Visa din uppgradering

erolwi

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Efter lång väntan. En uppgradering som triggar både sinnen och minnen.
D908BB4B-0DBD-407D-B44B-6DF51DB9CEAE.jpeg

erolwi

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Har stolpklämman någon låsning till ramröret? Själv fick jag borra ett hål genom klämman o ramröret och gänga ramhålet för en låsskruv, så att inte klämman vrider sig, särskilt när man skall låsa stolpen.
Får se hur jag ska lösa det. Har jag tur så kommer den gå in i skåran på sadelröret och det räcker för att hålla den still annars får jag hitta på något annat.

Goranpete

Medlem
Visa din uppgradering
Efter läckande handtag på deore-bromsarna behövdes nya bromshandtag. Passade på att lyxa med skivor och belägg också. Testar metall för första gången. Klistermärket från r2 tyckte jag var dökoolt.

Bilagor

• 20220225_164513.jpg
    20220225_164513.jpg
    482.3 KB · Besök: 80
  • 20220225_164546.jpg
    20220225_164546.jpg
    289.9 KB · Besök: 79

Atakua

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Nu är jag inte någon weightweenie när det gäller mina egna cyklar. Oftast struntar jag i att kolla vad nya reservdelar väger, vad ramar väger osv. Helt enkelt är det inte värt min mentala energi.

Situationen med barncyklar är däremot annorlunda. Barnen väger ju så lite. En tung barncykel kan förvandla trevliga åk till tortyr.

Jag vet inte vad One Ones ingenjörer tänkte när man formgav den här 20-tummaren. Någon på kontoret köpte kanske en container trial-däck och fälgar av misstag. Sedan behövde man göra något åt dem, och någon geni sa: "låt oss bygga fetcyklar för barn!"

Själva idén är kanske bra. 20"×2.5" hjulen rullar fantastiskt på snön. Men herregud, framhjulet väger 2,4 kg! Och jag vågade inte väga bakhjulet (okej, jag var för lat att väga).

Det behövdes ett par lättare hjul och däck. Det blev LitePro hjul med Schwalbe Black Jack ETRTO 405–47.

Läget före:
IMG_20220225_135600.jpg

Läget efter:
IMG_20220226_181558.jpg

Cykelns vikt gick ner från 12 kilogram till 10,4 kg, alltså en minskning med 13%. Jag har hoppats få bättre resultat, men vad kan man göra förutom att fortsätta bränna pengar genom att köpa allt kolfiber.

tmalm

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Shit, vågar knappt visa min uppgradering efter att ha sett moosevilles senaste... Men som representant för alla pendlar-ratbikes där ute presenterar jag ändå:
Slippagörarentkedjansåoftastänkskyddet!
1646594361509762129672026428246.jpg

Så här såg det ut under tillblivandet:
DSC_5611.JPG

Får se om det hjälper nåt.

/T

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Senast ändrad:

CCS

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Å andra sidan kanske den mer öppna stjärnekrade designen på den andra typen orsakar en smula mer turbulens, om man nu är extremt aero-inriktad. (?)

superdea

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Jag håller med om att SM-RT900 är snyggare än SM-RT800
Men båda är ju numer med de 12-delade Dura-Ace R9200 och Ultegra R8100 ersatta av RT-MT900 och RT-MT800
Jag har inte använt ngn av dem själv, men kanske RT-MT900/RT-MT800 i åtminstone framhjulet ger mindre sidvindskänslighet och vingel jmf med SM-RT900/SM-RT800.
Tycker nog att den gamla designen är snyggare, vill ha mycket svart. Sidvindskänslighet är inget jag lider av. Kör i stort sett alltid med 80mm profil på framhjulet på TT-hojen som är min favvohoj. Ofta hyggligt blåsigt i gbg

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Tycker nog att den gamla designen är snyggare, vill ha mycket svart. Sidvindskänslighet är inget jag lider av. Kör i stort sett alltid med 80mm profil på framhjulet på TT-hojen som är min favvohoj. Ofta hyggligt blåsigt i gbg
Jag tycker också att da-skivan är klart snyggast, om man är av känslig natur dock så blir det lite pinsamt när dom slår sig när dom används.
Exempelvis nerför Soria, glömmert aldrig😄

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Jag tycker också att da-skivan är klart snyggast, om man är av känslig natur dock så blir det lite pinsamt när dom slår sig när dom används.
Shimanos Ice-Tech skivor är bra, riktigt bra tom, men bara upp till en gräns, sedan blir även de överhettade och går överbelastningen tillräckligt långt skevar de inte endast utan då kan tom alukärnan i dem smälta!
När tidningen Tour för snart åtta år sedan(6-2014) testade temperaturtåligheten hos Shimanos IceTech-skivor lyckades de med att smälta alunkärnan i 160mm-skivor!
"140er-Scheiben mit Alu-Kern sind nach unserer Ansicht im Gebirge zu klein, aber die übliche, von Shimano empfohlene Konfiguration. Selbst die 160-Millimeter-Scheibe versagte bei unserem Praxistest auf einer steilen Abfahrt mit 100 Kilo Systemgewicht, weil der Alu-Kern der Bremsscheibe unter der Hitze einer Vollbremsung schmolz "
Här står det mer + en video att kolla på: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/video-praxistest-scheibenbremsen/a30097.html

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
fast det är rätt sällan de smälter i praktiken. Jag ser sällan nåt annat än att iceteck är det bästa. Så länge man håller sig under smältpunkten

Stumpy

Aktiv medlem
Visa din uppgradering

superdea

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Har inga planer på att köra utför i sådana backar, tror längsta utförskörningarna här i mitt område är högst ett par km utan kurvor.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Så nu kan man alltså köpa DA-skivor istället för XTR.
Du behöver inte välja längre. Shimano har rationaliserat dina val
RT-M900 är för både XTR M9100 och DA R9200
Liksom då även RT-M800 för både XT M8100 och Ultegra R8100

C-dale

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Har inga planer på att köra utför i sådana backar, tror längsta utförskörningarna här i mitt område är högst ett par
Du behöver inte välja längre. Shimano har rationaliserat dina val
RT-M900 är för både XTR M9100 och DA R9200
Liksom då även RT-M800 för både XT M8100 och Ultegra R8100
SRAM har börjat med 2mm tjocka skivor för DH o enduro t.ex. I stål.

CCS

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Kvällens mekafton.
Har bantat ner den roterande massan i det politiskt obundna vevpartiet med 225 gram. Och i samma veva :-) gått ifrån otäck 4-kantsaxelstandard till den mer omtyckta Hollowtech II -standarden. Med M6000 38/28T och 10-delad 11-42-kasset så kommer det nog att täcka in allt av det breda användningsområdet för vardagscykeln framöver, från rekreationscykling på landsväg, till branta backar med tung last.

IMG_20220307_185629713.jpg

IMG_20220307_185828633.jpg

IMG_20220307_185958523.jpg

IMG_20220307_185558391.jpg

IMG_20220307_185809352.jpg

IMG_20220307_190346721.jpg

Senast ändrad:

Sup

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
2B0C90A9-2EE4-4F0D-8199-D9A2F0817C8F.jpeg
F94CE490-AF77-47AC-A90A-FE0561DB7A08.jpeg

Provade mina ”nya” Zipp 404:or idag för första gången som jag har köpt av en trevlig cyklist här på Happy. En snabb cykel blev lite snabbare.

Inte nog med det, sadeln är också ny (sprillans). Det blev en Pro Stealth Superlight Carbon. Enligt Mantels sadelguide ska den passa min ända och det gjorde den också. Dom har en 30-dagars prova-på-period även om sadeln har använts. Sånt uppskattas. Enda tråkiga med det köpet var att priset drog iväg 300:- helt plötsligt över en dag. Skulle köpt den tidigare 😩

Fotot är från förmiddagens härliga tur till Kåseberga på Österlen. Surfarna får ni på köpet 😄🏄‍♂️

Berk

Aktiv medlem
Visa din uppgradering
Inte precis min uppgradering, men ... Passande när det just finns flera sidor i "världens tillräckligaste stolpe terrängcykel"-tråden, köpte jag en sänkstolpe till sonens MTB. Sonen tyckte att det var tillräckligt med vanlig stolpe. Men när sonen på lördag lag gråtande mellan cykeln och en häll och berättade att han fick sadeln i benen, insåg jag att alla gånger han lag gråtande på stigen förra året var för att han fick sadeln i rumpan eller benen. Två dagen efter jag hade beställt stolpen meddelade OneUp att dom lägde till en 90 mm version av deras stolpe, som kostar mycket mindre och har 10 mm mer drop än den jag beställde. Såg nu att även en OneUp 120 mm skulle passa med 10 mm distanser. Men tror att 80 mm räcker nu sadeln är bara 2 cm högre än bakdäcket. Nyfiken om sonen nu kan köra ännu trixigare partier.

487.jpg

487 (1).jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer