power2max

power2max
citerat från Weightweenies:

"It's not a discount because of the Type S - its price has moved, too, from $1160 to $1059. We will be opening pre-orders for it in a couple of weeks and will offer both units so you have the choice - slightly cheaper or slighter slicker and lighter."

"our prices in Europe contain 19% VAT. Our US and European prices are now on par. We have chosen to go in the US the way we go in Europe."

power2max
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Gött Andreas! Den nya modellen, hoppas jag!?

Nej, inte S-modellen - tyckte inte de förbättringarna motsvarade prislappen.

power2max
geologen skrev:
> Oj, jag tycker att det var extremt bra
> förbättringar. Visserligen såna som borde ha
> varit där i första modellen, men ändå.

Förutom högre kompatibilitet och lägre vikt är det väl bara batterigrejen som är skillnaden? Och så får man vänta ända till februari innan de börjar säljas ...

Vet att batterigrejen irriterar dig - för mig är det nog något jag kan leva med. :)

power2max
grump skrev:
> Jag är jättenöjd med min. Enda problemet är
> den nakna och brutala sanningen som kommer fram i
> loggen efter passet :)

:)

Med tanke på att läkaren gav mig cykelförbud i fyra-sex månader efter VR så är jag glad för varenda siffra som ev dyker upp! :)

power2max
grump skrev:
> Jag är jättenöjd med min. Enda problemet är
> den nakna och brutala sanningen som kommer fram i
> loggen efter passet :)

Har de inte ändrat det till S-modellen?

DÅLIGT!

power2max
Fick min idag - tog 20 minuter att sätta på plats och dra åt - fungerade hur klockrent som helst!

Har nu visat för mig själv att jag är hyfsat stark men orkeslös! :D

power2max
selstam skrev:
> Fick min idag - tog 20 minuter att sätta på
> plats och dra åt - fungerade hur klockrent som
> helst!
>
> Har nu visat för mig själv att jag är hyfsat
> stark men orkeslös! :D

+1

power2max
Efter att ha lusläst Rainmakers tester har jag kommit fram till att skaffa Stages när jag snart far till USA. Närmaste kandidat som också låter mig byta mellan olika hjul vore P2M, men eftersom det kostar mer och kräver nytt vevparti faller det bort i min utvärdering. (Kör med DA 7900)
Trots detta ger jag gärna er här i P2M-tråden chansen att tala mig till rätta. Är det något avgörande som jag (och Rainmaker) missat?

power2max
Stages är inte en pedallösning och mäter som jag tolkar Rainmaker bättre än P2M eftersom den även klarar långa (Alp-)klättringar utan att driva i värdena.
Det argument som jag förväntade mig stöta på är snarare invändningen att den bara mäter på ett ben, vilket i extremfallet skulle kunna itroducera ett systematiskt fel om man har obalans i benstyrkan.

(Att mäta per ben har jag redan avfärdat som oviktigt, även det med Rainmaker som främsta källa.)

power2max
Daddy D.Lux skrev:
> Efter att ha lusläst Rainmakers tester har jag
> kommit fram till att skaffa Stages när jag snart
> far till USA. Närmaste kandidat som också låter
> mig byta mellan olika hjul vore P2M, men eftersom
> det kostar mer och kräver nytt vevparti faller
> det bort i min utvärdering. (Kör med DA 7900)
> Trots detta ger jag gärna er här i P2M-tråden
> chansen att tala mig till rätta. Är det något
> avgörande som jag (och Rainmaker) missat?

Power2Max är inte heller bundet till ett vevparti - du kan ha flera vevpartier och flytta spindeln emellan, förutsatt att dina vevpartiet är av samma typ (alla är från Rotor tex)

Senast ändrad:
power2max
P2M tendenser att driva i klättringar är också den borta sedan uppdateringen som kom förra hösten då de bland annat la till korrektion för temperaturförändringar och uppskattad höger/vänster effekt.
Det har även DC Rainmaker skrivit om.

Största nackdelen med Stages som jag ser det är att den verkligen bara mäter på ett ben och att de sedan dubblerar en effekten, en väldigt grov förenkling. Sen är det kanske "good enough" för dina önskemål.

power2max
emilh skrev:
> Största nackdelen med Stages som jag ser det är
> att den verkligen bara mäter på ett ben och att
> de sedan dubblerar en effekten, en väldigt grov
> förenkling. Sen är det kanske "good enough" för
> dina önskemål.

+1

Frågan är bara vad good enough betyder?
Jag har en Quarq och har också funderat på en Stages (bara för att) men kommer inte våga lita på den.
Kanske ger den tillförlitliga siffror över längre perioder, kanske inte?
Bara för att det var ganska ok för DC Rainmaker kanske jag inte har samma balans mellan hö/vä som han?
Och vilken tillförlitlighet har man egentligen? Att armen mäter med en viss nogrannhet sätt ju helt ur spel pga dubbleringen.
Hur stora fel blir det på 1 minuters eller 10 sekunders?
Kanske man inte bryr sig? Men varför lägga ganska mycket pengar på något som inte riktigt är bra?
Mina tankar bara.

power2max
Har P2M men kan tänka mig att skaffa mig en stages till finhojen. Med en P2M vet man ju vilken balans man har. Oavsett så tycker jag huvudsaken är att mätaren mäter stabilt över tiden och under varierande förhållanden.

power2max
Guldfinger skrev:
> Har P2M men kan tänka mig att skaffa mig en
> stages till finhojen. Med en P2M vet man ju vilken
> balans man har. Oavsett så tycker jag huvudsaken
> är att mätaren mäter stabilt över tiden och
> under varierande förhållanden.

Ur mitt perspektiv spelar det ju ingen roll om mätaren är stabil. Jag ifrågasätter inte det, utan det faktum att du kanske har olika balans i olika effektområden som påverkar mer.
Visst det är lite analt, men det är ju hela mätandet och analyserandet om man vill.
Tänker du dig att analysera P2m data så noga att du vet vad det motsvarar på Stages i alla intervall?
Om det skiljer 5% utan att man har koll på det duger den inte ens till att pacea ett tempolopp.
Som jag ser det.
Jag anar att du har en annan syn.
Upplys mig. Jag ser flera positiva saker som att enkelt montera på hyrcyklar, men än så länge överväger nackdelarna för mig.

power2max
Guldfinger skrev:
> Har P2M men kan tänka mig att skaffa mig en
> stages till finhojen. Med en P2M vet man ju vilken
> balans man har. Oavsett så tycker jag huvudsaken
> är att mätaren mäter stabilt över tiden och
> under varierande förhållanden.

Min personliga erfarenhet är att balansen mellan benen inte är konstant. Jag har lite problem med muskler i sätet och köpte Polars gamla mätare (kedjevarianten) billigt för att hålla koll på balansen mellan benen. Även om jag efter en träning hamnar på tex 52-48, så finns det många tillfällen där balansen momentant är tex 70-30. Om en mätare bara skulle mäta på ena benet och sen dubbla det så skulle jag troligen få ganska stora mätfel.

power2max
Det jag inte riktigt förstår med Stages (men det kanske blir för OT nu) är varför de inte erbjuder att man skickar in en vänstervev i alu och får den monterar på effektmätaren? OK att varje vevarmsmodell behöver mätas in & töjningsgivarna kalibreras men har man väl den processen igång (vilket de borde ha) borde det inte vara så svårt att mäta upp fler. Finns det något egenvärde i att sälja färdigmonterade vevar (bortsett från att det kanske är enklare för dem att hantera logistikmässigt)?

Hade varit sugen på att prova denna effektmätare till det DA7800-vevparti som jag redan har (och vill inte byta vevar/grupp till DA7900). Å andra sidan kanske en silvrig 6700-vänstervev matchar utseendemässigt tillräckligt bra.

power2max
NLC skrev:
> Hade varit sugen på att prova denna effektmätare
> till det DA7800-vevparti som jag redan har (och
> vill inte byta vevar/grupp till DA7900). Å andra
> sidan kanske en silvrig 6700-vänstervev matchar
> utseendemässigt tillräckligt bra.

Jag oroar mig mindre för stilpolisen än för osäkerheten i mätvärdena.
Man vad vet jag om stil? Jag kör ju Quarq/Sram vevparti ihop med Shimano-drivlina. :-)

power2max
Äh, så osäkert var det väl inte om man ska tro på vad DC-rainmaker kom fram till - http://www.dcrainmaker.com/2013/01/stages-power-meter-in-depth-review.html / http://www.dcrainmaker.com/2013/06/stages-review-update.html? Men han kanske bara är väldigt symmetrisk i sin trampning?

För att logga effekt på distanspass och allmän utomhuscykling tycker jag Stages verkar tillräckligt bra för sitt pris, särksilt mtp att den inte lägger till särskilt mycket vikt eller sticker ut. Men för trainertramp, tempopace och wattskryt där +/-5 W kan ha avgörande betydelse för resultatet duger det förstås inte med en mätare som gissar halva effekten ;-)

power2max
Fast även om Stages är hyfsat billig så är det ändå lite mastigt att betala ganska många tusenlappar för en effektmätare, om det enda man ska använda den till är att logga snitteffekt på distanspass.

Antingen är den tillräckligt exakt för att kunna använda på ett vettigt sätt i ett effektbaserat träningsupplägg (eller för pace i tempolopp etc), eller så är den inte det och då spelar det ingen roll om den kostar 5, 6, 7 eller 10 tusenlappar. Tycker jag. :-)

power2max
Tack för alla svar. Flera av er tycks tolka Rainmaker annorlunda än jag. Med mitt val av Stages förväntar jag mig ett fullvärdigt alternativ till en vevpartibaserad lösning för exempelvis effektbaserade träningsupplägg.
Antar att jag får söka vidare för att försöka bilda mig en bredare uppfattning om enbensmätningen riskerar att verkligen vara en begränsning eller bara är en hypotetisk risk.

power2max
Jag kanske ska lägga till att jag inte har en aning om huruvida Stages är bra eller inte (har inte läst DC Rainmakers recension), utan bara opponerade mig mot att det skulle vara lite mindre viktigt om den är exakt pga att den är billig. :-)

Det kan hända att den är jättebra (men en viss skepsis har jag nog pga enbensmätningen). Och i så fall är det ju ett kap.

power2max
Daddy D.Lux skrev:
> Tack för alla svar. Flera av er tycks tolka
> Rainmaker annorlunda än jag. Med mitt val av
> Stages förväntar jag mig ett fullvärdigt
> alternativ till en vevpartibaserad lösning för
> exempelvis effektbaserade träningsupplägg.
> Antar att jag får söka vidare för att försöka
> bilda mig en bredare uppfattning om
> enbensmätningen riskerar att verkligen vara en
> begränsning eller bara är en hypotetisk risk.

Vad är skillnaden i pris?

power2max
Det är säkerligen skillnad på balansen när man sitter/ligger i tempoeffekt jämfört med när man står och bryter under en 30-60s kräkspurt.

Köp en P2M först och undersök din balans. Det är bara pengar.

power2max
Guldfinger skrev:
> Det är säkerligen skillnad på balansen när man
> sitter/ligger i tempoeffekt jämfört med när man
> står och bryter under en 30-60s kräkspurt.
>
> Köp en P2M först och undersök din balans. Det
> är bara pengar.

Fast just P2M (och Quarq mfl) är ingen vidare bra måttstock om man ska ha reda på balansen då den bara delar upp pedalvarvet på hälften, ger möjligtvis en indikation :)

Ska du ha reda på balansen får du ha ett system med 2 sensorer, antingen pedalbaserat typ Garmin Vector eller Rotors eller Pioneers system med givare i båda vevarmar.

power2max
Fast p2Ms vänster-höger balans är ju bara estimerad. Du behöver ett par vektor, ett rotor power eller SRM? för exakt balans.

Fast den infon är ju helt ointressant eg. men det är ju en annan diskussion.

edit. Pucktvåa

Senast ändrad:
power2max
I inköp verkar det skilja ett par 100 EUR till Stages fördel. För att gör jämförelsen mer rättvisande bör man väl tillägga att med P2M blir det ett komplett vevparti som gör att det går att sälja av det ursprungliga för att reducera prisskillnaden.
I slutändan handlar det alltså mest om kvaliteten på mätningarna (enbensrisken jmf med drift i värdena om man ligger på jämn belastning länge), men lägre vikt och lättare att flytta mellan cyklar kan också vägas in.

power2max
Daddy D.Lux skrev:
> jmf med
> drift i värdena om man ligger på jämn
> belastning länge),

Det har väl försvunnit med den nya temperaturkorrigeringen av P2M?

power2max
Håller med om att jämfört med Stages så ger P2M mer bang for the buck och troligtvis även ett högre andrahandsvärde. Men man kan verkligen inte få vevarna i någon annan färg än svart?

power2max
NLC skrev:
> Håller med om att jämfört med Stages så ger
> P2M mer bang for the buck och troligtvis även ett
> högre andrahandsvärde. Men man kan verkligen
> inte få vevarna i någon annan färg än svart?

Stages eller P2M?

P2M kan du köpa för t.ex. TA Carmina-vevar som har bortad alu-finish.
För Stages så finns Ultegra 6700 eller 105 5700 m.fl.

power2max
Vill bara föra till protokollet att det krävs mycket välriktat våld med släggan för att flytta mitt P2M-parti mellan olika cyklar. De sitter som berget i vevlagren.

power2max
grump skrev:
> Hur kan man vilja ha något annat än Rotorvevar?

Går det fortare med andra vevar?!

power2max
Någon som har koll på hur kalibrering sker av en power2max över tid? Autokalibreringen skall väl fungera, men när materialet blir lite äldre borde väl autokalibreringen förskjutas?

Tillbaka
Topp