Säkert kommer TdF och de övriga fåtal tävlingar LA kör att få mer uppmärksamhet. Cykelsporten i övrigt tror jag dock inte kommer att få mer uppmärksamhet i media. Därmed blir det ett fåtal tävlingar som kan få litet större sponsorsintäkter och kan erbjuda litet mer prispengar.
Sedan tror jag att Astana, om man utgår från att det är där han hamnar, visserligen kommer att kunna dra in betydligt mer sponsorspengar men LA lär ju också kosta en hel del, oavsett om han lägger lönen i sin fond/stiftelse eller ej, så för övriga cyklister i det teamet lär det inte bli så mycket mer i grundlön. De som kör TdF lär väl däremot få en hygglig bonus, men den kunde Contador kanske dragit hem i alla fall. Andra team har jag svårt att se att de skulle få lättare att plocka in sponsorspengar. Snarare skulle man kunna tänka sig att det är litet avskräckande för sponsorer då de ju rimligen hellre vill sponsra en vinnare än en som kommer tvåa i det medialt mest uppmärksammade cykelloppet. Bygger förstås på att de tror LA kommer att vinna, men det är väl inte en helt orimlig spekulation.
Oavsett om det filantropiska är huvudsyftet eller ej så tror jag att om han inte vore övertygad om sin förmåga att vinna TdF igen skulle han aldrig göra comeback. Jag har också svårt att se att han skulle acceptera något annat än en total uppbackning motsvarande den han hade under de flesta av sina tidigare TdF-segrar. Så, Contador och övriga Astana får nog finna sig i att vara hjälpryttare i TdF. Vill de vinna treveckors etapplopp för egen del är det nog girot och vueltan som gäller 2009.
Om han ville göra något intressant tycker jag att han snarare skulle satsa på att försöka vinna litet endagsklassiker. Bortsett från en litet slumpartad VM-titel är det väl bara San Sebastian och Fleche Wallone som han lyckades vinna av större endagslopp.