Finns styren bredare än 800?

Lillgammal

Aktiv medlem
Som topic, finns det? Jag gick just från 710mm till 785 och det kändes genast mycket skönare, dock håller jag fortfarande händerna så långt ut som det går på styret, typ så att lillfingret vilar på yttre ringen.

om man 'behöver' så här breda styren kan det vara tecken på att man kör med för lång styrstam. förutom att det får cykeln att stelna till och gör det svårt att ta sig fram på trånga stigar, ökar det risken för otb.

kais01 sa:
om man 'behöver' så här breda styren kan det vara tecken på att man kör med för lång styrstam. förutom att det får cykeln att stelna till och gör det svårt att ta sig fram på trånga stigar, ökar det risken för otb.

Hur tänker du då?
De flesta brukar väl säga att man ska korta stammen när man breddar styret?

Lillgammal sa:
Som topic, finns det? Jag gick just från 710mm till 785 och det kändes genast mycket skönare, dock håller jag fortfarande händerna så långt ut som det går på styret, typ så att lillfingret vilar på yttre ringen.

Om du frågar någon som konstruerar cykelställ är svaret nej, det finns inga styren bredare än 35 cm.

NAnders sa:
Lillgammal sa:
Om du frågar någon som konstruerar cykelställ är svaret nej, det finns inga styren bredare än 35 cm.
Samma sak med cykelvägar...
...och därför konstaterar vi snabbt att det är bara långsamma mesar som inte kan men ändå måste komma först som har så breda styren så ingen kan passera...
:-)

Lillgammal sa:

Justera in broms och växlar litegranna så är du inte längst ut med fingrarna längre, då man givetvis håller där reglagen sitter :)

Men som sagt. Hur lång styrstam har du?

Vart det finns längre styren vet andra bättre.Cyklar dom ens downhill med bredare? :D

NickPick sa:
Lillgammal sa:

Justera in broms och växlar litegranna så är du inte längst ut med fingrarna längre, då man givetvis håller där reglagen sitter :)

Men som sagt. Hur lång styrstam har du?

Vart det finns längre styren vet andra bättre.Cyklar dom ens downhill med bredare? :D

Smalare styre än vad jag har känns inget vidare för armarna eller axlarna, det är liksom därför mina händer vandrar ut hela vägen på styret. Nuvarande stam är 60mm och jag vill inte köra längre än så för att sträcka ut armarna. Vet inte ifall andra kör bredare, men jag har sett en hel del pysslingar som kör 780-800. Jag tänker att i värsta fall kan jag alltid kapa ner styret ifall det skulle vara för brett.

Hasselhoax sa:
Lillgammal sa:

Finns en svensk butik som jag precis hittade som har 840 breda klassade för DH: http://fr-x.se/butik/dhenduro/styrendh/kishar/

Den där såg ju ut att vara en riktig vinnare! 840mm, kolfiber och för under 1000kr.

Lillgammal sa:
Hasselhoax sa:
Lillgammal sa:

Finns en svensk butik som jag precis hittade som har 840 breda klassade för DH: http://fr-x.se/butik/dhenduro/styrendh/kishar/

Den där såg ju ut att vara en riktig vinnare! 840mm, kolfiber och för under 1000kr.

Hassehoax har gjort 2 inlägg(?) och båda länkar till den där uddasidan, så var försiktig :)

Lillgammal: Har du testat med typ en vanlig 100mm styrstam? Hittade något sätt att räkna och då skulle man kompensera smalare styre med längre stam. Du vill inte "sträcka ut armarna" men det är väl det du gör med bredare styre? iofs Längre ut åt sidorna också.

Jag ska bekostaen bikefit nu i vinter, det kanske vore något för dig också?

Iaf, testa med en längre stam och samma styre så kanske du slipper byta styre till ett över 800mm. Blir mest ekonomiskt och brytkraften har du ju kvar lik som ;)

NickPick sa:
Lillgammal sa:
Hasselhoax sa:
Lillgammal sa:

Hassehoax har gjort 2 inlägg(?) och båda länkar till den där uddasidan, så var försiktig :)

Lillgammal: Har du testat med typ en vanlig 100mm styrstam? Hittade något sätt att räkna och då skulle man kompensera smalare styre med längre stam. Du vill inte "sträcka ut armarna" men det är väl det du gör med bredare styre? iofs Längre ut åt sidorna också.

Jag ska bekostaen bikefit nu i vinter, det kanske vore något för dig också?

Iaf, testa med en längre stam och samma styre så kanske du slipper byta styre till ett över 800mm. Blir mest ekonomiskt och brytkraften har du ju kvar lik som ;)

Jo alltså jag vill sträcka ut armarna mer, det är därför jag söker ett bredare styre men då jag kör stigcykling/downhill/hoppar/droppar så går längre stam bort.
Att bredare styre kan kompenseras av med längre stam istället stämmer, eftersom man kan se sin "armreach" som hypotenusan man får av en triangel vars långsida utgörs av en linje längs med toppröret - styrstam (kan kalla det för x) och kortsidan utgörs av styrstam till styrets yttersida (kan kalla det för y).
z = sqr(x^2 + y^2)
Eftersom z är en funktion av (x,y) kan man välja olika kombinationer av x och y och ändå komma fram till samma "armreach". Skillnaden i svaren blir bara hur långt åt sidan man sträcker ut armarna. I mitt fall är jag ganska bredaxlad, så naturligt känns det skönare för kroppen att ha en reach som kortar stammen men breddar styret.

Angående fr-x så avvaktar jag med den sidan. Hittar inga omdömen eller liknande så jag får titta vidare.

Alltså, när man börjar närma sig rövhattsbrett styre så behövs det inte så stor förändring för att det ska kännas mycket bredare. Skillnaden mellan 780 och 800 mm är för min del väldigt stor, medan det känns marginellt olika mellan 740 och 760 mm.

Med andra ord kanske du skulle prova 800 mm innan du överdriver nåt hiskeligt;-) En annan sak att kolla på är vad du har för vinkel på styret. Rullar man fram det för mer upsweep (och därmed mindre backsweep) så får du en mer utsträckt position trots samma styrstamslängd. Det gör också att armbågarna vill peka lite mer utåt, vilket ytterligare förstärker saken.

Jag föredrar styren ordentligt upprullade. Så att det ser på gränsen till fånigt ut:-P

DSC01693.jpg

För övrigt är det rätt jobbigt med "bara" 800 mm så fort skogen inte är gles. Lätt att haka tag i allt möjligt.

Är enorm ?

Näh men skämtåsido är en bit över 180, ganska långa armar och runt 135cm i omkrets över axlarna. Ett problem är nog att jag typ vill hålla lika brett på styret som när jag kör skivstångsövningar, kanske det som gör att bredare styre känns så mycket bättre. Testade nu att hålla i ett plaströr ovanför styrstammen och flytta greppet tills det kändes mest naturligt, fick bredden till 85cm från ände till ände.

Kanske runt där jag ska starta? Man kan alltid kapa ner styret i efterhand om det inte är lika trevligt i praktiken som vid provrull i källaren.

@Makten
Tack för tipset, har testat att rulla upp styret men har varje gång fått besvär med handlederna av det. Just nu har jag vridit styret mer mot mig än "centrerat", har testat olika vinklar men har alltid fastnat för styret nervridet. Kan testa de kommande åken att vrida upp en grad åt gången.

Makten sa:
En annan sak att kolla på är vad du har för vinkel på styret. Rullar man fram det för mer upsweep (och därmed mindre backsweep) så får du en mer utsträckt position trots samma styrstamslängd. Det gör också att armbågarna vill peka lite mer utåt, vilket ytterligare förstärker saken.

Jag föredrar styren ordentligt upprullade.

+1, upsweep ftw

Lillgammal sa:
Är enorm ?

Näh men skämtåsido är en bit över 180, ganska långa armar och runt 135cm i omkrets över axlarna. Ett problem är nog att jag typ vill hålla lika brett på styret som när jag kör skivstångsövningar, kanske det som gör att bredare styre känns så mycket bättre. Testade nu att hålla i ett plaströr ovanför styrstammen och flytta greppet tills det kändes mest naturligt, fick bredden till 85cm från ände till ände.

Kanske runt där jag ska starta? Man kan alltid kapa ner styret i efterhand om det inte är lika trevligt i praktiken som vid provrull i källaren.

Hittar du ett så brett styre så är det väl bara att prova och sen kapa om det blir för brett:-) Dock tror jag att du lurar dig med plaströret. Det är ju helt rakt (antar jag), vilket gör att armbågspositionen blir helt annan än med ett styre med sweep. I övrigt är det nog hyfsat vettigt att använda den metoden för att avgöra ungefär hur brett styre man vill ha. Alltså en bredd där man är som starkast. Men jag hade nog hellre tänkt "armhävningsbredd" istället eftersom det då är kroppen man balanserar istället för en skivstång. Samma fast omvänt liksom:-P

Lillgammal sa:
@Makten
Tack för tipset, har testat att rulla upp styret men har varje gång fått besvär med handlederna av det. Just nu har jag vridit styret mer mot mig än "centrerat", har testat olika vinklar men har alltid fastnat för styret nervridet. Kan testa de kommande åken att vrida upp en grad åt gången.

Du kanske helt enkelt ska ha ett styre med mer backsweep, så att du kan luta upp det lite utan att det blir alltför rakt uppifrån sett. Om du föredrar "nedvridet" styre så gissar jag att det är nåt annat i din cykelställning som inte riktigt är som det ska. Men visst, det är en fråga om smak och tycke, och så är vi ju alla olika utformade:-)

@Makten
Har du förslag/tips på vad för fel jag gör i cykelställningen om jag vrider styret bakåt (ca 5 grader från centrerat)? Är det för att jag lägger för mycket vikt på händerna (typ dålig bålstabilitet) eller liknande? Har gått i banorna att göra en bikefit, det kanske inte är en så dålig idé trots allt då.

varför gillar ni så här breda styren, "egentligen"? för mig är det tecken på att man försöker kompensera något suboptimalt i sittställningen eller cykelns geometri. har experimenterat en hel del med styrställningar och styren, och när man väl till slut hittar sweet spot blir det för mig ingen fördel längre med ett brett styre. har lugnt kapat ner till nu under 60 cm på en 29a utan att sakna det långa. får på köpet kvickare respons på trånga stigar, och mycket bättre framkomlighet.

som jag antydde ovan, en för lång styrstam ökar styrmotståndet, om man vill hjälpa upp det kan man som modet föreskriver köpa längre styre, men ett alternativ är att korta styrstammen. den vägen har varit framgångsrik i mitt fall. funkar det dåligt har man möjligen för kort cykel.

cx-åkarna kör med typ 47 cm och verkar inte lida speciellt av det.

kais01 sa:
varför gillar ni så här breda styren, "egentligen"? för mig är det tecken på att man försöker kompensera något suboptimalt i sittställningen eller cykelns geometri. har experimenterat en hel del med styrställningar och styren, och när man väl till slut hittar sweet spot blir det för mig ingen fördel längre med ett brett styre. har lugnt kapat ner till nu under 60 cm på en 29a utan att sakna det långa. får på köpet kvickare respons på trånga stigar, och mycket bättre framkomlighet.

som jag antydde ovan, en för lång styrstam ökar styrmotståndet, om man vill hjälpa upp det kan man som modet föreskriver köpa längre styre, men ett alternativ är att korta styrstammen. den vägen har varit framgångsrik i mitt fall. funkar det dåligt har man möjligen för kort cykel.

Som andra redan sagt så kör man brett styre med kort stam, inte med lång.. Det är när man kör nerför och droppar man vill ha mer kontroll.
Jag kör 81 cm på nästan alla mina cyklar. Och på två av dom sitter det absolut kortaste dh stammarna jag kunde hitta. Dom andra är inte mycket längre. Min hybrid där emot har jag längre stam på och ett 68 cm styre. Känns fortfarande i kortaste laget för mig, ger nervös och ryckig känsla. Och händerna "rinner" ut över ändarna hela tiden.

Så har det alltid vart för mig i alla fall. Kort stam = brett styre, lång stam = smalt styre.

kais01 sa:
och jag upprepar mig; med kort stam 'behöver' du inte brett styre:))

Varför inte? Mer kontroll, skönare och känns säkrare.
Smala styren är hemskt med vilken styrstam man än har. Speciellt när man dundrar nerför rotmattor och stenar.

Har aldrig haft problem med bredden heller mellan träd och sånt.
Så för mig finns inga nackdelar, bara fördelar med brett styre.

NickPick sa:
Lillgammal sa:
Hasselhoax sa:
Lillgammal sa:

Det här ser ut som källan till sidan: http://www.sweclockers.com/forum/tr...-startat-foretag-inom-cykelbranschen-feedback

Snubblade över inlägget tidigare idag. Vet inget i övrigt.

Lillgammal sa:
@Makten
Har du förslag/tips på vad för fel jag gör i cykelställningen om jag vrider styret bakåt (ca 5 grader från centrerat)? Är det för att jag lägger för mycket vikt på händerna (typ dålig bålstabilitet) eller liknande? Har gått i banorna att göra en bikefit, det kanske inte är en så dålig idé trots allt då.

Jag har tyvärr ingen aning. Cyklar själv bara för att det är skoj och är allt annat än stark;-)
Bikefit tror jag inte är nån större vits, då det mest handlar om att optimera sittställning för trampeffektivitet. De lär bara se till att du får en mer utsträckt sittställning med smalare styre om något.

Du kanske kan lägga upp några bilder på hojen så man ser om något är uppenbart galet? Höjd på styret och sadelposition till exempel.

kais01 sa:
varför gillar ni så här breda styren, "egentligen"?

För att det ger mycket bättre kontroll när underlaget är stökigt. Har du så smalt styre som 600 mm så gissar jag att du cyklar på tämligen släta stigar. Inget fel med det, men numera kör ju även XC-eliten på ~700-720 mm vilket säger något om utvecklingen.

Jo, men CX är en väldigt märklig tävlingsgren där man använder en synnerligen suboptimal cykel av historiska skäl. Bockstyre är jättebra för att få ner luftmotståndet, men egentligen bara vansinne på annat än väg. Anser jag. Det finns många som har annan uppfattning.

MTB är ju en ganska ung cykelgren än så länge, så det händer mycket saker med geometri på kort tid. All utveckling är förstås inte till det bättre, men kika gärna på styrbredden i motocross, som haft betydligt längre tid att utvecklas. Visserligen står man mestadels upp och kör, men det gör man ju också på cykel när det är för oländigt för att sitta ner. Och det är främst då ett brett styre är trevligt att ha.

Makten sa:
kais01 sa:
varför gillar ni så här breda styren, "egentligen"?

För att det ger mycket bättre kontroll när underlaget är stökigt. Har du så smalt styre som 600 mm så gissar jag att du cyklar på tämligen släta stigar. Inget fel med det, men numera kör ju även XC-eliten på ~700-720 mm vilket säger något om utvecklingen.

Sen har väl breda styren till viss del ersatt bar-endsen? Ett brett styre ger bättre hävarm helt enkelt.

kais01 sa:

Bockstyre eller 60cm styren går bort för downhill och stigcykling, i alla fall för min del. :D

intressanta observationer. ingen tar upp spurtstyrka, att cykelns känns som lite lättare, inte heller förmåga att göra snabba kast med framhjulet när det snurrar snabbt. när jag körde med bredare styre var det egentligen mest där jag märkte en skillnad till det långa styrets fördel. trenden kommer väl från downhill.

vid stigcykling med stök och stenar är farten vanligen lägre, gyrokrafterna mindre, och ett kortare styre uppvisar bättre kvickhet. att man inte skulle orka hålla emot när stenar tar tag i däcket har jag knappt märkt. stenrösen är inget jag undviker. att ens sådana krafter uppstår har jag förmodat beror på dåligt designad styrlinje. på mina två cube har det iaf alltså varit problemfritt att korta ner styret. på 26an testade jag baraföratt till och med under 50, var helt misärfritt. har dock lite bredare idag,

man kan jämföra med styrlinjen på bilar där vissa bilar på direkten styr i diket vid en plötslig punktering på ett framhjul. gäller exempelvis äldre bmw. samma bilar är extra känsliga för glapp i framvagnen, styr då vilt över längsgående slitfåror i asfalten. bilar med nollpunktsstyrning har inte tillnärmelsevis de här problemen. nu gäller det här mest centreringen i sidled, men ändå.

på jämnt underlag i hög fart styr man ju knappt med styret utan med att förskjuta kroppstyngden, men det vet ju varje landsvägscyklist och motorcyklist.

jag tycker inte ni som gillar långa styren ska sluta med det, alla måste få åka med det dom trivs med. men var nyfiken på att höra era argument. i mitt fall överväger nackdelarna, upplever dom till och med som rätt stora, därför prövade jag kortare, med bättre resultat än väntat. men en kort styrstam visade sig nödvändig, och därigenom tillräckligt lång ram.

jag vet inte hur många gånger jag kunnat åka torrskodd i kanten av ett gölhål intill ett träd, när kompisarna med långa styren tvingats ut i geggan. kul för dom:)

och här är lite intressant läsning, en kille som disputerat i ämnet cykelstabilitet. han finner att varken gyro eller trail är nödvändiga. publicerat sig i science!

http://bicycle.tudelft.nl/stablebicycle/

min vinkling på det här efter de begränsade försök som jag gjort är att de här fantastiskt breda styrena antingen är en modenyck typ kejsarens nya kläder, eller återspeglar ett oönskat behov som uppstått grundat på ogynnsam geometri i respektive cykel. en parentes lär det bli oavsett.

får vi hoppas:)

kom på ett annat exempel. har två tandemcyklar, dels en rex från 50-talet, dels en biltema från 0-talet. har inte närmare studerat deras geometri, men rexen är lite slackare i gaffelvinkeln.

känslan att cykla är himmelsvid. rexen drar och sliter i framhjulet, trots kort styrstam är ett långt styre absolut nödvändigt. stort inslag av självstyrning. cykeln känns tung i alla lägen.

den nyare hojen styr lätt, ingen självstyrning, klarar sig med betydligt kortare styre. är ändå minst lika stabil i fart.

jag misstänker alltså att det är fel nånstans när ni känner ett behov av så här långa styren. mtb-scenen har ju präglats av friska försök i alla möjliga riktningar, vi får ändå tro att man får ordning på det här efterhand så ni slipper åka runt på dom här slagskeppen..

Det handlar om att kroppen förankras bättre i cykeln med bredare styre. Tänk bänkpress. Smalt grepp = vingel vingel. Brett grepp = stabilt. I vissa lägen är det en fördel. I andra inte.

jo det handlar ju om det. problemet är att ett överbrett styre är farligt i skogen när du hakar fast i grenar och träd längs stigen, gör snabba riktingsändringar svårare på snärjig stig, inte behövs om du är normalstark och har vettig geometri på cykel och styrstam, och även ser allmänt löjligt ut.

Tillbaka
Topp