[VIH] Lance i TdF igen, en groda?

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> shitt pomfrittt, varför köpte jag inte en Trek
> för ?

Varför sålde jag min Trek 1400 US Postal. Den bästa cykel jag haft :(

Jaha, så var TdF 2009 avgjort. Skönt. Då slipper man spilla en massa tid framför TV-apparaten i juli och kan ägna sig åt att cykla själv!

En del av mig säger att han borde slutat på topp och hålla sig borta.

En annan del av mig säger att det här kommer att bli kick-ass.

Det kommer att bli kick-ass ... för motståndarna och ytterligaren en i raden av Tour de No-one-else-has-a-chance-against-Lance att somna till i TV-soffan.

Kan karln inte låta bli att dyka upp igen? Är så himla ointressant att titta på tävlingar om vem som kommer tvåa.

Va? Men men men så får man inte göra!

Mycket intressant iaf. Men undrar vad som är "bäst för sporten"... succe eller fiasko?

Jag hoppas att han inte blir så jävla bäst igen. Men blir han det så grattis då.

GoranS skrev:
> Det kommer att bli kick-ass ... för motståndarna
> och ytterligaren en i raden av Tour de
> No-one-else-has-a-chance-against-Lance att somna
> till i TV-soffan.
>
> Kan karln inte låta bli att dyka upp igen? Är
> så himla ointressant att titta på tävlingar om
> vem som kommer tvåa.

Jag tror nog inte att det kommer att bli ointressant. Även om han kommer tillbaka i bra form så får han nog svårt mot Contador m.fl.

Intresset för ett TdF med Lance på startlinjen kommer vara större än något annat inom cykelsporten någonsin. Eller kan någon komma på något liknande? Jag hoppas han kämpar hela vägen in och landar på 13e plats och säger "jag har aldrig kört bättre".

Det kommer att vara betydligt lättare att få nya sponsorer tackvare Lance comeback. Även om jag inte tror att Lance vinner touren igen så vill jag se honom på startlinjen.

Det kommer att generera mer pengar till sporten, mer publicitet i media och självklart en extra edge i klungan.

Det troliga är att han kommer att cykla i Astana som redan är det överlägset starkaste och ett av de mest proffisionella lagen. Frågan är hur de funderar med sjärnor som Contador och LL i uppställningen som båda har chansen att vinna touren. De övriga lagen som jag kan se en möjlighet för Lance att cykla i är Garmin och Columbia även om de flesta lag skulle välkomna honom. Publiciteten för sponsorerna med Lance i laget måste de flesta värdera till mångmiljonbelopp.

Killen har ju som de flesta av oss 10 fingrar, varför bara hålla upp 7 av dem?

Lance_Armstrong_7_Fingers.jpg ht=455

Jag tycker att det är kul, frågan är bara om han fixar det!

Kanske Trek har övertalat honom, försäljningen har gått ner sen han slutade ;-)

Jag tror faktiskt på det han säger om att få ökad uppmärksamhet på cancer, att det har en stor betydelse i hans beslut att göra comeback. Han är ju säkert rik nog för att kunna börja med lite filantropi, därför tror jag att det mesta av de $$$ han drar på sin comeback går till hans fond/stiftelse.

Säkert kommer TdF och de övriga fåtal tävlingar LA kör att få mer uppmärksamhet. Cykelsporten i övrigt tror jag dock inte kommer att få mer uppmärksamhet i media. Därmed blir det ett fåtal tävlingar som kan få litet större sponsorsintäkter och kan erbjuda litet mer prispengar.

Sedan tror jag att Astana, om man utgår från att det är där han hamnar, visserligen kommer att kunna dra in betydligt mer sponsorspengar men LA lär ju också kosta en hel del, oavsett om han lägger lönen i sin fond/stiftelse eller ej, så för övriga cyklister i det teamet lär det inte bli så mycket mer i grundlön. De som kör TdF lär väl däremot få en hygglig bonus, men den kunde Contador kanske dragit hem i alla fall. Andra team har jag svårt att se att de skulle få lättare att plocka in sponsorspengar. Snarare skulle man kunna tänka sig att det är litet avskräckande för sponsorer då de ju rimligen hellre vill sponsra en vinnare än en som kommer tvåa i det medialt mest uppmärksammade cykelloppet. Bygger förstås på att de tror LA kommer att vinna, men det är väl inte en helt orimlig spekulation.

Oavsett om det filantropiska är huvudsyftet eller ej så tror jag att om han inte vore övertygad om sin förmåga att vinna TdF igen skulle han aldrig göra comeback. Jag har också svårt att se att han skulle acceptera något annat än en total uppbackning motsvarande den han hade under de flesta av sina tidigare TdF-segrar. Så, Contador och övriga Astana får nog finna sig i att vara hjälpryttare i TdF. Vill de vinna treveckors etapplopp för egen del är det nog girot och vueltan som gäller 2009.

Om han ville göra något intressant tycker jag att han snarare skulle satsa på att försöka vinna litet endagsklassiker. Bortsett från en litet slumpartad VM-titel är det väl bara San Sebastian och Fleche Wallone som han lyckades vinna av större endagslopp.

Gratis är väl en tolkningsfråga, han skulle inte plocka lön personligen sen om han skänker pengarna direkt till sin stiftelse eller inte framgår inte av det jag har läst.

Det tror jag också. Och när man ser hans ögon på den där filmen tror jag heller inte det är omöjligt.

> Oavsett om det filantropiska är huvudsyftet eller ej så tror jag att om han inte vore övertygad
> om sin förmåga att vinna TdF igen skulle han aldrig göra comeback. Jag har också svårt att se att
> han skulle acceptera något annat än en total uppbackning motsvarande den han hade under de flesta
> av sina tidigare TdF-segrar.

schture skrev:
> Det tror jag också. Och när man ser hans ögon
> på den där filmen tror jag heller inte det är
> omöjligt.

Jag tänkte samma sak. Han ser gansk bestämd ut. Om man läser hans böcker så förstår man också att att han inte lämnar nåt åt slumpen och hastar till beslut.
Det kan bli jävligt coolt om han ställer upp igen.
/J

Rock skrev:
> Läs artikeln som Daner postade, riktigt bra.

+1
Efter att ha läst den så är jag helt plötsligt övertygad att han kommer vinna touren 2009.

Jag gick på det också. :-) Men jag tror att han åker på en dunderförkylning nästa juli... alltså en riktig killförkylning! En sån som jag fick inför VR08. Fnular på att köpa hans startplats i TdF09.

mytomspunnen skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läs artikeln som Daner postade, riktigt bra.
>
> +1
> Efter att ha läst den så är jag helt plötsligt
> övertygad att han kommer vinna touren 2009.

SuperApe skrev:
...
> fick inför VR08. Fnular på att köpa hans
> startplats i TdF09.

Inte som i VR -09 då? Att man inte får överlåta startplats.
:)

take your semester now in july to the alps and enjoy the greatest show on earth he is back and whatever happens he will be there.

oh yes and carl lewis was doped back then. just like our ben johnson.

hurricane skrev:
> take your semester now in july to the alps and
> enjoy the greatest show on earth he is back and
> whatever happens he will be there.

Eller så åker man och cyklar själv i alperna och struntar i att någon "galen texasinvånare" är där och skapar en jättelik media-hype ...

GoranS skrev:
> Eller så åker man och cyklar själv i alperna
> och struntar i att någon "galen texasinvånare"
> är där och skapar en jättelik media-hype ...

Haha... du har aldrig sett ett Tour de France på plats, va?

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eller så åker man och cyklar själv i alperna
> > och struntar i att någon "galen
> texasinvånare"
> > är där och skapar en jättelik media-hype ...
>
> Haha... du har aldrig sett ett Tour de France på
> plats, va?

Nej, en vanlig och en tempoetapp på vueltan är mitt totala live-tittande på stora etapplopp. Är dock trots denna okunskap tämligen övertygad om att jag skulle tycka det var roligare att själv cykla stigningen än att stå och titta på när andra gör det.

Sedan skulle jag kunna tänka mig att någon gång kika på en etapp live, men att lägga sin semester för att åka runt och följa Lance i alperna har noll attraktionskraft på mig, i synnerhet i jämförelse med att själva cykla runt någon vecka i alperna (vilket jag inte gjort, men gärna vill göra).

Tilläggas bör väl att jag inte är någon större fantast av evenmang med en väldig massa människor samlade på samma plats. Blir bara trött av det hela. Dessutom krävs det väl att man är på plats en bra stund innan cyklisterna kommer på touren och att stå och vänta en massa för att under rätt begränsad tid se dem passera känns väl sådär.

Prudhommes uttalande är ändå signifikativt för fransmännens problem - att den där jäkla Armstrong stulit deras fantastiska tdf.

fritt översatt:
"Armstrong är välkommen om han kan följa de nuvarande hårdare dopingreglerna".
Det är väl ändå att ta i av en så officiell person som Prudhomme.
OK att var och en kan ha åsikter, tro på att Lance fuskade eller helt enkelt bara tycka vad som helst. Men att som officiell person antyda sådant känns ändå helgalet. Dessutom får han det att låta som om han även tvivlar på att Lance tänkte köra odopad.

Jag tycker det är skitstil.

Prudhomme är fransman, han är som han är.

En fransman kommer inte att vinna touren 2009, med eller utan Armstrong i startfältet spelar ingen roll. Det närmaste fransmännen har kommit på senare år är Moreau som redan torskat för doping en gång, han är välkommen att delta, men han är ju fransman...

--> rback: Kan bara hålla med, ovärdigt uttalande från någon i den ställningen.

Fast det där med fransmännen, kanske läge att tagga ner lite... Tro det eller ej, men det finns nog fransmän som inte bryr sig om var vinnarna kommer ifrån. Indurain, som också ägd Touren ett bra tag, blev inte hatad för det.

Tillbaka
Topp