[Metatråd] Happy-RR:ar med utlandscykling

Verkar dåligt med nya RRs på sistonen, så då får man läsa dom gamla. Och uppdatera Nick på första sidan. Hoppas alla kommer igång igen med utlandscyklingen --

Förklaring av notation använd i listor med RR-länkar
Listorna med länkar innehåller på varje rad information på följande format:
Typ, Mån År, Länk   (Författare)
Förklaring av de ingående delarna:
  • Typ:
    • En bokstav som indikerar typ av cykling och ska tolkas enligt följande:
      • C = CX
      • L = Landsväg
      • M = MTB (bred kategori; orkar/kan inte dela in finare)
      • R = Randonnée (lopp)
      • S= Standardcykel
      • T = Touring/bikepacking
      • G = Gravel
      • B = Blandat (påtagliga delar av minst två typer)
  • Mån År.
    • Månad och år antingen då tråden skapades eller då första inlägget i tråden gjordes för den del av RR:en som berör aktuellt land. Avsteg kan göras och inkonsekvens finnas för långlivade trådar och trådar som har flera icke relaterade RR:ar i sig.
  • Länk
    • Klickbar länk till RR:en. Jag har försökt ge någon form av geografisk information om var i landet RR:en utspelas. Ibland har används förkortningar för delstater, regioner, etc. I dessa fall förklaras förkortningarna i samma inlägg.
    • Om länken är kursiverad avhandlar RR:en ett lopp. I dessa fall är texten normalt namnet på loppet. Om året då loppet genomfördes är ett annat årtal än det som anges i "År mån"-kolumnen kan även årtal inkluderas i länknamnet.
  • Författare
    • Länkar till de som bidragit till RR-delarna i tråden.
      • En tumregel är att det krävs tre bilder eller en video för att man ska anses ha bidragit.
      • I vissa fall är det så många att jag inte orkar lista alla och anger istället (div).
      • I fall där personer inte längre finns kvar på forumet har jag bara listat namnet utan länk.
      • I fall där det är ett väldigt udda land mildras ibland kraven för att listas som bidragande.

Senast ändrad:
Motiveringar kring val gjorda i tråden
Målet är att första inlägget i denna tråd ska innehålla en lista med länder för vilka det finns minst en RR (eller intressant information) på forumet. Klickar man på namnet på landet kommer man till ett inlägg där det finns länkar till alla RR:ar för det landet. Talet inom hakparenteser anger antalet RR:ar som finns för landet.

Distinktionen är lite flytande kring vad som är en RR, d.v.s. det som svarar mot en länk i detta länkbibliotek. I de flesta fall har jag valt att se det som att en tråd med RR-material är en RR.

I fall där cyklingen utförs i flera länder har det varit naturligt att länka tråden en gång för varje land. Jag har då för respektive land försökt länka till det första inlägget i berörd tråd som avhandlar cyklingen i det landet. I fall då turen gått fram och tillbaka mellan länder gör det att om man klickar på länken för land A och börjar läsa tråden och efter ett tag kommer till land B så kan det vara s.a. att det senare i tråden åter finns material kring land A senare i tråden ifall cyklisten återvänt till land A efter en sväng in i land B. I fall där cyklingen genom ett land inte har några bilder och inte har någon intressant information har jag låtit bli att länka in RR:en i inlägget för det landet.

I några enstaka fall har jag länkat till samma tråd för ett visst land flera gånger. Två varianter förekommer då:
  1. Tråden innehåller två distinkta RR:ar i landet. Typiskt är att två olika resor till ett land rapporterats i samma tråd. I dessa fall har jag fullständiga separata länkar. Ett exempel på detta:
    BILD.jpg
  2. Tråden avhandlar en längre resa som besöker samma land flera gånger, typiskt mer touringcykling. I dessa fall har jag länkat de olika delarna med beskrivande text. Övriga delar (typ av cykling, tid för trådens start samt författare) "ärvs" från ovanstående rad. Ett exempel på detta med tre separata delar från samma tråd:
    BILD.jpg
Länkarna går i dessa fall till första inlägget som berör den aktuella RR:en/delen av RR:en. I statistiken har de två länkarna i fall 1 räknats som två olika länkar och i fall 2 som en länk.

För turer som gått över landsgränser kan det ibland vara svårt att från RR:en avgöra exakt var gränspassagen skett. För att ändå ge en indikation om var turen börjar eller slutar i ett land har jag i sådana fall försökt gissa och markerat detta med (?) efter ortsnamnet. M.a.o. sådana ortsnamn ska tas med en nypa salt.

Detta inlägg innehåller än så länge en speciallista med RR:ar som rör flera länder. Jag jobbar med att för varje land i en sådan tråd stoppa in en länk till första inlägget i tråden som rör det landet i denna tråds landslista.

I några fall har jag även tagit med trådar som bara innehåller allmänna praktiska råd. Då rör det ett land eller område där det knappt finns någon RR.

Senast ändrad:
Shit va trist -- Mina fina RR's uppsågade i småbitar & länder. Så här ska det va:

Shit va trist -- Mina fina RR's uppsågade i småbitar & länder. Så här ska det va:
Vad du vill uppnå med dessa RR-länkar?

Om jag inte minns alldeles galet är RR:arna redan inlänkade från respektive berört lands lista såsom beskrivs i inlägg #192 Jag motiverar där också varför tråden ser ut som den gör.

Du får naturligtvis tycka att de val jag gjort är tokiga. Dock tycker jag att du kan respektera de valen och det tämligen digra arbete jag har lagt ner på denna tråd och inte kapa den och börja skapa privata listor med dina egna RR:ar. Om du prompt vill diskutera valen föreslår jag att du tar det via PM.

Vill du ha en samlingslista för dina RR:ar föreslår jag att du antingen skapar den utanför happyride eller att du skapar en separat tråd med titel "Bikzz RR:ar" eller något annat lämpligt så att du lätt hittar den.

Är du helknäpp eller ?? Du får gärna referera till mina RR's, men inte dela upp dom i olika avsnitt. Skärp dig !!

Är du helknäpp eller ?? Du får gärna referera till mina RR's, men inte dela upp dom i olika avsnitt. Skärp dig !!
Var i forumets regler hittar du att den som skriver ett inlägg har rätt att avgöra vem som får länka till det och hur?

Däremot tycker jag att "Är du helknäpp eller ??" och "Skärp dig !!" inte riktigt faller under "vanligt hyfs" såsom föreskrivs i reglerna:

"Sunt förnuft och vanligt hyfs gäller här liksom i vanliga livet."

Edit: Om du finner det oerhört störande att människor kan hitta dina RR:ar via denna tråd kan jag plocka bort länkarna till dem. I så fall får du dock rensa inlägg 196 först.

Senast ändrad:
Synd bara att en del vägar där så är det med livet som insats som man cyklar på dem.
Stenmurar längs vägarna och bilar på full gas.
Praktiskt att cykla på vägar med många får, då hålls hastigheten nere på bilarna.

Kort version
Är det någon här som sedan i början av februari skrivit en RR om en cykeltur utanför rikets gränser? I så fall får ni gärna posta en länk till denna i tråden.

Längre version
Jag har skummat igenom trådar skapade under min bortavaro sedan i början av februari i syfte att hitta mer material till denna tråds länkbibliotek och fann nedanstående. Dock var det rätt många trådar och jag skummade bara titlarna på trådarna, så det är inte alls osannolikt att jag missat saker. Så, om någon vet med sig att hen skrivit en RR från cykelresa eller cykellopp utanför Sverige sedan början av februari får ni gärna länka till den i tråden. Ffa är det alltså RR:ar som inte finns listade nedan som är av intresse. Orkar ni inte kolla listan så är det fritt fram att posta länk ändå. Jag kollar i så fall så att det inte blir dubbletter i "biblioteket".

https://happyride.se/forum/threads/rr-evolution-gravel-race-850-km-i-tanzania.3697836/
https://happyride.se/forum/threads/bikepack-norra-tyskland-polen-tips-uppdaterad-med-mini-rr.3697771/
https://happyride.se/forum/threads/rr-nordkystruten.3697758/
https://happyride.se/forum/threads/rr-seven-serpents-unsupported.3697071/
https://happyride.se/osterrikes-basta-mountainbike/
https://happyride.se/forum/threads/rad23-rr-race-around-denmark-2023-race-report.3697256/
https://happyride.se/forum/threads/rr-det-blir-inte-alltid-som-man-taenk-sig-men-det-blev-bra-aenda-vic-girona.3697152/
https://happyride.se/forum/threads/rr-23-km-pa-brac-kroatien.3697044/
https://happyride.se/forum/threads/race-around-poland-3600-unsupported-2023-race-report.3698028/
https://happyride.se/forum/threads/tips-pa-cykelresa-enduro-i-europa-i-boerjan-av-augusti-daer-det-inte-aer-foer-varmt.3696529/
https://happyride.se/forum/threads/artikel-cykling-i-schweiz-happyride-utforskar-den-vilda-sidan-av-verbier.3696048/

Senast ändrad:
Lite Tyskland och lite mer Italien, Juli 2023.

Alperna, Ligurien och Toscana

Lite Tyskland och lite mer Italien, Juli 2023.

Alperna, Ligurien och Toscana
Bra. Den är noterad och kommer att föras in i biblioteket så snart jag har tillgång till en dator med vettigt tangentbord.

Sammanfattning
Är land ett lämpligt sätt att dela upp länkarna i tråden på och vad är i så fall ett land? Hur hanterar man t.ex. Åland, Färöarna, Guernsey, Gibraltar, etc.? Under Finland, Danmark och Storbritannien? Eller som separata "länder"?

Längre version
Har på sistone flyttat över länkar till denna tråd från "systertråden" med RR:er kopplade till lopp.

Stötte igår på en RR från Guernsey. Då jag insåg att jag inte vet mkt om ön kikade därför på wikipedia och där står:

Guernsey is administered as part of the Bailiwick of Guernsey, a self-governing dependency of the British Crown. The island is thus not part of the United Kingdom, although the UK government has certain responsibilities for the Bailiwick. The British monarch is the head of state[7] and the head of government is the President of the Policy and Resources Committee.

En fundering dök då upp kring organiseringen av denna tråd. Jag har utan att reflektera alltför mycket tänkt mig att det i första inlägget finns en länk per land som jag hittat någon RR från. Varje sådan länk leder till ett inlägg med en lista med länkar till alla RR:ar jag hittat i det landet. Ön Guernsey är ju dock inte med i UK (vilket väl är Storbritannien på svenska även om terminologin är lite lurig), vilket gör att det blir en aning udda att lägga in Guernsey-RR:en under Storbritannien.

Å andra sidan, målet bör ju vara att folk enkelt ska kunna hitta RR:ar för områden de är intresserade av så att stoppa in Guernsey-RR:en under Bailiwick of Guernsey känns mest förvirrande.

Å tredje sidan så kanske läget inte är lika glasklart vad gäller t.ex. Åland eller Färöarna. En möjlighet vore förstås att ha Ålands-RR:ar länkade både från ett eget Ålandsinlägg och från Finlandsinlägget. Dubbelbokföring känns dock oerhört oattraktivt, i synnerhet när det ska göras manuellt.

Det blir nog i alla fall tillsvidare så att jag stoppar in Guernsey-RR:en under Storbritannien. Om någon kan komma på ett bra alternativ och har ett starkt argument för detta är jag dock intresserad av att höra detta.

Det blir nog i alla fall tillsvidare så att jag stoppar in Guernsey-RR:en under Storbritannien. Om någon kan komma på ett bra alternativ och har ett starkt argument för detta är jag dock intresserad av att höra detta.

Låter väldigt vettigt, jag är iaf bara glad att du gör hästhoven och fixar det så snyggt!

En statusuppdatering kring tråden.

Den gamla RR-tråden för lopp är död
Har nu till denna tråd fört över alla länkar från den tråd som tidigare var specifikt för RR:ar för lopp. Kände att det var trevligare att ha allt på ett ställe även om det också orsakat lite problem; se nedan.

Svårigheter kring överflyttande av länkar
En del av trådarna som länkades från lopp-RR-tråden var svåra att veta hur jag skulle hantera då de kunde innehålla en blandning av allt möjligt. T.ex. fanns ett antal trådar kring olika upplagor av Transcontinental race. En svårighet med dessa är att den stora mängden material är snack om loppet mellan personer som inte deltar i det. En annan svårighet är att loppen gått genom ett flertal länder och att RR:arna typiskt inte är indelade tydligt på länder.

Dessa svårigheter har gjort att jag i vissa fall känt att det inte varit vettigt/möjligt att få in länkar i det stora landsbaserade länkbiblioteket.

Strategi för överflyttande av länkar
Jag tycker ändå att dessa svårplacerade RR:ar kan ha ett värde sett ur ett utlandscyklingsperspektiv har jag försökt följa följande schema för att avgöra hur tråden ska hanteras:
  1. Finns det i tråden minst en tydlig RR från en happyit?
    1. Om ja, går det att hyggligt tydligt se vilka delar av RR:en (eller RR:arna) i tråden som handlar om vilka länder?
      1. Om ja:
        1. Lägg in länkar i det landsbaserade biblioteket.
      2. Om nej:
        1. Lägg in en länk under rubriken "Trådar jag inte kunnat eller velat dela upp per land" i första inlägget.
    2. Om nej:
      1. Lägg in en länk under "Trådar med snack om lopp med utan happyit-RR"
Förbättringsförslag
Då vissa av trådarna är väldigt långa kan jag ha missat ngn insmugen RR. Om detta är fallet, eller om ni ser någon länkad tråd där ni ser en möjlighet att med rimlig ansträngning få in länkar i den landsbaserade delen men jag länkat in den under någon av de andra rubrikerna i först inlägget får ni gärna höra av er (inlägg i tråden eller PM).

Trådens fortsatta liv
Naturligtvis kommer jag att försöka fortsätta att samla in länkar till relevanta trådar. Jag skummar relativt kontinuerligt forumet, men ni får jättegärna meddela mig om ni antingen skriver en ny utlands-RR eller hittar någon gammal som ni tror jag missat. Har under de åren tråden funnits lagt en del tid på att söka, men det finns garanterat trådar jag missat. Senast för några veckor sedan dök jag på en tråd som hade ett antal år på nacken med som jag missat.

Näst på att-göra-listan är att kika på ett förslag från seb123 om att lägga till karta/kartor som visualiserar var RR:arna i det landsbaserade länkbiblioteket utspelar sig. Har lite olika funderingar, men en mkt viktig aspekt ät att det måste bli rimligt att hantera vad det gäller behov av manuell handpåläggning. Förhoppningsvis kan det komma något under hösten.

Tyvärr(?) hittade jag en happy-artikeln med en RR från Irland så du blir inte först. Däremot har du fortfarande chansen att skriva första icke tävlings-RR:en eller första lvg- eller gravel-RR:en från den gröna ön.
Kan skriva en GRR (Gravel Ride Report) från Spanien tills det är dags för en från Irland.

Plitade ihop en RR från Frankrike förra året som saknas i samlingen.

Plitade ihop en RR från Frankrike förra året som saknas i samlingen.
Men vad i hela fridens namn? Den där kommer jag ju ihåg.

Och när jag kikar i mejlboxen ligger detta mejl i foldern för länkar som jag har hanterat.
1695932300918.png

Måste ha klantat mig och antingen glömt att spara eller glömt att lägga till den. Hur som helst, nu ska den vara inne i samlingen. Så, tack för påminnelsen.

En lista med länder som enligt wikipedia ligger helt eller delvis i Europa och för vilka det ännu saknas RR-länk i tråden. Listan är sorterad i storleksordning för ländernas europeiska delar:
  1. Ukraina (kanske inte så lämpligt resmål f.n.)
  2. Belarus (problematiskt)
  3. Montenegro
  4. Kosovo
  5. Azerbadjan (hm ...)
  6. Luxemburg (*)
  7. Liechtenstein
  8. Monaco
  9. Vatikanstaten
(*) = Har för mig att det finns någon RR för en tur där Luxemburg passerades men att materialet i RR:en vad gällde Luxemburg var för begränsat för att jag skulle tycka det skulle förtjäna en länk.

Tillbaka
Topp