Finns styren bredare än 800?

chipsen är slut.

den här $6900 hojen, är den ett exempel på bra och modern enduro? eller är den för mycket downhill? tokhyllas i Bicycling.

Yeti’s SB5.5c Was Born to Enduro

http://www.bicycling.com/bikes-gear...dium=email&smartcode=YN_0001370521_0001589629

man kan kanske ändå ana vad ett brett styre kan vara bra till när man sedan läser..

You will have to manage the front end. The bike has a 66.5-degree head angle, and without proper weighting on climbs, it will wander and flop sideways and push or wobble in turns. You must pay attention when you’re going uphill (get out of the saddle more than you’re used to) and on less-steep descents. But if you keep that front tire loaded, it stays hooked up.

Bilagor

• IMG_0031.JPG
    IMG_0031.JPG
    88.5 KB · Besök: 16
kais01 sa:
chipsen är slut.

den här $6900 hojen, är den ett exempel på bra och modern enduro? eller är den för mycket downhill? tokhyllas i Bicycling.

Yeti’s SB5.5c Was Born to Enduro

http://www.bicycling.com/bikes-gear...dium=email&smartcode=YN_0001370521_0001589629

man kan kanske ändå ana vad ett brett styre kan vara bra till när man sedan läser..

You will have to manage the front end. The bike has a 66.5-degree head angle, and without proper weighting on climbs, it will wander and flop sideways and push or wobble in turns. You must pay attention when you’re going uphill (get out of the saddle more than you’re used to) and on less-steep descents. But if you keep that front tire loaded, it stays hooked up.

Attans, där satte du alla på plats. Det är för att kunna hålla framhjulet stilla i klättringarna som man kör med brett styre på endurohojar. Så, nu när du knäckt det kan du fira med en flaska bubbel och sen gå ut och försöka sitta avslappnat på din cykel.

Jag skulle behöva att vi höjer nivån på den här tråden. Det är intressant att få alternativ till att bredda styret till den grad att man inte kan köra trail utan att fastna i allt bredvid stigen.
Tycker det är väldigt tråkigt att behöva läsa offentlig mobbing här, när jag hade förväntat mig något nytt om geometri. Ni som mest vill visa er duktiga på härskarteknik kan väl mobba lite mindre offentligt istället? Eller söka hjälp hos någon bra psykolog. Tror ni behöver det för att må bra, helt ärligt. Ni verkar tro att era jobbiga känslor är kais01 fel. Varför är ni annars så otrevliga mot honom?

solgule sa:
Jag skulle behöva att vi höjer nivån på den här tråden. Det är intressant att få alternativ till att bredda styret till den grad att man inte kan köra trail utan att fastna i allt bredvid stigen.
Tycker det är väldigt tråkigt att behöva läsa offentlig mobbing här, när jag hade förväntat mig något nytt om geometri. Ni som mest vill visa er duktiga på härskarteknik kan väl mobba lite mindre offentligt istället? Eller söka hjälp hos någon bra psykolog. Tror ni behöver det för att må bra, helt ärligt. Ni verkar tro att era jobbiga känslor är kais01 fel. Varför är ni annars så otrevliga mot honom?

En del blir märkligt provocerade av att någon annan inte tycker som dom gör. Jag tycker att kais01 har tagit det hela bra och konsekvent pratat om vad HAN tycker om HANS egen erfarenhet. En del andra verkar tro att världen håller på att gå under för att någon de inte ens känner cyklar med smalare styre än "normen". Eller lutande sadel för den delen.

Själv trivs jag med mitt styre. Jag trivdes med det innan jag läste om hur brett styre kais01 har. Efter att har läst den här tråden så känns mitt styre precis som innan. Jag kontrollmätte. Det är lika långt som innan jag läste tråden. Jag trivs lika bra med mitt styre nu.
Vad jag vill förmedla med mitt babblande här är att MITT LIV HAR INTE PÅVERKATS PÅ NÅGOT SOM HELST SÄTT bara för att någon annan tycker annorlunda. Jag tror att många skulle behöva slappna av lite.

Kör på med vilken bredd på styret du vill kais01! Ni andra också för den delen!

Jag tror vi behöver göra en liten rekapitulering av tråden. TS skriver:

Lillgammal sa:
Som topic, finns det? Jag gick just från 710mm till 785 och det kändes genast mycket skönare, dock håller jag fortfarande händerna så långt ut som det går på styret, typ så att lillfingret vilar på yttre ringen.

Varpå kais01 gör entré med följande inlägg:
kais01 sa:
om man 'behöver' så här breda styren kan det vara tecken på att man kör med för lång styrstam. förutom att det får cykeln att stelna till och gör det svårt att ta sig fram på trånga stigar, ökar det risken för otb.

Det är alltså kais01 som försöker förklara för TS att TS har nåt fel på cykeln om han behöver ett så brett styre. Sen försöker folk förklara för kais att så behöver det inte alls vara. Kais kommer då med allehanda felaktiga teorier om varför folk vill ha styren som är bredare än typ 500 mm och får många förklaringar som hen inte vill ta åt sig.

Men visst. Kalla det mobbing om ni tycker det känns bättre.

Senast ändrad:
Det är okej att ha en felaktig åsikt, men dumt att ge sig in i en diskussion om saker han helt saknar erfarenhet av (downhill och enduro). Att säga att brett styre är fel lösning och tipsa om längre styrstam visar bara att han har ingen aning om vad han kväker ur sig. Att kortare överrör skulle vara modernt och att han letar febrilt artiklar som stödjer hans åsikter är bara grädden på moset.

Ursäkta om någon kände sig påhoppad. Alla vill säkert uppnå något bra, men metod och ord blir lätt destruktiva.
Jag skulle behöva att man håller isär sak och person. Generellt exempel: Om någon är off-topic så går det (demokratiskt) att föreslå att OT-ämnet ges en separat tråd, istället för att försöka uppnå det samma genom att förlöjliga personen som man tycker är OT. Trådskaparens behov får man ta extra hänsyn till så klart.

Miracle sa:
13 inlägg å du vill redan styra å ställa på forumet. Nu är det ju du som kör "Härskarteknik". :)

frid!

solgule är nog gimmickkonto till kais01, notera hur båda delar inlägghistorik angående dubbdäck. Båda raljerar även en hel del om innehållslösa saker, likheten är slående. :D

Senast ändrad:
Lillgammal, tipsade om kortare och inte längre styrstam för att få lättare styrning.

nu är det inte säkert man vill ha det, har man en instabil hoj vill man kanske ha all stabilitet man kan få? men själv föredrar jag alltså att ha kortare stam och en hoj som är optimerad åt egen stabilitet snarare än att den behöver hjälp av ett brett styre. du och andra tycker annorlunda. det måste ni få göra:)

solgule, tack för konstruktiva orden. dom som skriver härskande inlägg skjuter sig bara i foten. en frisk diskussion är däremot befriande och lärorik. det kan bli lite dikeskörningar ibland. charmen med happy. välkommen till forumet!

Lillgammal sa:
Miracle sa:
13 inlägg å du vill redan styra å ställa på forumet. Nu är det ju du som kör "Härskarteknik". :)

frid!

solgule är nog gimmickkonto till kais01, notera hur båda delar inlägghistorik angående dubbdäck. Båda raljerar även en hel del om innehållslösa saker, likheten är slående. :D

solgule har skrivit ett enda inlägg om dubbdäck, och i den tråden har kais01 inte skrivit något alls.

kais01 sa:
Lillgammal, tipsade om kortare och inte längre styrstam för att få lättare styrning.

nu är det inte säkert man vill ha det, har man en instabil hoj vill man kanske ha all stabilitet man kan få? men själv föredrar jag alltså att ha kortare stam och en hoj som är optimerad åt egen stabilitet snarare än att den behöver hjälp av ett brett styre. du och andra tycker annorlunda. det måste ni få göra:)

solgule, tack för konstruktiva orden. dom som skriver härskande inlägg skjuter sig bara i foten. en frisk diskussion är däremot befriande och lärorik. det kan bli lite dikeskörningar ibland. charmen med happy. välkommen till forumet!

Återigen du vet inte vad du pratar om, så varför ger du dig ens in i diskussionen? Ditt dravel är direkt felaktigt. Hoppa på en downhillhoj och kör med ditt fina 50cm-styre, 10 cykelväskor och -45grader sadellutning, se hur bra "egen stabilitet" du uppnår.

Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?

Lillgammal, du är välkommen att prova mina cyklar när du vill. förväntar mig inte att du gillar det, men jag gör det. cyklarnas styren och sadlar ser inte ut som dom gör av en slump, utan för att jag noggrant och vid upprepade tillfällen provat olika alternativ och valt det som passar just mig bäst.

testar gärna din moderna enduro. men om inte styret sitter väldigt högt ska jag då be att först få vinkla ned sadeln en aning med omtanke om paketet.

hoppas foten känns bra ändå.

Kid1000 sa:
Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?

Har aldrig hänt när jag kört dh, på sin höjd har jag bränt in i träd när jag spårat fel i offcamber, men då har styrbredden inte spelat roll. Har på sin höjd skett en handfull gånger vid stigcykling, ett ickeproblem för mig.

Lillgammal sa:
Kid1000 sa:

Har aldrig hänt när jag kört dh, på sin höjd har jag bränt in i träd när jag spårat fel i offcamber, men då har styrbredden inte spelat roll. Har på sin höjd skett en handfull gånger vid stigcykling, ett ickeproblem för mig.

Ifs kör man väl oftast dh på rätt breda stigar/grävda spår.

Men på våra hemmastigar (alltså allt inom cykelavstånd) är det två ställen där man får svaja till med styret för att komma förbi. Då har jag 785mm på båda hojarna.

Luthman Photography sa:
Lillgammal sa:
Kid1000 sa:

Ifs kör man väl oftast dh på rätt breda stigar/grävda spår.

Men på våra hemmastigar (alltså allt inom cykelavstånd) är det två ställen där man får svaja till med styret för att komma förbi. Då har jag 785mm på båda hojarna.

Jag kör också mellan träd med mitt 750mm styre, man får ju vinkla hojen lite, utmaningen ligger i att öka farten varje gång.
Jag ser fler fördelar än nackdelar med bredare styren för mountainbike som helhet, då pratar jag om alla discipliner.
Styrstammens längd och vinkel är en helt annan diskussion tycker jag.

kais01 sa:

Man har inte brett styre för att cykeln ska bli stabil, utan för att cyklisten ska få en stabil ställning. Du kan som sagt jämföra balansen vid armhävningar om du har händerna axeltätt eller bredare. Be nån knuffa dig lite i sidled och utvärdera vilket som ger dig mest kontroll. Svaret torde vara glasklart utan att ens prova.

Moderna cykelgeometrier är stabilare om något, än gamla. Detta tack vare längre hjulbas och flackare gaffelvinkel, vilket kräver en kortare styrstam för att styret inte ska hamna åt helvete för långt fram. På köpet får man kvickare styrning, vilket inte är ett problem om styret dessutom är bredare. Tillsammans har man då fått en mängd fördelar som sammanfaller i en hoj som är ordentligt mycket stabilare i hög fart, utan att tappa nämnvärt när man vill svänga tvärt.

Makten sa:
kais01 sa:

Man har inte brett styre för att cykeln ska bli stabil, utan för att cyklisten ska få en stabil ställning. Du kan som sagt jämföra balansen vid armhävningar om du har händerna axeltätt eller bredare. Be nån knuffa dig lite i sidled och utvärdera vilket som ger dig mest kontroll. Svaret torde vara glasklart utan att ens prova.

Moderna cykelgeometrier är stabilare om något, än gamla. Detta tack vare längre hjulbas och flackare gaffelvinkel, vilket kräver en kortare styrstam för att styret inte ska hamna åt helvete för långt fram. På köpet får man kvickare styrning, vilket inte är ett problem om styret dessutom är bredare. Tillsammans har man då fått en mängd fördelar som sammanfaller i en hoj som är ordentligt mycket stabilare i hög fart, utan att tappa nämnvärt när man vill svänga tvärt.

Som att hålla i magasinet när man skjuter ak4, käss!

Paco sa:
marr sa:
Paco sa:
Vernersson sa:
Paco sa:
Skjuter folk med AK4:or fortfarande?

Jajjamensan.... Tom med glädje ;-)

Åh fan! Senast jag avfyrade en sån måste ha varit typ -92. Sen blev det AK5 för hela slanten?

Tillochmed kommit en helt ny skarpskytt variant på 4an. Helt klart en kompetent bössa.

Nåt att tänka på vid nästa värdetransportrån??

Det är man finansierar dvo?

marr sa:
Paco sa:
marr sa:
Paco sa:
Vernersson sa:
Paco sa:
Skjuter folk med AK4:or fortfarande?

Jajjamensan.... Tom med glädje ;-)

Åh fan! Senast jag avfyrade en sån måste ha varit typ -92. Sen blev det AK5 för hela slanten?

Tillochmed kommit en helt ny skarpskytt variant på 4an. Helt klart en kompetent bössa.

Nåt att tänka på vid nästa värdetransportrån??

Det är man finansierar dvo?

Det heter inte värdetransportrån utan våldsamt uttag :-D

kais01 kanske kan få lite upprättelse nu när det är lett i bevis att tokbreda styren var en modenyck precis som P.M.P L-vevar....

Bilagor

• pmp-cranks-2.jpg
    pmp-cranks-2.jpg
    73 KB · Besök: 17
Uppdaterar med att jag föll för trendurotrenden, beställt renthalstyrdelar. ):
Dock var det renthals alustyre så kanske kompletterar med ett bredare i kolfiber som det som länkades! :)

som jag väntat på det bengt-re:)

fast egentligen inte, försökte till en nyförskaffad reservhoj hitta ett high-end smalt karbånstyre nyligen. förra året slängde dom sådana efter oss fåtaliga som ville ha dom, nu är priserna plötsligt normala dvs höga.

ett brett styre kan man ju alltid korta av, så det blir nog inte samma fyndläge där...

köpte nyligen en kiffy lastcykel, och ja, den mår förträffligt bra av ett bredare styre. liksom min omnämnda gamla rex tandem med slack styrgeometri.

men min xc 29a fortsätter styra smörlätt och stabilt med ett smalt. den går njutningsfulllt liksom själv genom stenrösena.

en sak jag la märke till i vintras var på smala trampade knaggliga gångstigar i några dm snö. medcyklister med modernare styrvinkel kastade av och an och hade svårt att hålla sig kvar på den upphöjda åsen av is och packad snö. min hoj gick på räls. ice spiker pro på alla.

vid den här typen av åkning kan det möjligen vara bra att om möjligt höja bakändan om man har slack vinkel.

each to his own

Nån gång ska jag försöka förstå hur 750 gick från att vara jättebrett eftersom det är bredare än 680 till att vara jättesmalt för att det är smalare än 800.

Lillgammal sa:
wobblie sa:
Nån gång ska jag försöka förstå hur 750 gick från att vara jättebrett eftersom det är bredare än 680 till att vara jättesmalt för att det är smalare än 800.

Har vi inte konstaterat att 800 är jättesmalt för att det finns 850?

Har vi inte konstaterat att 850 är jättesmalt för att det fanns 915 ? ?

Senast ändrad:
jo, Henrik, bilden ovan är på en kiffy, men en tidig utgåva med styrstam som vinklar sig framåt redan längre med. geometrin är åt det slacka hållet även på den. titta bakom pakethållaren, där syns styrvinkeln bättre.

nu beställde jag hem två stycken, dom är inbördes olika i styrvinkeln, det skiljer ca 5 grader. den brantare styr lättare, och självstyr mindre t ex när man kör upp ena framhjulet uppför en trottoarkant.

ungefär som man skulle förvänta.

oavsett en kul cykel som väcker leenden upp till öronen varhelst man drar fram.

Tillbaka
Topp