Visa din uppgradering

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Det där var föredömligt! Sån lösning måste jag fixa! Att komplettera med nåt slags upphängning ovanför så man kan hänga gaffeln där och låta den droppa ur sig :)
Bara att besöka närmsta biltemavaruhus and you're all set. Gaffeln ställer man bara rätt ner och lutar mot väggen så står den bra.

radarminnet

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Visa bilaga 443906
Redo för hösten. Ska bli spännande att testa Cush core och ett lite mindre biffigt bakdäck. Plus originalstänka till gaffeln.
Monterade Cush Core, med mindre besvär än väntat, och persade direkt på min vanliga stökiga milrunda som jag brukar köra när jag inte har tid med nåt längre. Då var det bevisat alltså. Eller om det var stänkan som gjorde det... 🤔

MrSpock

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Ny bakväxelförare (Shimano Acera 8-speed RD-M360), ny kassett (CS-HG200), ny kedja (CN-HG71) och nya däck (Schwalbe Road Cruiser) => känns som en ny cykel.
Funderade ett tag på att uppgradera till Acera 9-speed, då hade jag fått Shimano Shadow, men då hade jag fått byta vevparti och vevlager som jag bytte bara för en månad sedan. Den växlar ändå fint nu och jag cyklar ju inte i skogen med denna cykel. Känns lyxigt med ny växel och ny kedja.
Rätt så smidigt att meka, det som var struligast är quick link till kedjan, inte speciellt "quick", tycker det är knepigt att få på locket.
Cykeln är en Kona Dew från c:a 2004. Trevligt att kunna hålla liv i denna utmärkta cykel. Aluminium-ramen verkar hålla i all oändlighet.
Det enda jag saknar är kanske skivbromsar men v-bromsarna funkar hyfsat men behöver justeras rätt så ofta.

IMG_0928.jpg

Makten

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Monterade Cush Core, med mindre besvär än väntat, och persade direkt på min vanliga stökiga milrunda som jag brukar köra när jag inte har tid med nåt längre. Då var det bevisat alltså. Eller om det var stänkan som gjorde det... 🤔
Då ska du bara veta vilken skillnad det gör fram, jämfört med bak. 😁

Makten

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Vad skulle du rekommendera för tryck fram? DHF 2,5”, har kört typ 17,5-18 PSI utan korv. 16 PSI?
Det får du nog prova dig fram till själv, men du kan förmodligen gå ner mer än så. Själv kör jag 13 psi i DHR II 2,4 WT EXO fram på smalfälg med CC. Men då är jag en sån där som kommer undan med sjukt lågt tryck även utan däckinlägg. Jag kör aldrig högre än absolut nödvändigt eftersom jag inte ser nån fördel med högre tryck. 😊 Provade 15 igår och det enda som skilde var att det var obekvämare.

radarminnet

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Det får du nog prova dig fram till själv, men du kan förmodligen gå ner mer än så. Själv kör jag 13 psi i DHR II 2,4 WT EXO fram på smalfälg med CC. Men då är jag en sån där som kommer undan med sjukt lågt tryck även utan däckinlägg. Jag kör aldrig högre än absolut nödvändigt eftersom jag inte ser nån fördel med högre tryck. 😊 Provade 15 igår och det enda som skilde var att det var obekvämare.
Smalfälg = 25 mm eller? Jag kör 30 mm och större däck, så jag borde ju i teorin kunna gå ännu lägre då... Jag får väl börja på 15 PSI och testa nedåt helt enkelt. Tänker att man också kan ställa upp LSC på gaffeln lite, och låta däcket ta mer av tjattret, och kanske få en lugnare front på köpet.

Jag har generellt inget problem med genomslagspunkor varken fram eller bak, det var mer att jag ville få bättre grepp uppför som jag slängde i CC i bakdäcket för att kunna sänka trycket ytterligare. Jag har kört typ 20-21 PSI bak utan CC, och har bulat fälgen en del, men inte punkat pga genomslag.

aribr

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Dessa två inhandlades begagnade för en liten slant (totalt samma som ramp control). De ska monteras i en Yari samt nya skf seals...total kostnad: ung. som en Lyrik Select. Jag har kört på en lyrik Ultimate (och kör nu på en Pike ultimate) och det blir intressant att se om det är en stor skillnad.

PSX_20201001_092247.jpg

Makten

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Smalfälg = 25 mm eller? Jag kör 30 mm och större däck, så jag borde ju i teorin kunna gå ännu lägre då... Jag får väl börja på 15 PSI och testa nedåt helt enkelt. Tänker att man också kan ställa upp LSC på gaffeln lite, och låta däcket ta mer av tjattret, och kanske få en lugnare front på köpet.

Jag har generellt inget problem med genomslagspunkor varken fram eller bak, det var mer att jag ville få bättre grepp uppför som jag slängde i CC i bakdäcket för att kunna sänka trycket ytterligare. Jag har kört typ 20-21 PSI bak utan CC, och har bulat fälgen en del, men inte punkat pga genomslag.
Japp, 25 mm. Bak kör jag 29 mm och 21 psi i ett 2,3-däck. Jag kör alltså rejält mycket lägre fram än bak och tycker det funkar. Men då är det 100% stigcykling och jag är inte direkt vårdslös vid utförssegment. Tror du tänker rätt med LSC också (och ev. samma grej med returen).

Kngl19

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgraderade sambons cykel med ny gaffel, SR Suntour XCR Air. Trodde jag hade full koll när jag beställde gaffeln till henne men tydligen kan man sätta en gaffel med rakt rör i en konisk ram... Så blev ett nytt styrlager till henne också vilket resulterade i en liten uppgradering i verktygslådan för egen del 😁

Bilagor

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgraderade kassett. Ja, skulle egentligen ha bytt hela kassetten men såg att det fanns bara de här små dreven att köpas så det fick bli bara dem :) (det är t om olika tillverkare, kassetten är Shimano och smådreven SunRace, men det gick bra)! Det samt ett Zee växelreglage bytte jag. Den går som smort nu!

_A270037.jpg

Kngl19

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Uppgraderade samlingen med en Orbea Laufey H30.. 😂 Nu ska den också uppgraderas bara så fort barnen sover ikväll 😁
Nu är uppgraderingarna påbörjade!!

Ny sadel, styrstam, handtag, däck och har blivit tubless, skärm fram, pedaler och monterat bättre bromsar (4-kolvs) samt gått upp på 203 skiva fram 😁

Återstår bara att lufta bromsarna och lite finjustering 😁 Så snart premiär för vintercykeln 😊

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer