Finns styren bredare än 800?

marr sa:
Paco sa:
Om TS fått tag på sitt breda styre så är det väl dags att låsa tråden nu när Kaos01 slutligen har bevisat att alla andra har fel....

Vi kan väll inte låsa innan TS har monterat ett 520mm styre?

I skrivande stund är jag i färd med att kitta endurocykeln med bockstyre, nästa lediga tillfälle tar jag cykeln till närmsta lastkaj och tränar droppteknik, återkommer med resultat ?

Lillgammal sa:
kais01 sa:
fick en skön tur idag. testade att med flit köra snett på stenar i stenpartier av varierande svårighet. inget hände, inga kast. alls. cykeln bara tog sig över sådär rakt och stabilt som man önskar. humlan flyger.

Bra, pröva nu att ta samma sektion 30-40km/h istället för slappt stigtempo. Det är dh vi snackar om, inte slötrampa hemmastigar. Testa gärna också att droppa lite när du ändå är igång, kanske du har rätt ändå? Maila rampagedeltagarna och berätta att de kört fel styrbredd i alla år, 48cm cx-styre är där magin sker. ???
Ingen som har så löjligt breda styren på sin cross.

sorry för ännu en post, den här tråden var väl rätt färdig. men den här artikeln kom igår, översikt av olika stigcyklars geometri. i den här översikten tycks den spretigare för 29 än 27,5, ändå verkar det vara rätt små skillnader. antingen är det modestyrd mellanmjölkskonformism, eller också har man verkligen hittat sweet spot?

något brantare styrvinkel för 29 tycks det vara iaf..

http://www.singletracks.com/blog/mt...l&utm_medium=newsletter&utm_campaign=16_12_08

singletracks.com/blog/mtb-gear/is-there-a-consensus-on-ideal-trail-bike-geometry-top-brands-compared/?utm_source=email&utm_medium=newsletter&utm_campaign=16_12_08

Snackade med en kompis idag. Det är på många sätt en bättre körupplevelse med bredare styre än ett smalare.

Testa o ta ett 550 styre mot 750 i en enduromotorcykel o återkom senare.

Kid1000 sa:
Snackade med en kompis idag. Det är på många sätt en bättre körupplevelse med bredare styre än ett smalare.

Där ligger problemet för kais, han har varken kört enduro eller downhill, men har fortfarande en åsikt om vilken styrbredd man ska köra med. ?

sorry igen pojkar, tänkte inte på att det var fredag. tar fram påsarna genast. här kommer mitt ostpåsebidrag;

Kid1000, din nätkollega i kolbranchen Raoul Luescher som förekom i en annan tråd idag säger att ett test säger mer än tusen åsikter. klokt säger jag, därför gjorde jag alltså på egen hand test med olika breda styren i olika höjd och längd på styrstam. resultatet ifrågasätter behovet av extrabreda styren på cyklar med xc-geometri. när man hittar sweet spot går styrningen lätt och utan kast även i stökig terräng och för all del i högre farter nedför om det nu var en vattendelare. behovet av bredd på styret minskar.

Lillgammal, huruvida det även kan utsträckas till enduro- och downhillcyklar kan jag förstås inte veta, för det har jag inte testat. det var ju det jag från början frågade er om.

och man kan ju som sagt av mig och andra vilja ha brett styre av helt andra skäl än att cykeln går dåligt med smalare styre. att man på köpet ser lite lustig ut är väl bara ett plus i sammanhanget.

kais01 sa:
när man hittar sweet spot går styrningen lätt och utan kast även i stökig terräng och för all del i högre farter nedför om det nu var en vattendelare. behovet av bredd på styret minskar.

Du menar alltså att du hittat ett magiskt recept som ingen cykeltillverkare klarat av? De har så breda styren därför att de misslyckats med att hitta en sweet spot och därför tvingas till breda styren eftersom det är trögt att styra?

Först och främst: Du styr bara marginellt genom att vrida på styret. Mestadels styr du genom viktförflyttningar på cykeln. Ett bredare styre underlättar sådan viktförflyttning.

Vidare: Med samma styrstamslängd kommer ett bredare styre alltid ge en stabilare upplevelse, tills det når en viss gräns. För 15 år sedan ansågs RooX Torque bar absurt brett med sina 74 cm (se bara på namnet). För ca 10 år sedan började det experimenteras mer med bredare styren, främst inom DH. Då var man upp kring 80 cm för en del större åkare. Med tiden har detta även kommit till stigcyklarna, som även genomgått en geometriförändring lånad mycket från DH.

H. sa:
kais01 sa:
när man hittar sweet spot går styrningen lätt och utan kast även i stökig terräng och för all del i högre farter nedför om det nu var en vattendelare. behovet av bredd på styret minskar.

Du menar alltså att du hittat ett magiskt recept ...

Men vem är du att ifrågasätta kais01? Va, va?

Han har ju gjort ett test! Då måste resultatet vara sant och gälla för alla!

kais01 sa:
och man kan ju som sagt av mig och andra vilja ha brett styre av helt andra skäl än att cykeln går dåligt med smalare styre. att man på köpet ser lite lustig ut är väl bara ett plus i sammanhanget.

Det är ju smalt styre som ser lustigt ut. Ungefär som 1.95-däck och fälgbromsar som ser nästan lika lustigt ut.

Johan Falk sa:
kais01 sa:

Det är ju smalt styre som ser lustigt ut. Ungefär som 1.95-däck och fälgbromsar som ser nästan lika lustigt ut.

1.95däck är rätt vanligt inom xc iaf. Ser det så roligt ut verkligen? Fungerar utmärkt även på id29fälgar :)

DQ.gif

NickPick sa:
Johan Falk sa:
kais01 sa:

1.95däck är rätt vanligt inom xc iaf. Ser det så roligt ut verkligen? Fungerar utmärkt även på id29fälgar :)

Jo jag tycker allt under 2" ser lustigt ut, men jag är lite originell... :o)

Min nästa hoj blir nog en 27-plussare.

kais01 sa:
något brantare styrvinkel för 29 tycks det vara iaf..

Det beror på att trail-måttet ändras med hjulstorleken (eller egentligen axelns höjd över marken). Om cyklar med olika stora hjul ska få likvärdiga styregenskaper krävs olika gaffelvinkel.

Du borde googla fram nån geometrigenomgång så förstår du (kanske). Spelar ingen roll om det är cykel eller MC då samma principer gäller.

tugga, tugga, prassel, tugga..

faktiskt är kirks barnbarn rätt lik undertecknad när jag var i den åldern. hur visste du det Vernersson ?

kirk var ju alltid lite träig, men jag har aldrig sett en dålig film med den mannen. 100 år ung!

Kid1000 sa:

Fast om det ska vara rättvist så borde man jämföra två styren som avviker lika mycket från det normala.
Om normalt idag är typ 720, och det smala är 550, då borde det breda vara 720 + (720-550) = 890.
550 vs 890, vad känns mest fel?

Tacka vet jag Michael Douglas från (en av) 70-talets bästa tv-serie The Streets of San Francisco tillsammans med sin parhäst och läromästare Karl Malden :o)

Förlåt för att jag kommer in med en fråga här. Men, jag kände att jag lika gärna kunde fråga här istället för att skapa en ny tråd.

Jag kör idag med ett renthal fatbar i alu med ett par ergon ge 1 handtag. Men, jag känner att efter en lång dag på cykeln så får jag ont i armar och händer. Allt är inställt och omställt hundratals gånger. Min fråga är egentligen, vad tror ni om att byta ut mitt styre mot ett i carbon? Kan det hjälpa något må tro? :)

Enduro Fredrik sa:
Förlåt för att jag kommer in med en fråga här. Men, jag kände att jag lika gärna kunde fråga här istället för att skapa en ny tråd.

Jag kör idag med ett renthal fatbar i alu med ett par ergon ge 1 handtag. Men, jag känner att efter en lång dag på cykeln så får jag ont i armar och händer. Allt är inställt och omställt hundratals gånger. Min fråga är egentligen, vad tror ni om att byta ut mitt styre mot ett i carbon? Kan det hjälpa något må tro? :)

Det kan vara lite vad som helst som orsaker problemet och att bara byta material i styret lär vara den ändringen som ger minst förbättring.

Jag skulle kanske börja med att se över gaffelns inställningar och sedan ge mig på att börja byta ut cockpitsdelar (smalare handtag kan kanske hjälpa).

Enduro Fredrik sa:

Renthal Carbon Lite, vore jag i dina kläder skulle jag testa ett sånt, fast först efter som pnkcow skriver att du har sett över gaffelns inställningar och tjockleken på handtagen.

Fast detta är bara min subjektiva åsikt i ämnet =)

kortare styrstam :-). gör att det krävs mindre styrkraft och kan i vissa fall ge sittposition med mindre tryck på armarna.

det är populärt med uppvinklade styrändar nu, funkar iaf inte för mig, det blir extra belastning i musklerna på underarmens utsida.

med ergon handtag har man tendens att låsa handlederna i en given vinkel, inte heller så bra alla gånger. men dom är sköna för händerna. och även rejält tunga.

Sadeln längre bak, kortare styrstam, styre med annan vinkel, byta handtag och core träning är grejor som nog var å en ger mer effekt än byte av material i styret, skulle jag tro. :)

frid!

Just att byta material i ett Renthalstyre är lite extra kul eftersom Renthal gick in för att ta fram ett kolfiberstyre som kändes som deras aluminiumstyre.

Enduro Fredrik sa:

Om du har mod nog att bli idiotförklarad av stilpolisen så kanske du skulle prova skumgrepp? Jag hade problem med onda händer, men det försvann när jag bytte till ESI Extra chunky. Många tycks dock ogilla mjuka och/eller grova grepp, så det är svårt att veta på förhand om det passar dig.

Makten sa:
Enduro Fredrik sa:

Om du har mod nog att bli idiotförklarad av stilpolisen så kanske du skulle prova skumgrepp? Jag hade problem med onda händer, men det försvann när jag bytte till ESI Extra chunky. Många tycks dock ogilla mjuka och/eller grova grepp, så det är svårt att veta på förhand om det passar dig.

Esi grepp är väll alltid rätt? Även hos stilpolisen.

Ajfan! Visst inte att skumgrepp var ajabaja.

Jag kör Ritchey WCS på alla min cyklar. Sjukt nice!
Som bonus är de varma och goa på vintern.

marr sa:
Makten sa:
Enduro Fredrik sa:

Esi grepp är väll alltid rätt? Även hos stilpolisen.

Tror du att det kan fungera? Han på bkxc gjorde väl så om jag inte minns fel? Är det inte så att man kör sönder skumbanan handtag snabbt?

ESI är ju inte skumgrepp utan silicongrepp.

Men oavsett så kör man väll på vad man gillar, skit samma vad någon annan tycker är creddigt?

Ja visst ESIs grepp är också skummade. Men iaf jag tänker inte på dem om någon säger skumgrepp iom att de är av annat material och har en annan känsla än neoprenbaserade skumgrepp.

Det är onödigt att ha för breda skumgrepp man klarar sig med 97mm annars blir det trögstyrt och chaos! Alla som har bredare är satanister och idioter! :P

För det har jag på min damtralla med sadeln bakåfram.

Tillbaka
Topp