Finns styren bredare än 800?

kais01 sa:
jo det handlar ju om det. problemet är att ett överbrett styre är farligt i skogen när du hakar fast i grenar och träd längs stigen, gör snabba riktingsändringar svårare på snärjig stig, inte behövs om du är normalstark och har vettig geometri på cykel och styrstam, och även ser allmänt löjligt ut.

Det är dock min poäng, jag är förhållandevis bredaxlad med långa armar, alltså blir det skalenligt inte lika tokigt med 800mm styre för mig som för någon som kanske är 175cm och väger 70kg. Om jag kör armhävningar i mitt starkaste läge mäter jag 85-90cm mellan yttersidorna av handflatorna. Så att bredda styret för min del kommer väl bara flytta ut mina händer till ett, för mig, starkare läge?

Sedan förstår jag inte varför du snöat in dig på CX och randonneurgeo, när vi ändå menar på att breda styren har sin plats i i andra grenar som dh eller drops. Har du ens kört downhill? Får intrycket av att du helt är emot breda styren och håller man inte med dig har man fel. :D

gillar också olika. men det finns ett begrepp som heter diskvalificerande egenskaper.

exempel borrskruvdragaren som iofs är kraftigare än konkurrenten men väger 2,3 istf 1,5 kg. den kan vara hur fin och bra som helst, men genomsnittsanvändaren klarar bara att sätta i några få skruvar innan den blir trött, tvingas pausa eller tvingas ta hjälp med andra handen. den tyngre och bättre skruvdragaren är helt enkelt inte anpassad till sitt ändamål.

en mtb med så brett styre att det blir problem vid stigåkning har ett liknande problem. om sen behovet av det breda styret är orsakat av dålig optimering när det gäller andra delar av cykeln är det väl bättre att börja där.

Vad skulle vara dålig optimering då? Cykeln jag har är för spannet 178-188cm, jag är 184/185cm, därefter har jag flyttat sadeln så att knäna hamnar rätt med vevarmen och de där andra vanliga inställningarna. Har styren hemma med bredd från 680mm till 785mm så jag kan testa ganska friskt ifall du har tips på vad man ska ändra på.

Är inte styrbredd individuellt, typ som grepptjocklek och sadlar? Enligt min subjektiva bedömning känner jag mig definitivt svagare (sämre kontroll) med smala styren, speciellt när jag kör dh. Är det stökigt och grötigt och går snabbt utför så kände jag av en väldigt stor skillnad i kontroll när jag bytte till bredare styre. Enda jämförbara känslan jag kan komma på är att köra armhävningar med väldigt smalt grepp vs armhävningar med naturlig bredd på armarna.

köp ett par korta kinastyrstammar och kanske ett billigt styre också, och pröva dig fram? riserstyre underlättar, det kan man vrida till många olika positioner. när du hittat rätt kan du köpa dyrare grejor.

när det gäller cykeln och dess storlek är avståndet mellan styrstam och sadelstolpe viktigt. är längden större kan du ha kortare styrstam, får då en livligare styrning, klarar dig med kortare styre. lite tvärtom alltså, många tror att den kortare cykeln är livligare, och det är det också när det gäller stegring och att lyfta hojen över stenar. men när det gäller styrning motverkas detta av den långa styrstam som en kort cykel gärna medför.

en trend nu är ju kortare överrör och flackare gaffelvinkel även på stigcyklar. jag misstänker att detta är en del av förklaringen till att man vill ha längre styre, för att motverka den självstyrning som då blir följden. det tar nog ett tag innan man hittat rätt där.

det här med kort styre är ju absolut inget självändamål, vad jag ville framföra är att det blir problem när man går upp mycket i bredd på styret, och att det då finns alternativa lösningar. kort styrstam är en av dessa, och som ger stor verkan och är lätt att pröva.

och downhill kräver allmänt sett lite längre styre.

armhävningar och skivstång är inte riktigt en bra jämförelse, för du har inte styret i närheten lika nära bröstkorgen. styret är på avstånd, harmonierar då i bredd mer med axlarna, men lite bredare än så känns nog bra för dom flesta?

kais01 sa:
jo det handlar ju om det. problemet är att ett överbrett styre är farligt i skogen när du hakar fast i grenar och träd längs stigen, gör snabba riktingsändringar svårare på snärjig stig, inte behövs om du är normalstark och har vettig geometri på cykel och styrstam, och även ser allmänt löjligt ut.

Om du tycker att ett brett styre är farligt i skogen beror det förmodligen på att du är en kass skogscyklist.

Jag skulle säga att en armhävning är relevant:

pumpingturns300x300.png

@kais01
Jag kan nog inte påstå att min nuvarande styrbredd på 785mm har varit till besvär i skogen, antalet gånger jag boxat träd kan jag nog räkna på en hand. Trenden är mot längre överrör, inte kortare och går under begreppet "forward geometry".

Nu blev det gubbdagis här inne.

Edit, ska inte en armhävning göras med handflatorna lika långt ut som axlarna? Längre ut då orkar jag nästan inget.

Senast ändrad:
En del gillar brett styre andra smalt och armhävningar kan göras på hur många olika sätt somhelst beroende på vad man vill träna..
Jsg själv offrar gärna att det kan bli trix vid något enstaka träd med brett styre typ 780mm då jag tycker det känns stabilare men det beror väll även på hur man cyklar och i vilken terräng samt kroppslängd,bredd,cykel,styrstam.mm

/M

Eftersom jag är kort har jag lyckats testa att ha ett för brett styre. Det som händer då är att man blir rätt orörlig på cykeln och lite som en passagerar i cockpit. Säg att man t.ex. vill lägga ner cykeln mycket i en kurva, men hålla vikten centrerad över cykeln.

LeeCornerMartyC071911.jpg

Då kommer man helt enkelt inte nå styret när man förflyttar kroppen med ett för brett styre. Att hålla i styret lika brett som när man t.ex. lyfter bänkpress lär vara rätt värdelöst. Det blir inte mycket förflyttning av resten av kroppen när man väl håller i handtagen.

Att brett styre är ett problem i skogen är en missuppfattning från de som inte provat, eller inte lägger ner cykeln när de svänger. Jag har kört 760+ många år nu och när jag var en av de första i mitt gäng att gå upp på det var många skeptiska och trodde att man skulle slå i träd osv. Det gör man inte. Nu är det normalt. Har 780 på HTn, inga problem på tighta/knixiga stigar heller.

+1 har 780 på nya hojen, inget man märker av bland träden, men känns skönare med lite mer stabilitet, fast det känns ju lite brett, ganska manligt så :)

manlighet? och jag som trodde det handlade om att visa vårt släkskap med chimpanserna..

roligt för er att andra varit där och röjt stigen så ni kommer fram. vi som gärna kör utanför dom upptrampade stråken håller inte med.

Sambal Oelek sa:
+1 har 780 på nya hojen, inget man märker av bland träden, men känns skönare med lite mer stabilitet, fast det känns ju lite brett, ganska manligt så :)

Det där är nog ganska olika. Det satt 750 på min camber och det var inte roligt alls. Nu är det 720 och jag trivs bättre... Dock fick jag ju sätta på en längre stam för att fortfarande sitta bra (från 75mm till 90mm). :)

Trenden verkar ju ha stannat av vid runt 800. KOnatigt att dom har så så rattar i bilarna nuförtiden. Måste vara bättre med bussratt :D

kais01: Du som har koll på det här med sittställning och geometri. Du kanske kan ge mig köpråd? Hur borde den ultimata AMcykeln se ut? Vad ska jag kika efter?

TK sa:
Richie Rude kör 740 och han är rätt stor och rätt snabb så jag tror trenden håller på att vända;)

Läste någonstans att han (och flera med honom) kör med smala styren hela tiden för att vissa av sträckorna i EWS har så pass tighta passager att de vill ha marginaler på sin sida när de flåsar förbi i hög fart. Men de vill inte byta styren mellan tävlingarna eftersom det förändrar känslan i hojen för mycket, så de kör med smala styren hela tiden.

Som vanligt kan man nog inte dra några slutsatser för vanligt stigåka genom att titta på ews eller annan världselit.

kais01 sa:
manlighet? och jag som trodde det handlade om att visa vårt släkskap med chimpanserna..

roligt för er att andra varit där och röjt stigen så ni kommer fram. vi som gärna kör utanför dom upptrampade stråken håller inte med.

Visst är det jobbigt när alla andra inte har samma åsikt som en själv va??

Jag är 170cm kort och kör 800 styre på DHn och 785 på enduron och amHTn. Har inga monkeyarms men tycker det är skönt med den extra stabiliteten som ett bredare styre ger och har inte haft några som helst problem att ta mig fram i skogen.

Om du nu har såna problem med vårt val av styrbredd, varför fortsätter du hänga/skriva i denna tråd?
Ta en frukt och acceptera att det är helt ok att ha olika åsikter??

Luthman Photography sa:
TK sa:
Richie Rude kör 740 och han är rätt stor och rätt snabb så jag tror trenden håller på att vända;)

Läste någonstans att han (och flera med honom) kör med smala styren hela tiden för att vissa av sträckorna i EWS har så pass tighta passager att de vill ha marginaler på sin sida när de flåsar förbi i hög fart. Men de vill inte byta styren mellan tävlingarna eftersom det förändrar känslan i hojen för mycket, så de kör med smala styren hela tiden.

Som vanligt kan man nog inte dra några slutsatser för vanligt stigåka genom att titta på ews eller annan världselit.
Så är det nog, men man kan också dra slutsatsen att vanligt folk lätt påverkas av vad eliten kör för setup så därför tror jag att trenden håller på att vända:)

AddeN sa:
kais01: Du som har koll på det här med sittställning och geometri. Du kanske kan ge mig köpråd? Hur borde den ultimata AMcykeln se ut? Vad ska jag kika efter?

Killen har noll koll, han vill väl för AM rekommendera en cx eller cykelvasa-xc med 50cm styre. Nya trenden är som sagt "kortare överrör" enligt honom ?

Kör med 72cm och tycker att det är på gräns för brett. Anledningen till det är att Kinekulleledens färister är så jäkla tighta!
Om min hemmaplan vore någon annan stans kanske valet blivit ett annat.

Paco, det är roligt och inte tråkigt att hänga i en tråd där folk tycker olika. tom Lillgammal kan vara rolig att läsa, trots att han har svårt att skilja på sak och person och inte heller märkt trenden med lägre styrvinkel. sen om den trenden är bra har jag ingen välgrundad åsikt om, men misstänker att det kan leda till självstyrning och större behov av bredare styre.

när det gäller geometri tycker jag man skall kunna begära av en cykel att den inte kastar när man kör på en sten, och inte otb-ar när man kör ner i ett oväntat hinder. köper man för lång cykel känns den otymplig men blir kvickare i styrningen eftersom styrstammen blir naturligt kort, köper man för kort cykel blir det naturligt med lång styrstam, varav följer mer stabilitet och trögare styrkänsla. och risk för otb. sadelstolpens lutning har mindre bäring eftersom sadeln går att flytta runt såpass mycket. mina två småpengar i ämnet.

apropå oönskad geomteri är en trend nu är att sätta b+ däck på 29 hojar. det tycker jag är tveksamt, när man kör stök vill man hellre ha lite högre bb än lägre. har själv istället monterat 29+ däck på min xc29a, det funkar bra i t ex hellas. kör ändå mest lite mindre stigar, men cykeln är trevlig att kunna sträcka ut med även på grussträckor. tvärtom är det rätt få cyklar som klarar.

Kör med extender på min hoj, ligger på 820mm nu och tycker det funkar grymt..med 35mm stam! Kör allt men mest focus på utförskörning. Märker en klar förbättring på alla sätt. (för mig) har ingen framkomlighetsförsämring överhuvudtaget.

kais01 sa:
Paco, det är roligt och inte tråkigt att hänga i en tråd där folk tycker olika. tom Lillgammal kan vara rolig att läsa, trots att han har svårt att skilja på sak och person och inte heller märkt trenden med lägre styrvinkel. sen om den trenden är bra har jag ingen välgrundad åsikt om, men misstänker att det kan leda till självstyrning och större behov av bredare styre.

när det gäller geometri tycker jag man skall kunna begära av en cykel att den inte kastar när man kör på en sten, och inte otb-ar när man kör ner i ett oväntat hinder. köper man för lång cykel känns den otymplig men blir kvickare i styrningen eftersom styrstammen blir naturligt kort, köper man för kort cykel blir det naturligt med lång styrstam, varav följer mer stabilitet och trögare styrkänsla. och risk för otb. sadelstolpens lutning har mindre bäring eftersom sadeln går att flytta runt såpass mycket. mina två småpengar i ämnet.[/qoute]

Nu är det väl ändå du som läst vad du vill. Lillgammal kommenterade ju om att trenden är längre toptube inte kortare som du skrev. Om du inte sett att trenden är längre toptube och flackare gaffelvinkel är det dags att kolla in fler geotabeller.

Otb kan du göra på vilken cykel som helst, oberoende av gaffelvinkel. Man gör otb för att man gjort ett misstag och har kroppsvikten på fel ställe

Senast ändrad:
Kais01: välkommen att diskutera, men i all välmening - du har direkt fel i flera av dina observationer och påståenden kring vilka egenskaper som följer av vad. T o m så fel att du säger saker som är precis tvärtemot verkligheten. Det är klokt att inte gå på så hårt när man uppenbarligen inte har koll.

Flack styrvinkel gör cykeln lugn och stabil, inte självsvängande. Långt överrör är trenden, inte kort. Och det behöver inte hänga ihop med kortare styrstam, då summan överrör (reach) + stam tveklöst blir längre och längre. Lång styrstam är inte ett val längre, utom kanske på en ren Old school Xc-hoj. Lägre vevlager är trenden, inte högre, och vi som cyklat ett tag uppskattar det (ner till en gräns) då det ger ökad stabilitet, möjliggör mer nedlägg och högre fart även i tekniskt stök. Plusdäck väljer folk inte för att sänka BB, det är en bieffekt. Det har tillkommit för att hitta mer grepp genom att kunna köra lägre lufttryck utan att punka, samt få större kontaktyta däck-underlag. Brett styre ger ökad kontroll och stabilitet och ligger i linje med alla dessa trender.

Kul att du gillar att fundera kring geometri dock, så tumme upp på det.

Senast ändrad:
68,5 gaffelvinkel gör att min cykel känns trygg, men även som en skolbuss att svänga med i skogen. Lågt BB tar bort mycket flyt på steniga stigar.

Lågt BB (inte extremt alltså, utan modernt lagomlågt) och brett styre är båda till del en teknikfråga, som känns ovan i början men efter ett tag gör att det går att köra i princip alla stigar snabbare, utför och platt alltså. Man lär sig tajmingen.

Brett styre hjälper dig komma upp med armbågarna och fram med vikten, vilket hjälper dig svänga och motverkar "skolbusskänsla". Samt ger dig mer tryck på framhjulet så att det släpper bak före fram när du når gränsen för däckens fäste i kurvor.

Senast ändrad:
Kais01 dribblar bort sig själv igen ?. Jag har aldrig påstått något om styrvinklar eller överrör, det är du som raljerar om att korta överrör skulle vara trend (tvärtemot då det är forward geo som är trenden). Du går in för hårt om att alla som inte delar din åsikt har fel

Till topic, ingen som har tips på 800+? Det är inte superbrådis då jag går på rehab från en cykelskada men vore roligt att på direkten testa bredare styre när man är igång igen.

Lillgammal sa:
Till topic, ingen som har tips på 800+? Det är inte superbrådis då jag går på rehab från en cykelskada men vore roligt att på direkten testa bredare styre när man är igång igen.

Jag råkade köpa ett sånt som jag tipsade om på första sidan som finns upp till 84 cm (fast jag köpte bara 80 brett). Kom hem häromdagen (snabb leverans) och ser helt OK ut, Bättre finish och lägre vikt än det 78 cm kålstyre från Superstar som jag kört ett par år. Kan återkomma och rapportera om jag har några tänder kvar efter premiärtur :)

Alltså detta: http://www.carboncycles.cc/?s=0&c=94&p=1802

/Johan

JojjeM sa:
Lillgammal sa:

Jag råkade köpa ett sånt som jag tipsade om på första sidan som finns upp till 84 cm (fast jag köpte bara 80 brett). Kom hem häromdagen (snabb leverans) och ser helt OK ut, Bättre finish och lägre vikt än det 78 cm kålstyre från Superstar som jag kört ett par år. Kan återkomma och rapportera om jag har några tänder kvar efter premiärtur :)

/Johan

Det låter ju förträffligt!

Tog en slörunda i helgen och testade att flytta ut handtagen ca 1cm på varje sida och det kändes definitivt bättre (pseudo 800 med ursprungliga bredden på 785mm). Jag tror nog 84cm blir bäst att köpa, för det är lättare att kapa än att köpa för kort och bredda ?

Westman, försökte kolla upp det hör med gaffelvinkel och självstyrning, hittade inte mycket. däremot är man överens om att självupprättningen är starkare med flackare vinkel, precis som du skriver.

så jag gjorde ett par försök på mina egna cyklar igår. på den ena kan jag höja och sänka framgaffeln, gav inte signifikanta skillnader med dom 2.1 däck som sitter på.

den andra hojen har jag olika hjul med 2.25 och 3.0 däck, satte tjocka fram och sänkte trycket fram tills det självstyrde med tunna däcket bak. bytte sedan till större hjulet, problemet försvann.

körde sedan fram och tillbaka några gånger med olika tryck fram och kunde konstatera att effekten av den här lilla vinkeländringen på cykeln ger tydligt effekt i hur styrningen kändes. precis som du säger ville den hålla sitt spår på ett påtagligare sätt med lägre vinkel. problemet är att det spåret hojen vill köra viker åt sidan när underlaget lutar, och med större kraft ju mer det lutade. det räckte med några graders lutning på asfalten för att det här skulle kännas ordentligt. kollade också att köra över sneda trottoarkanter för att se om det blev skillnad i det ryck i sidled som kommer då, var här inte lika säker på om det fanns en effekt, men hade inte heller tid att kolla upp det lika noga.

man kunde ju också testat genom att sänka fjädringen bak. i båda fallen ökar samtidigt trailen vilket möjligen förklarar en del av effekten.

så nu förstår jag nybörjare som jag är lite mer varför det rycker och sliter i en del cyklars styren:)

Lillgammal sa:
JojjeM sa:
Lillgammal sa:
Till topic, ingen som har tips på 800+?.
Kan återkomma och rapportera om jag har några tänder kvar efter premiärtur :)
/Johan
Det låter ju förträffligt!

Nu monterat och provcyklat, Tyvärr en grym besvikelse. Cykeln självsvängde hejvilt och fastnade tämligen omgående på stigen:

20161130_205440.jpg

Nu åker vinkelslipen fram.

/Johan

kais01 sa:
Westman, försökte kolla upp det hör med gaffelvinkel och självstyrning, hittade inte mycket. däremot är man överens om att självupprättningen är starkare med flackare vinkel, precis som du skriver.

så jag gjorde ett par försök på mina egna cyklar igår. på den ena kan jag höja och sänka framgaffeln, gav inte signifikanta skillnader med dom 2.1 däck som sitter på.

den andra hojen har jag olika hjul med 2.25 och 3.0 däck, satte tjocka fram och sänkte trycket fram tills det självstyrde med tunna däcket bak. bytte sedan till större hjulet, problemet försvann.

körde sedan fram och tillbaka några gånger med olika tryck fram och kunde konstatera att effekten av den här lilla vinkeländringen på cykeln ger tydligt effekt i hur styrningen kändes. precis som du säger ville den hålla sitt spår på ett påtagligare sätt med lägre vinkel. problemet är att det spåret hojen vill köra viker åt sidan när underlaget lutar, och med större kraft ju mer det lutade. det räckte med några graders lutning på asfalten för att det här skulle kännas ordentligt. kollade också att köra över sneda trottoarkanter för att se om det blev skillnad i det ryck i sidled som kommer då, var här inte lika säker på om det fanns en effekt, men hade inte heller tid att kolla upp det lika noga.

man kunde ju också testat genom att sänka fjädringen bak. i båda fallen ökar samtidigt trailen vilket möjligen förklarar en del av effekten.

så nu förstår jag nybörjare som jag är lite mer varför det rycker och sliter i en del cyklars styren:)

Olika däck och däcktryck påverkar cykelns uppträdande mer än någon grads vinkeländring hit eller dit. Olika höjd på BB ställer till upplevelsen av gaffelvinkel det med. Det blir inte samma sak som att cykla på en cykel som är konstruerad med en flack eller brant gaffelvinkel och med rätt offset på gaffeln.

så kan det vara Westman. och jag testade ett icke optimerat system. men det var slående hur stor skillnad den här lilla ändringen i gaffelns vinkel gjorde.

det får mig att tänka att ett gäng cyklar därute kanske inte är så optmerade ändå. enter bredare styren?? rockshox lär tillverka bara fyra olika offsets på sina gafflar, hur lätt är det att få till en minimering av självstyrningen och sidokasten då?

när jag var ute igår, långt fram i svart grupp som det brukar vara och vi passerade steniga och stökiga partier var det som vanligt där; inga kast och man behöver egentligen knappt röra 58cm styret på min 29a. lite ändringar av tyngdpunkten och cykeln bara glider igenom.

så får det gärna vara i min värld. och andra tycker annorlunda och är nöjda med det.

Luthman Photography sa:
De negativa egenskaperna med smala styren blir större ju snabbare man kör. De positiva egenskaperna med bredare styren blir större ju snabbare man kör.

Instämmer, känns som att klagomål uppstår när styret inte används för tänkt ändamål. Lite som att gnälla på att downhilldäck känns slöa på lugna hemmastigar.

Lillgammal sa:
Luthman Photography sa:
De negativa egenskaperna med smala styren blir större ju snabbare man kör. De positiva egenskaperna med bredare styren blir större ju snabbare man kör.

Instämmer, känns som att klagomål uppstår när styret inte används för tänkt ändamål. Lite som att gnälla på att downhilldäck känns slöa på lugna hemmastigar.

Exakt!

kais01 sa:
vad säger expertisen?

Att du verkar helt insnöad i en värld av gamla cyklar och vägrar förstå att saker inte är som förr, och att allt du verkar gilla är sånt som nästan alla andra övergivit eftersom det bara är dåligt då det byggde på att ingen fattade att en MTB är nåt annat än en LVG med stora däck.

Förlåt, men det är lite så du framstår. Extremt bakåtsträvande. Har du ens provat en modern stig- eller endurocykel?

Tillbaka
Topp