Visa din uppgradering

Mini_me

Aktiv medlem
såkket sa:
Huvudsakliga uppgraderingingen ligger hos CK så jag hoppas att det skall rulla till påsk men ordern säger 20-45 arbetsdagar och 19 april på order lagd 24e februari
Skall förhoppningsvis resultera i ett par Ibis 742 i9 occ ny drivlina men med tanke på CKs förmåga att leverera Ripmos så kanske det bara blir ny drivlina denna säsongen :(

Edit: Och nya gummin
Skönt att det inte bara är jag som väntar på hjul från CK??
 

såkket

Medlem
Var tvungen att fråga dem lite snällt om de sådär en månad efter beställning hade någon aning om när dom kan tänkas dyka upp, det hade dom inte men troligtvis inte innan påsk i alla fall.

Är inte direkt överraskad och var fullt beredd på att detta kan dra ut på tiden men jag är inte hjullös och 11700kr eller vad det slutade på när dom hade 50% på dessa samt ett par hundra i inlösta poäng så är jag villig att vänta ut dem.
 

Rut-66

Medlem
Kommande uppgradering blir definitivt att skippa den minst 2,2 kilo tunga icke låsbara budgetdämpgaffeln för denna :)
746 gram med skruvar, axel och crownrace.

20190405.jpg
 
Senast ändrad:

TS975

Medlem
Ny KS dropper 150mm.
På bilden syns även ett nytt Shimano XT 4-kolvok fram.
Ignorera tramporna... jag övar teknik med plattisar för tillfället. =)
IMG_3333.JPG
 

såkket

Medlem
CK kontaktade mig och sa att I9 inte finns att tillgå och ingen kunde säga när, men erbjöd mig en riktigt bra deal på ett par logohjul, så jag kröp till korset och tog det.
För jag har inget emot d-light ekrarna och skulle jag känna att 36t är för lite så kan jag bygga om bakhjulet med ett nytt nav och ändå kommit billigare undan än ett I9, samt jag har ett par hjul att cykla på under säsongen, för jag har mina misstankar om att IBIS tänker byta nav i o m att I9 släppt ett nytt och om så är fallet så kan det mycket väl ta fram till vintern innan det skulle dykt upp några hjul.
A3YWMnzQQP+8dpqmJrDAsw.jpg

Dock kort på bromsskivor eftersom det blev 6-håls istället för dom CL jag köpt till I9orna men de dyker förhoppningsvis upp i morgon för dom är inscannade i Toftanäs enligt postnord.

Fick för övrigt åka 3,5 mil till ett utlämningsställe i en av Eskilstunas sämre områden för att hämta ut hjulen, för postnord valde att dumpa av dem där och ville inte chansa på att dom skulle lyckas styra upp det och få dom vidarebefordrade till ett utlämningsställe där jag bor, så jag tog smällen och åkte och hämtade dem.
 
Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
såkket sa:
CK kontaktade mig och sa att I9 inte finns att tillgå och ingen kunde säga när men erbjöd mig en riktigt bra deal på ett par logohjul så jag kröp till korset och tog det för jag har inget emot d-light ekrarna och skulle jag känna att 36t är för lite så kan jag bygga om bakhjulet med ett nytt nav och ändå kommit billigare undan än ett I9 samt jag har ett par hjul att cykla på under säsongen för jag har mina misstankar om att IBIS tänker byta nav i o m att I9 släppt ett nytt och om så är fallet så kan det mycket väl ta fram till vintern innan det skulle dykt upp några hjul.

Dock kort på bromsskivor eftersom det blev 6-håls istället för dom CL jag köpt till I9orna men de dyker förhoppningsvis upp i morgon för dom är inscannade i Toftanäs enligt postnord.

Fick för övrigt åka 3,5 mil till ett utlämningsställe i en av Eskilstunas sämre områden för att hämta ut hjulen för postnord valde att dumpa av dem där och ville inte chansa på att dom skulle lyckas styra upp det och få dom vidarebefordrade till ett utlämningsställe där jag bor så jag tog smällen och åkte och hämtade dem.
Bra deal och som du säger så är ju Torchnaven på väg att fasas ut till förmån för Hydra så det kanske är roligare att spara in mellanskillnaden och kunna uppgradera naven till det du vill i efterhand och då kanske Hydra eller något annat fräsigt och så kan du ju använda hjulen under tiden och känna efter om du verkligen känner att Ibis-naven inte räcker till men jag skulle tro att du inte kommer tänka så mycket på det plus att Ibisnaven är solida och ganska tysta till skillnad från I9-naven som låter jättemycket vilket faktiskt kan vara skönt att slippa och tycker jag personligen att vanliga skivor är att föredra framför centerlock så det är ju också en bonus men på minussidan så är ju ekrarna lite enklare och tyngre än CX-ray man får på I9-hjulen men om du fått en bra rabatt på logohjulen så skulle jag nog inte bry mig om det heller.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Beställde också I9 först men insåg sen det smidiga att ha samma nav som på de andra hjulparen och ändrade till Logo. Tycker poe är ok men inte provat I9 heller, det man inte vet..
 

såkket

Medlem
Ber om ursäkt för avstavningen men det gick åt ett par glas rödtjut och ett par däckhjärn i plast att kränga på däcken så min grammatik kan ha tagit skada.
Fettet i kassetten hade dessutom härdat ihop så det tog nog närmare 50nm med kedjepiska och kassettavdragare att få den att snurra (samt ytterligare något glas rödtut) för att kunna montera den.
Sedan var det nog redan lite sådär redan innan för det gick nog ett glas eller två när dekalerna på fälgarna skulle bytas ut.
 

Mini_me

Aktiv medlem
såkket sa:
CK kontaktade mig och sa att I9 inte finns att tillgå och ingen kunde säga när men erbjöd mig en riktigt bra deal på ett par logohjul så jag kröp till korset och tog det för jag har inget emot d-light ekrarna och skulle jag känna att 36t är för lite så kan jag bygga om bakhjulet med ett nytt nav och ändå kommit billigare undan än ett I9 samt jag har ett par hjul att cykla på under säsongen för jag har mina misstankar om att IBIS tänker byta nav i o m att I9 släppt ett nytt och om så är fallet så kan det mycket väl ta fram till vintern innan det skulle dykt upp några hjul.

Dock kort på bromsskivor eftersom det blev 6-håls istället för dom CL jag köpt till I9orna men de dyker förhoppningsvis upp i morgon för dom är inscannade i Toftanäs enligt postnord.

Fick för övrigt åka 3,5 mil till ett utlämningsställe i en av Eskilstunas sämre områden för att hämta ut hjulen för postnord valde att dumpa av dem där och ville inte chansa på att dom skulle lyckas styra upp det och få dom vidarebefordrade till ett utlämningsställe där jag bor så jag tog smällen och åkte och hämtade dem.
Logo = Ibis nav antar jag?
Hur bra blev dealen? (Om man får fråga)
 

såkket

Medlem
Japp, ibisnav, fått för mig att dom heter carbon logo men vart osäker, det kanske bara är CKs benämning.

Jag fick fick ytterligare rabatt från februaripriset på dem så det täckte kostnaden för att ersätta mina felköpta bromsskivor.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Ny vårkollektion, har uppgraderat Skodon, Handbeklädnad & Huvudbonad.

Keen Austin, har redan den höga, nu även den låga för sommarpendling :)
Sommarmtb-handskar från Cube.
Giro hjälm med sånt bra spänne.

P1060579.jpg
 

Rut-66

Medlem
Jag fortsätter sminka min Biltema-gris med WTB Ranger istället för Innova IA-2569-02 2.8".
Nu brukar det kanske vara nån bulk-variant av däcket på såna här grisar, vad vet jag...

20190504.jpg


Bara en test, för fälgarna har ytterbredd 40mm, så max innerbredd 36 (?) Inte helt optimalt om man lyssnar på proffsen.
Nåja, 3-tummarna blev bara 2.5mm bredare än 2.8-tummarna i alla fall, men de är inköpta till mina WTB Scraperfälgar, som inte blivit färdiga hjul än.

Hade lite svårt att väga, men runt 50-60g lättare är WTB, alltid något ;)

Edit igen efter att bakdäcket bytts:
Originalhjulet gav ett obalansljud vid snurr i mekstället, men nu är ljudet/känslan borta :)
 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Bästa upgrade nagonsin! Byte av 30t klinga till AbsoluteBlack oval 28t på min sons MTB. Med 28/42 och 24" cyklar min 5-åriga nu uppför alla backar vi möter i Hellas. Snyggt också!

2019-05-04-23-27-34.jpg
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bytte hisspinne idag också.
Min RSP Plummet gav upp efter knapp ett år, så nu blev det en BrandX Ascend II. Väldigt smart detta om man inte vill dra internt. Går perfekt ut där i 45 graders vinkel. Lätt och byta vajer/hölje också. Detta matchat med mitt Wolftooth-reglage blir ju kanon.

IMG_3786.jpg
 

såkket

Medlem
Skulle beställa ett nytt styre och stam i icke nyktert tillstånd till min vardagscykel och tappade det lite vilket resulterade i
jävligt mycket mer pengar på en gammal 26" än vad den är värd och en rejält översminkad gris.

fullsizeoutput_2c0.jpeg


Hittade en 120mm Reba "billigt" och tyckte jag behövde 40mm slag extra och slackare cykel för att säkert kunna hucka en trotarkant eller två, å då skiter sig ju STAn så jag behövde ju en ny stolpe utan setback och en hisspinne kunde ju vara bra så man kan sitta kvar på sadeln
och nå ner till backen när man stannar till.

Har också alltid velat prova att bygga hjul så det lyckades även klickas hem ett par EX471fälgar och 350nav

Hade också ett par 180mm skivor liggandes som fick åka på.

Samt styre och stam då.
 

Crocko

Aktiv medlem
såkket sa:
Skulle beställa ett nytt styre och stam i icke nyktert tillstånd till min vardagscykel och tappade det lite vilket resulterade i
jävligt mycket mer pengar på en gammal 26" än vad den är värd och en rejält översminkad gris.



Hittade en 120mm Reba "billigt" och tyckte jag behövde 40mm slag extra och slackare cykel för att säkert kunna hucka en trotarkant eller två, å då skiter sig ju STAn så jag behövde ju en ny stolpe utan setback och en hisspinne kunde ju vara bra så man kan sitta kvar på sadeln
och nå ner till backen när man stannar till.

Har också alltid velat prova att bygga hjul så det lyckades även klickas hem ett par EX471fälgar och 350nav

Hade också ett par 180mm skivor liggandes som fick åka på.

Samt styre och stam då.
Med tanke på dina däck så kanske det är en lämplig cykel för ändamålet, annars känd det som lite pengarna i sjön om man inte satsar på 26" för att man är en liten person som inte vill rulla större hjul.
 

Rut-66

Medlem
Inte för att nån här är intresserad av skitcyklar, men har ändrat lite av varje hittills...

3x7 Tourney har blivit 1x9 Alivio med Sora-reglage. Begagnade grejer i bra skick.
Nåt 3-klingat Prowheel vevparti har blivit Sunrace med NW-klinga (ja ja, fortfarande Low End...)
Baknavet fick bytas till ett Shimano för kassett, nåt MT och HG blablabla 400.
Nedre styrlagret var nåt okänt zero stack (semi integrated?), men blev Cane Creek EC 44/40 så jag kan få dit konad gaffel sen.
Dämpgaffeln har fått adapter så jag har nu likadant crown race på skräpdämpgaffeln och en konad stel kolfibergaffel.
Lätt att skifta fram och tillbaka, men lär väl fastna för den stela när det är klart.
Raka styret har kvar Alivio-reglaget och bromshandtag men kör nu med ett Salsa Woodchipper-styre (46cm).
90mm okänd stam blev därför till en Cube RFR Trail 45mm.
Däcken nämnda i tidigare inlägg...

Namnls2.png

Ignorera dragkulan :D

Styret är lindat med svart tygtejp efter att fotot togs.
Gaffelbenen kommer få Blackburn Outpost Cage och ramen en hyfsat passande ramväska.
Planen är också att få till nya hjul med WTB Scraper i40 utan boost på framhjulet för kolfibergaffeln.

Edit:
Adaptern + EC-lagret slackar sadelrör och styrrör så vid sag blir de lite mindre branta nu också...
 
Senast ändrad:

MAMTB

Medlem
Från 34T till 36T fram: (Fick precis plats med bara ett ytterst litet spelrum mellan drev och ram. Ska man kanske sätta dit några drevmutterdistanser?
Nyframklinga.jpg


Från CS M8000 11/46 till XTR M9000 11/40 bak samt nya rulltrissor från BBB:
Kassett+rulltrissorny.jpg
 

Manurhin2

Aktiv medlem
MAMTB sa:
Från 34T till 36T fram: (Fick precis plats med bara ett ytterst litet spelrum mellan drev och ram. Ska man kanske sätta dit några drevmutterdistanser?


Från CS M8000 11/46 till XTR M9000 11/40 bak samt nya rulltrissor från BBB:
Du trär på 24mm:s shim/sims på vevaxeln .

M
 

MAMTB

Medlem
Manurhin2 sa:
MAMTB sa:
Från 34T till 36T fram: (Fick precis plats med bara ett ytterst litet spelrum mellan drev och ram. Ska man kanske sätta dit några drevmutterdistanser?


Från CS M8000 11/46 till XTR M9000 11/40 bak samt nya rulltrissor från BBB:
Du trär på 24mm:s shim/sims på vevaxeln .

M
Aha tack så mycket!

T.ex sådana här? https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevlager/tillbehor-vevlager/bbb-spacer-set-24-mm-axel
 

Manurhin2

Aktiv medlem
MAMTB sa:
Manurhin2 sa:
MAMTB sa:
Från 34T till 36T fram: (Fick precis plats med bara ett ytterst litet spelrum mellan drev och ram. Ska man kanske sätta dit några drevmutterdistanser?


Från CS M8000 11/46 till XTR M9000 11/40 bak samt nya rulltrissor från BBB:
Du trär på 24mm:s shim/sims på vevaxeln .

M
Aha tack så mycket!

T.ex sådana här? https://www.cykelgear.se/reservdelar/vevlager/tillbehor-vevlager/bbb-spacer-set-24-mm-axel
Jepp .

M
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer