Visa din uppgradering

Visa din uppgradering
Har du lust att upplysa en fåvetande lvg:are? ?
Det är format för att tillåta mer rörelse vertikalt och därmed upplevas som mer följsamt

Visa din uppgradering
Har du lust att upplysa en fåvetande lvg:are? ?

Styret är vertikal tunt och horisontellt bredare precis där böjningen uppåt slutar. Det ger vertikal flex, men styret är fortfarande horisontellt styv. Jag var lite skeptisk när jag köpte, men litade på många positiva reviews. Jag kände direkt effekten på första turen: mycket mindre vibrationer vid händerna! Misstänker dock att många andra MTB styre som marknadsförs som komfortabel inte skiljer sig märkbart från vanliga styre.

OneUp-Components-Bar-.jpg

Visa din uppgradering
Styret är vertikal tunt och horisontellt bredare precis där böjningen uppåt slutar. Det ger vertikal flex, men styret är fortfarande horisontellt styv. Jag var lite skeptisk när jag köpte, men litade på många positiva reviews. Jag kände direkt effekten på första turen: mycket mindre vibrationer vid händerna! Misstänker dock att många andra MTB styre som marknadsförs som komfortabel inte skiljer sig märkbart från vanliga styre.

Visa bilaga 614208
Det är bra med riktig ”hands on ” feedback ?

Visa din uppgradering
”uppgraderade” motionscykeln lite eftersom den kommer vara min ”bästa” vän en lång tid framöver oavsett operation eller inte (experterna kontemplerar fortfarande )
”nya gamla grepp, ”nya”pedaler från min bmx ca1985 , bredare sadel avplockad från gummans cykel (de drog inte jämnt) och lite kärlek till ”datorn ” som har badats i tre decenniers svett , lite T-röd, smärgelduk och nya batterier så vaknade den , nu kan jag se hur kass jag har blivit ?
21323BBB-8A45-4B02-B40D-645301F2B74F.jpeg
83F7EA45-9E85-4382-A21A-317D7BFC49CF.jpeg
3E4E2728-33BE-4FF8-9E7A-B29A32B4C0C4.jpeg
5D80B179-E021-4E7E-B654-05F035BA533F.jpeg

Visa din uppgradering
”uppgraderade” motionscykeln lite eftersom den kommer vara min ”bästa” vän en lång tid framöver oavsett operation eller inte (experterna kontemplerar fortfarande )
”nya gamla grepp, ”nya”pedaler från min bmx ca1985 , bredare sadel avplockad från gummans cykel (de drog inte jämnt) och lite kärlek till ”datorn ” som har badats i tre decenniers svett , lite T-röd, smärgelduk och nya batterier så vaknade den , nu kan jag se hur kass jag har blivit ?
Visa bilaga 615085Visa bilaga 615084Visa bilaga 615086Visa bilaga 615087
Nu blev jag inspirerad. ?

Visa din uppgradering
Hej,

Verkar inte bli något cykelbyte i vår så passade på att uppgradera och vår-kitta cykeln (Giant Trance 3 29 XL) med
- Wolfpack Speed/Cross 29 x 2.4
- Muc-Off oilslick ventiler
- Vincents Ashima 180
- Vincents Evo Race CF sadel
- XT PD-M8100 pedaler
- Vincents silicon handtag
- OneUp kolfiberstyre

Ca 12,9 kg med pedaler känns bra, blir dock kanske ett Trail och annan skiva fram om greppet och bett sviker…

Bilagor

• 1A73DBC6-7EFA-4DB9-9119-59C8182A719A.jpeg
    1A73DBC6-7EFA-4DB9-9119-59C8182A719A.jpeg
    40.6 KB · Besök: 98
Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Upp och nedgradering, upp till 200mm bromskiva, ner från 51 till 46 klinga, ”nya ” belägg (inkörda på pendlaren) innan kraschen i höstas.

Bilagor

• E8219ADF-46F2-4862-83A1-3962D8886CEB.jpeg
    E8219ADF-46F2-4862-83A1-3962D8886CEB.jpeg
    560.2 KB · Besök: 86
Visa din uppgradering
Because of the unreserved endorsement by many in this forum, I now own a gusti regina s which came a little under the specified weight of 375g to 365g.

Bilagor

• gusti_saddle_regina.jpg
    gusti_saddle_regina.jpg
    79.7 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Gränsfall mellan uppgradering och fulmeck.. det enda styret med 65mm reach hade tyvärr också ganska oskön form på dropsen, så jag har tittat på hur man skulle kunna göra dom lite skönare. Kom på följande ? det är inte vackert men jag är hoppfull på att det är en bekväm lösning!
20230405_075655.jpg

20230407_130607.jpg

Senast ändrad:
Visa din uppgradering
Gränsfall mellan uppgradering och fulmeck.. det enda styret med 65mm reach hade tyvärr också ganska oskön form på dropsen, så jag har tittat på hur man skulle kunna göra dom lite skönare. Kom på följande ? det är inte vackert men jag är hoppfull på det är en bekväm lösning!
Visa bilaga 618014
Visa bilaga 618013
Du borde skriva en varningstext ovanför bilderna! Man får ont i ögonen?

Visa din uppgradering
Gränsfall mellan uppgradering och fulmeck.. det enda styret med 65mm reach hade tyvärr också ganska oskön form på dropsen, så jag har tittat på hur man skulle kunna göra dom lite skönare. Kom på följande ? det är inte vackert men jag är hoppfull på det är en bekväm lösning!
Visa bilaga 618014
Visa bilaga 618013
Det där är en gravel va? ?

Visa din uppgradering
Vilken uppgradering! Värd sina hela 5,15 euro och då har jag mer än hälften kvar! Nu är min Newmen Fade frihjul ohörbar på stig. Använde Shimano frihjulfett innan och då låtade det mer. Magiskt att dundra nedför utförslopor och bara höra ljudet av löv och däck som studsar mot rött och sten! Enda nackdel är att jag tror att jag har tappat kedjan varje jag rör vevarmen bäkåt för att klicka i. Singlespeed drivlinan hade redan omärkbart motstånd och nu är den också tyst.

2023-04-12-17-09-40-711.jpg

Visa din uppgradering
Vilken uppgradering! Värd sina hela 5,15 euro och då har jag mer än hälften kvar! Nu är min Newmen Fade frihjul ohörbar på stig. Använde Shimano frihjulfett innan och då låtade det mer. Magiskt att dundra nedför utförslopor och bara höra ljudet av löv och däck som studsar mot rött och sten! Enda nackdel är att jag tror att jag har tappat kedjan varje jag rör vevarmen bäkåt för att klicka i. Singlespeed drivlinan hade redan omärkbart motstånd och nu är den också tyst.

Visa bilaga 619062
Haha åkte också på den men kedjan satt minsann kvar ? gillar fade naven så här långt!

Visa din uppgradering
Uppgradering eller nedgradering?

Priser är högre än Ground Control Grid T7 som satt bak på sonen cykel innan, men allt annat är mindre: mindre dobbar, mindre vikt, 1 mm mindre bredd, mindre grepp i gegga och förhoppningsvis lite mindre rullmotstånd och punkor.

2023-04-22-19-09-48-113.jpg

Visa din uppgradering
Uppdaterad framgaffel på min dirthoj, en Commencal Absolut. Originalgaffel en Manitou Circus expert.

Uppdatering till en Marzocchi Bomber Dj

Bilagor

• IMG_1072.jpeg
    IMG_1072.jpeg
    796.8 KB · Besök: 64
  • IMG_1073.jpeg
    IMG_1073.jpeg
    714.3 KB · Besök: 66
Visa din uppgradering
Inte direkt någon flashig uppgradering, men åtminstone färganpassad. Blå skvättlappar gjorda av tunn böjbar skärbräda, men ändå lagom "styva i flexet" för att passa bra som skärmförlängare. Fastsatta med popnitar och brickor. Lite halvfult men rejält och slitstarkt. Har hunnit utvärdera nu under några veckor på alltifrån asfalt med tjälskador till de värsta tänkbara skogsvägarna, och allt sitter som det ska utan skrammel eller annan anmärkning.

Skärmarna är SKS Bluemels Basic 65mm (nya modellen från hösten 2022 med snygga mattsvarta stag och fästöron) och passar perfekt till t.ex. Continental Cross King 29x2.3" som jag valt som däck till "allround-grovcykeln" för vår- till höstsäsongen. Men längderna på skärmarna ur förpacknigen var precis som hos många andra skärmar alldeles för korta enligt mina önskemål, särskilt fram där jag gärna vill skydda vevparti och övrig drivlina vid mil efter mil på blöta grusvägar, vilket nu fixades med hjälp av lite plast från Hjälpia.

Riktig premiumkvalitetskänsla på detta material av fabrikat joie måste jag säga, jämfört med tidigare avsevärt billigare böjbara plastskärbrädor från t.ex. Ikea, Coop och Biltema som jag provat tidigare år under flera omgångar, och vissa har spruckit redan efter några månader.

Men joie-skärbrädorna kan jag varmt rekommendera till alla lappslöjdare som både vill ha lite färg och kvalitet. ? Säljes i 4-pack enligt bild:

11336644.jpg

IMG_20230429_051230472.jpg

Visa din uppgradering
När man sitter och väntar på brutna revben som ska läka är det kul med upgrades att fördriva tiden med.
Visa bilaga 611413
Nu var det dags att slänga på däcken! Jag går mot de flestas kamp om att hitta lättare däck och gör hojen lite tyngre (upplevd vikt, väger aldrig nåt).

Vet ju att det väntas monstergrepp ?
IMG_20230506_115647_edit_721928476167443.jpg

Visa din uppgradering
Har förvarat några små verktyg i en batteriväska på AM9an i ett par år,
IMG_20210521_163826~2.jpg

jag har hela tiden velat ha en större men det är inte mycket plats, nu hade jag en dag och rastlöshet över så köpte lite galontyg och en dragkedja och gick loss med sax o symaskin. 46 gram + 4 buntband.
IMG_20230509_181849.jpg

Plus vad de extra grejerna jag får plats med väger, just nu en 60 gram gel extra. Mellanting mellan fin o fulhack, den blev lite för stor så säckar lite, men dragkedjan löper bra.
IMG_20230509_184006.jpg

Visa din uppgradering
Har förvarat några små verktyg i en batteriväska på AM9an i ett par år,
Visa bilaga 624668
jag har hela tiden velat ha en större men det är inte mycket plats, nu hade jag en dag och rastlöshet över så köpte lite galontyg och en dragkedja och gick loss med sax o symaskin. 46 gram + 4 buntband.
Visa bilaga 624670
Plus vad de extra grejerna jag får plats med väger, just nu en 60 gram gel extra. Mellanting mellan fin o fulhack, den blev lite för stor så säckar lite, men dragkedjan löper bra.
Visa bilaga 624671
Snyggt jobbat!

Men, har du tänkt på att hojen blir lättare om du har grejerna i ryggsäcken istället? ?

Tillbaka
Topp