinga ser fortfarande nya ut och behöver inte rengöras. Kör LV ska tilläggas.
Samma. Gått från vanlig kedjeolja (wet, dry, C3) via Squirt till MSW. Kör vanlig olja på pendlingshojen och MSW på landsväg, gravel och MTB.

Min erfarenhet är att vax försvinner snabbare vid regn och har sämre skydd mot rost, men grymt på alla andra sätt.

Vaxa kedjan ?? ?
Äntligen!

Tillbaka
Topp