Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Henrik_E sa:Klåparna på Bicycling hade säkert helt fel sadelvinkel.
kais01 sa:chipsen är slut.
den här $6900 hojen, är den ett exempel på bra och modern enduro? eller är den för mycket downhill? tokhyllas i Bicycling.
Yeti’s SB5.5c Was Born to Enduro
http://www.bicycling.com/bikes-gear...dium=email&smartcode=YN_0001370521_0001589629
man kan kanske ändå ana vad ett brett styre kan vara bra till när man sedan läser..
You will have to manage the front end. The bike has a 66.5-degree head angle, and without proper weighting on climbs, it will wander and flop sideways and push or wobble in turns. You must pay attention when you’re going uphill (get out of the saddle more than you’re used to) and on less-steep descents. But if you keep that front tire loaded, it stays hooked up.
solgule sa:Jag skulle behöva att vi höjer nivån på den här tråden. Det är intressant att få alternativ till att bredda styret till den grad att man inte kan köra trail utan att fastna i allt bredvid stigen.
Tycker det är väldigt tråkigt att behöva läsa offentlig mobbing här, när jag hade förväntat mig något nytt om geometri. Ni som mest vill visa er duktiga på härskarteknik kan väl mobba lite mindre offentligt istället? Eller söka hjälp hos någon bra psykolog. Tror ni behöver det för att må bra, helt ärligt. Ni verkar tro att era jobbiga känslor är kais01 fel. Varför är ni annars så otrevliga mot honom?
Lillgammal sa:Som topic, finns det? Jag gick just från 710mm till 785 och det kändes genast mycket skönare, dock håller jag fortfarande händerna så långt ut som det går på styret, typ så att lillfingret vilar på yttre ringen.
kais01 sa:om man 'behöver' så här breda styren kan det vara tecken på att man kör med för lång styrstam. förutom att det får cykeln att stelna till och gör det svårt att ta sig fram på trånga stigar, ökar det risken för otb.
Miracle sa:13 inlägg å du vill redan styra å ställa på forumet. Nu är det ju du som kör "Härskarteknik". :)
frid!
Lillgammal sa:Miracle sa:13 inlägg å du vill redan styra å ställa på forumet. Nu är det ju du som kör "Härskarteknik". :)
frid!
solgule är nog gimmickkonto till kais01, notera hur båda delar inlägghistorik angående dubbdäck. Båda raljerar även en hel del om innehållslösa saker, likheten är slående. :D
kais01 sa:Lillgammal, tipsade om kortare och inte längre styrstam för att få lättare styrning.
nu är det inte säkert man vill ha det, har man en instabil hoj vill man kanske ha all stabilitet man kan få? men själv föredrar jag alltså att ha kortare stam och en hoj som är optimerad åt egen stabilitet snarare än att den behöver hjälp av ett brett styre. du och andra tycker annorlunda. det måste ni få göra:)
solgule, tack för konstruktiva orden. dom som skriver härskande inlägg skjuter sig bara i foten. en frisk diskussion är däremot befriande och lärorik. det kan bli lite dikeskörningar ibland. charmen med happy. välkommen till forumet!
Kid1000 sa:Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?
Kid1000 sa:Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?
Lillgammal sa:Kid1000 sa:Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?
Har aldrig hänt när jag kört dh, på sin höjd har jag bränt in i träd när jag spårat fel i offcamber, men då har styrbredden inte spelat roll. Har på sin höjd skett en handfull gånger vid stigcykling, ett ickeproblem för mig.
Luthman Photography sa:Lillgammal sa:Kid1000 sa:Kul att man drar samma argument där man fastnar mellan två träd med för brett styre. Är detta verkligen ett stort problem?
Har aldrig hänt när jag kört dh, på sin höjd har jag bränt in i träd när jag spårat fel i offcamber, men då har styrbredden inte spelat roll. Har på sin höjd skett en handfull gånger vid stigcykling, ett ickeproblem för mig.
Ifs kör man väl oftast dh på rätt breda stigar/grävda spår.
Men på våra hemmastigar (alltså allt inom cykelavstånd) är det två ställen där man får svaja till med styret för att komma förbi. Då har jag 785mm på båda hojarna.
kais01 sa:nu är det inte säkert man vill ha det, har man en instabil hoj vill man kanske ha all stabilitet man kan få? men själv föredrar jag alltså att ha kortare stam och en hoj som är optimerad åt egen stabilitet snarare än att den behöver hjälp av ett brett styre. du och andra tycker annorlunda. det måste ni få göra:)
Makten sa:kais01 sa:nu är det inte säkert man vill ha det, har man en instabil hoj vill man kanske ha all stabilitet man kan få? men själv föredrar jag alltså att ha kortare stam och en hoj som är optimerad åt egen stabilitet snarare än att den behöver hjälp av ett brett styre. du och andra tycker annorlunda. det måste ni få göra:)
Man har inte brett styre för att cykeln ska bli stabil, utan för att cyklisten ska få en stabil ställning. Du kan som sagt jämföra balansen vid armhävningar om du har händerna axeltätt eller bredare. Be nån knuffa dig lite i sidled och utvärdera vilket som ger dig mest kontroll. Svaret torde vara glasklart utan att ens prova.
Moderna cykelgeometrier är stabilare om något, än gamla. Detta tack vare längre hjulbas och flackare gaffelvinkel, vilket kräver en kortare styrstam för att styret inte ska hamna åt helvete för långt fram. På köpet får man kvickare styrning, vilket inte är ett problem om styret dessutom är bredare. Tillsammans har man då fått en mängd fördelar som sammanfaller i en hoj som är ordentligt mycket stabilare i hög fart, utan att tappa nämnvärt när man vill svänga tvärt.
Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Vernersson sa:Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Jajjamensan.... Tom med glädje ;-)
Paco sa:Vernersson sa:Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Åh fan! Senast jag avfyrade en sån måste ha varit typ -92. Sen blev det AK5 för hela slanten?
marr sa:Paco sa:Vernersson sa:Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Åh fan! Senast jag avfyrade en sån måste ha varit typ -92. Sen blev det AK5 för hela slanten?
Tillochmed kommit en helt ny skarpskytt variant på 4an. Helt klart en kompetent bössa.
Paco sa:marr sa:Paco sa:Vernersson sa:Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Tillochmed kommit en helt ny skarpskytt variant på 4an. Helt klart en kompetent bössa.
Nåt att tänka på vid nästa värdetransportrån??
marr sa:Paco sa:marr sa:Paco sa:Vernersson sa:Paco sa:Skjuter folk med AK4:or fortfarande?
Nåt att tänka på vid nästa värdetransportrån??
Det är man finansierar dvo?
fredrik168 sa:
wobblie sa:Nån gång ska jag försöka förstå hur 750 gick från att vara jättebrett eftersom det är bredare än 680 till att vara jättesmalt för att det är smalare än 800.
Lillgammal sa:wobblie sa:Nån gång ska jag försöka förstå hur 750 gick från att vara jättebrett eftersom det är bredare än 680 till att vara jättesmalt för att det är smalare än 800.
Har vi inte konstaterat att 800 är jättesmalt för att det finns 850?